• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Hej läser jag rätt? Får jag bara köra i 70 km på Danska vägar om jag har en hb över 3,5 ton
hälsningar thomas
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Takk!
Denne oversikten kan være nyttig å skrive ut og legge i husbilen :)

Men nå ble jeg nysgjerrig - hvor har du funnet den?
 
F

F.d. 9058

Guest
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Jag är ju gröngöling så att det visslar om det och har nu min första husbil, följande data finns under vikt på min KABE Traverlmaster 750WT 2007:
Fordonet är enligt uppgift försett med krockkudde främre passagerarplats.Skattevikt, kg: 4250Tjänstevikt, kg: 3240Totalvikt, kg: 4250Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 2000Max släpvagnsvikt kg, obromsad: Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750Max sammanlagd bruttovikt, kg: 5500Max lastvikt, kg: 1010

Vad är vikten egentligen? Skattevikten eller Tjänstevikten? Det är skillnad på att "fisa" genom Danmark eller att köra genom Danmark? Ni av Er som vet, upplys mig gärna :)

/Patrik i Malmö
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Jag har hittat denna hos våra likasinnade husbilsåkande vänner i Storbritannien/ England. Man får förutsätta att samma regelverk gäller även för oss i Skandinavien/Sverige.
Utan att veta vad som kan vara helt rätt förutsätter jag att det är TOTALVIKTEN som avses vid begränsningar i hastigheten utomlands, eftersom skattevikten förmodligen är begränsad till fordonsskattesystemet i Sverige.
Kanske har jag totalt fel.......?
 
Senast ändrad:

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Jag är ju gröngöling så att det visslar om det och har nu min första husbil, följande data finns under vikt på min KABE Traverlmaster 750WT 2007:
Fordonet är enligt uppgift försett med krockkudde främre passagerarplats.Skattevikt, kg: 4250Tjänstevikt, kg: 3240Totalvikt, kg: 4250Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 2000Max släpvagnsvikt kg, obromsad: Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750Max sammanlagd bruttovikt, kg: 5500Max lastvikt, kg: 1010

Vad är vikten egentligen? Skattevikten eller Tjänstevikten? Det är skillnad på att "fisa" genom Danmark eller att köra genom Danmark? Ni av Er som vet, upplys mig gärna :)

/Patrik i Malmö

Hej

Det är totalvikten 4250 kg som gäller.

Claes
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.635
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Vad är vikten egentligen? Skattevikten eller Tjänstevikten? Det är skillnad på att "fisa" genom Danmark eller att köra genom Danmark? Ni av Er som vet, upplys mig gärna :)

/Patrik i Malmö

I samband med trafikregler och körkortsbehörigheter är det alltid fordonets totalvikt som avgör.
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Skattevikten- totalvikten är 4250 kg.

Tjäntsevikten plus last är totalvikten, 4250 kg. Kabe har ju
vägt upp sina bilar för att det ryms för lite last inom totalvikten
3500 kg.
Mvh
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Det är svårt att veta vem man skall tro på. Enl. Transportstyrelsens dokument gäller 80 km/tim på motorväg i Tyskland om husbilen väger mellan 3500 o 7500 kg. När jag kollade på Motormännens hemsida (idag) säger de att det 100 km/tim på motorväg i Tyskland för sådana fordon, dvs samma som det engelska dokumentet säger.
Det börjar bli lite rörigt eller hur ?

Roland
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.635
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

"Tempo 100" för husbilar på tyska motorvägar är en försöksverksamhet som infördes efter att Transportstyrelsen gjorde sin utredning.

Det är viktigt att alltid referera till senast tillgängliga information...
 
Senast ändrad:

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Var kan man finna information i ämnet, som man med säkerhet kan utgå från som varande det senaste och vid varje tillfälle gällande? Det skulle var fint att känna till någon länk där man kan kolla "speed limits" före man ger sig av . Alla förslag emottages med tacksamhet.:reindeer-icon:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

håller med dej jyrki,,
totalvikt på 3400-lastförmåga 600kg,,de blev mycke "klirr" i bilen när man lämna puttgarden ock ut på den danska motorvägen i 300 knyck:D
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Jag kan inte se någon datum på listan, men den ser ut att vara minst 5 år gammal. Här i Spanien så höjdes hastigheten för släpvagn från 80 till 90Km/h.
Fast få verkar respektera eller "glömmer" Släpet.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hastighetsgränser i Europa för PB ll

Även försöksverksamheten i Tyskland med 100 km/h på motorväg har blivit permanentad efter att försöksperioden inte har visat på ökade antal olyckor.
Men omkörningförbud och liknande gäller fortfarande för fordon över 3,5 t.
 
Toppen