• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetskameror

L

Lelle_22

Guest
Varför är man så bekymrad om hastighetskameror?
Håller man hastighetsbegränsningen "inga kymmer". Dessutom sparar man bränsle och en sak till... om man råkar ut för en trafikolycka kanske man överlever.
Lell_22
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: GPS fundering

Nu är det inte så att jag avser att köra för fort mellan kamerorna utan jag avser att hålla hastighetsgränserna. Men som du kanske märkt är det ganska lätt att missa en skylt pga någon störning i omgivningen. Jag är tacksam för varning/påminnelse om hastihetsgränsen oavsett om kameran sitter på min eller motstående sida. Ett bra hjälpmedel således för att hålla hastighetsgränserna särskilt på utsatta vägavsnitt.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Hastighetskameror

När skall man börja mäta hastigheten mellan stolparna som i Norge. Idag är det Väldigt konstigt att köra mellan Alingsås och Vårgårda. Formel 1 race är det mellan stolparna, väldigt ryckigt och tvärnit framför stolparna / Kurt.
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Hastighetskameror

Ni skulle åka på 41 mellan Varberg och Borås kör du i 90 kilometer i timmen så blirni omåkta hela tiden vi åker alltid i 90 även av både husbilar och långtradare.Men det skall komma upp kameror så vi får hoppas att det blir lite lugnare på vägen
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Hastighetskameror

Vad jag har hört från en som jag tror välinformerad källa,så är det så att.
På en sträcka där det finns 3 st. kameror,och kamerorna är aktiverade,så avläses en snitthastighet också mellan kamerorna.
Detta görs för att i framtiden eventuellt också kunna få ett underlag till bötfällning för den typen av fartöverträdelse.

Lennart
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Hastighetskameror

Jag får upp fartkamerorna på min färddator (VDO) ganska praktiskt med alla funktioner via satelit :wink:
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Hastighetskameror

finns väl ingen lag som tillåter att fota om man inte gör någon hastighetsöverträdelse ??
Om det inte gör det kan det i sådana fall inte bli något foto om du inte kör för fort eller .......... och således kan dom heller inte mäta någon snitthastighet ,man kan ju knappast säga att man måste ha kamera för busets skull eller annnan kriminalitet och därmed måste fota alla bilar som passerar:spinny:

Jag är ganska starkt emot all form av registrering av alla slag allt ifrån ica-reklam

till fartkameror ..Ska det bli fortkörningsböter eller liknande ska det vara av en polis på plats och inte som nu ett brev på posten att lämna ifrån sig körkortet t.ex

Och ja ica-kortet andvänds för att se vad du köper :twitcy:så dom kan skicka speciell reklam till just dig...... det är inte för att dom vill vara snälla och ge just dig rabatt mm......:santa1:
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hastighetskameror

Det var mye "strul" med den "norske" løsningen for snitthastighet. Personvernet i Norge er i utgangspunkt sterkere enn i Sverige, men for denne løsningen bledet åpnet for korttidslagring av alle passeringer på kamera 1 og en datamaskin som bruker bildebehandling for å kjenne igjen den enkelte bil ved kamera 2 og regne ut hastigheten. For de biler som bruker lengre tid skal bildene slettes når tiden for fartsgrensen er ute. Bilder fra kamera 2 skal bare lagres for fortkjørere.
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Hastighetskameror

vi har ju haft ett tidigare försök med kameror och den gången blev dom nerryckta och nedskjutna med hagelgevär synd och skam att dom inte blev det denna gång också
innerst inne vill väl ingen bli jagad av kameror.............Med alla pengar som vägverket får in kan tyckas att dom skulle kunna bygga bättre vägar men med deras ineffektiva tillvägagångsätt så kan man väl inte det ???????



ett exempel som inte hör hit :::::::motorväg. 50 km. farbegränsning.Inte en jävel som jobbar koner som delar vägen i en mil och sen så tycker dom det är konstigt att folk inte respekterar fart begränsningen .....stäng av där dom jobbar och inte en hel jävla mil!!!!!

Tack för ordet:wall:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hastighetskameror

Min far har arbetat större delen av sitt yrkesverksamma liv med asfaltarbete ute på landsvägarna. Han har många berättelser om tillbud när centimeterar och 1/100 sekunder har varit på rätt sida. I annat fall hade jag blivit faderlös. I ett fall landade en BMW modell större uppe i asfaltskassen på läggaren. Det blev rätt smetigt. Alla förare verkar inte visa 100%igt omdöme när dom blir hindrade och stressade av vägarbeten........
:D
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Hastighetskameror

Jag tycker att det fel att man skall få gps att tala om var det finns kameror, håll hastigheterna i stället .Det finns ju skäl för hastigheten skall hållas,människor kör ju ihjäl sig det har varit 2 stycken väldigt svåra olyckor nu dagarna på 41 så så nu måste vi skärpa oss .
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: GPS fundering

Nu är det inte så att jag avser att köra för fort mellan kamerorna utan jag avser att hålla hastighetsgränserna. Men som du kanske märkt är det ganska lätt att missa en skylt pga någon störning i omgivningen. Jag är tacksam för påminnelse om hastihetsgränsen oavsett om kameran sitter på min eller motstående sida. Ett bra hjälpmedel således för att hålla hastighetsgränserna särskilt på utsatta vägavsnitt.

