• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetsgränser i Europa för PB ll

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Åker till Skottland om några dagar och försöker förstå vilka hastighetsbestämmelser som gäller för HB >3,5 ton: Enligt Motormännen gäller:

" Husbil totalvikt över 3,5 t, buss för max. 8 passagerare och längd < 12 m, lastbil totalvikt under 7,5 t:
tätort 30 mph (= 48 km/h), landsväg 50 mph (=80 km/h), motorled* 60 mph (= 96 km/h), motorväg 70 mph (=112 km/h)

* vägar med minst två körfält i vardera riktningen, samt Dual Carriageways som är vägar med mittremsa och ett eller flera körfält i vardera riktningen."

Dvs samma hastighetsgränser som för HB< 3,5 ton.

Witt's bok säger:

"tätort 30 mph (= 48 km/h), landsväg max 50 mph (=80 km/h), motorväg max 60 mph (= 96 km/h)"

Någon som vet vad som gäller?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Motormännens uppgifter stämmer om bilen har en "olastad vikt över 3050 kg.
Det menas att HB'n är tom på all extra utrustning, förare, vatten och bränsle. (Som HB'n lämnar fabriken) Inte att förväxla med tjänstevikt.
Så förstod jag det.
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Med lite räkning landar jag 2 kg över olastad viktgräns på 3050 kg, frågan är hur kinkiga brittiska konstaplar är?

Tjänstevikt på 3330 kg
- 90% av 120 kg vatten (110 kg färskvatten + 10 kg varmvattenberedare)
- 90% av 11 kg gas
- 0,85 kg/l * 100 liter diesel
- 75 kg förare
= Egenvikt (olastad) 3052 kg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Jag har kört en hel del upp till 3,5 och bra mycket mer över 3,5 t (dock ej HB). Min egen erfarenhet och "sunt förnuft" (det lilla som är kvar) säger att det är betydlig skillnad när det gäller trafiksäkerhet mellan olika viktklasser. Mycket beror på bilens egenskaper, vägens förhållanden och förarens "duglighet". För att vara på den s.k. säkra sidan, jag tycker personligen att det finns viss logik i ländernas hastighetsregler. Jag skulle inte dra på gasen i Norge även om jag fick det eftersom vägarna inte är anpassade till dagens "moderna" bilar. Där finns bl.a. övergångsställen på E6 osv... Vid Adriatiska kusten är det smalt och kurvor så man får sjösjuka nästan. Vi stirrar oss blinda på bötesförelägganden, att våra bromsar är i topptrim och att våra moderna bil klarar i princip vad som helst. Dessutom är jag en "bättre" förare än alla andra...
Hur som helst, min fru & jag kommer att respektera "hastighetsgränser i Europa för PB ll" utan att ifrågasätta dessa bestämmelser,
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Att du respekterar hastighetsbegränsningarna betyder att du är en bättre förare

Det är helt enkelt så att jag är rädd för att krocka med älgar i Norge. Har sett några sådana incident på 60-sträckor där bilen framför mig (som nyligen kört om mig) har delat en älg i 2 halvår. Sådant sätter sina spår och då handlar det inte så mycket om "bättre förare"... utan rena rama rädslan att råka ut för något liknande... Jag har syndat i mina yngre år så det räcker, nu börjar förnuftet sätta sina spår Juan!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Kan berätta en sak kortfattat.

I lumpen lág jag som säkerhetschaufför
Jag körde pá en hinderbana 80 km/t Det dök upp älgar och andra hinder framför bilen hela tiden. Jag skulle undvika krockar med dessa pappershinder.
Till slut sá gick det ganska bra denna varma sommardagen. Fanjunkaren kom med en kall starköl, och frágade om jag ville ha denna förtjänade ölen.
Jag drack den under pausen gott och glad. Efter 15 minuter var det dax igen att köra samma hinder. Jag lovar det gick inte, jag körde pá soldater och älgar och andra hinder. Detta är ett prov som borde göras pá alla trafikskolor.
meningen blev för mig en stor respekt för báde hastighet och alkohol.

Ditt liv beror pá varje bil som du möter
Man lär sig med tiden och den dagen man har lärt sig mest är den sista dagen i livet.
 
Toppen