Säger samma sak en gång till.
Men det är naturligtvis en annan sak för den som aldrig missar en begränsnings skylt då behövs ju ingen påminnelse.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hastighetskameror

Jag har varit i kontakt med Vägverket och påpekat nödvändigheten av att den gällande hastigheten anges på kamerorna eller på skyltar i dess omedelbara närhet.

Personen jag talade med, har en i sammanhanget hög position, var helt överens med mig och lovade göra vad han kunde för att skyltarna skall komma upp.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Hastighetskameror

Hej.

I tråden pratas om hastighetskameror. Det är lite missvisande. Vägverket har
Trafiksäkerhetskameror för att få oss att dämpa hastigheten. Därför lämnar vägverket ut positionerna för att vi ska dämpa farten.
Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får.

Mvh
Knausen
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: GPS fundering

Kalle! på vår navigator av märket Navigon finns en funktion som talar om vilken hastiket som gäller för innevarande vägavsnitt, dels med en liten skylt på displayen samt en förtjusande kvinnoröst som säger Observera om man kommer 5 km/tim över gällande hastighet.

Kastanj.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: GPS fundering

Tack Kastanj
Det samma finns på min TomTom, men nu när vägverket har justerat hastigheterna på ett stort antal vägar stämmer det dåligt och jag vill inte uppdatera kartmaterialet just nu då jag inte tror att Teleatlas hunnit uppdatera kartorna med de senaste hastighetsändringarna. Min "fartkamera leverantör" har som det verkar full koll. Köper nog en ny navigator nästa höst när alla kartor är uppdaterade. Det blir en ny TT. Förhoppningsvis stämmer hastigheterna på vägarna mot kartmaterialet i något år sen får vi se.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Hastighetskameror

När skall man börja mäta hastigheten mellan stolparna som i Norge. Idag är det Väldigt konstigt att köra mellan Alingsås och Vårgårda. Formel 1 race är det mellan stolparna, väldigt ryckigt och tvärnit framför stolparna / Kurt.


Hastigheten mäts redan idag mellan stolparna i sverige, men informationen används inte.
Kanske kommer det i framtiden.

// Pär
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Hastighetskameror

Om det är så att det redan idag mäts mellan kamerorna är inte det en brottslig handling ???kan vägverket verligen göra så...... måste väl finnas något beslut tagit i sådana fall ... fota godtyckligt kan väl inte vara förenligt med svensk lag ??????:confused: inte ens som ett test....projekt
Det blir ju en form av storebror ser dig innan beslut har tagits
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Hastighetskameror

Hej Greven!
Så här är det!

Apparatur för automatisk hastighetsövervakning är uppsatt på vägavsnitt, som av Vägverket bedömts vara olycksdrabbade eller farliga. Allt för att sänka hastigheten och på så sätt hindra att personer dödas eller skadas svårt vid trafikolyckor (Jmf. Riksdagens 0-vision).

Alla vägkameror (läs hastighetsradar) är aktiverade hela tiden - dygnet runt - året runt. De står i förbindelse med Rikspolisstyrelsens AH-(Automatisk Hastighetsövervakning)enhet i Kiruna. Enheten består av ett antal polismän som är förundersökningsledare och ett något större antal civilanställda handläggare.

Som sagt, alla kameror eller rättare sagt de hastighetsradar som finns i systemet är aktiva men varje enskild enhet har, beroende på trafiksäkerhetsbehovet, en aktiverad kamera endast ca 1- 5% av tiden.

Varje fordon som passerar hastighetsmäts utan att för den skull bli fotograferad. Om man på Kirunaenheten skulle få indikation på att medelhastigheten på ett speciellt vägavsnitt är för hög för att vara säker, kan Kirunaenheten aktivera kamerorna så att de fotograferar fordon som förs exempelvis 5 km/h för fort. Då är ett brott begånget och förundersökning skall inledas.

Alltså - alla radarapparater är igång - endast de fordon som förs för fort vid ett speciellt utvalt tillfälle forograferas.
Du blir inte alls fotograferad om du inte kör för fort, däremot blir din hastighet registrerad.

Kör försiktigt!

Lelle_22
 
Toppen