• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighet pb2.

F

F.d. 53498

Guest
Jag sände en fråga till Vägverket. Här är frågan samt svaret. Jag kompletterade med ytterliggare en fråga som jag inte fått svar på. Bifogar nedan min fråga samt svaret.


----- Original Message -----
From: <kundskapinfo@vv.se>
To: <anders.hallbeck@telia.com>
Sent: Monday, July 21, 2008 4:28 PM
Subject: Meddelande från Vägverket angående ditt ärende: Fordon (VV0130858)


Hej!

Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.
Beskrivning: WXU830

Vilka hastighetsgränser gäller för personbil klass 2 över 3500kg.


Hej!

Den hastighet som är skyltad för aktuell vägsträcka gäller även för
personbil klass II.

Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på
"svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i rubrikraden ("Ämne")
för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Maria Hed

Vägverket
78187 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119

Jag kompletterade med frågan:

Är det några ändringar av detta som är planerade, under utredning eller på
förslag?

Jag har ännu inte fått svar på fråga 2.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Hastighet pb2.

Det pågår ett arbete på Vägverket som syftar till att verket skall skriva till regeringen med förslag om hastighetsbegränsningar för (vissa) PbII med en totalvikt på över 3500kg. Man har ännu inte kommit mycket längre än till en sorts förstudie. Troligen kommer man fram till något under hösten. KuMaNi bevakar ärendet för HBK. Det var polisen i Östergötland som i mars månad skrev till Vägverket och påtalade det orimliga i att turistbussar med en totalvikt på mellan 15 och 20 ton byggdes om och klassades som PbII med allt vad det innebär för hastighet (den för vägen aktuella) och körkortskrav (B-kort om det är taget före 1 juli 1996 och sedan ej återkallats). Vägverket hakade på och inledde projektet. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Hastighet pb2.

Jo okey det vet jag AndersW. Jag tyckte bara att det sulle vara kul att se viket svar jag får. Jag har själv i tidigare liv varit statstjänsteman och vet att svaren kan vara lite olika beronde på vem som svarar. På min 1:a fråga har jag nu ett svar med namn på handläggare på VV. Jag återkommer när jag fått svar på min returfråga.

Kanske är jag lite skadad men jag gillar att tvinga myndigheter till att specificera sig.
Som framkommit tidigare på denna förträffliga klubbsida så förstår jag din kunskap och engagemang AndersW. Jag tror inte att det skadar om några fler rör i grytan på VV.

Vi kämpar gemensamt för en god sak
AndersO
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Hastighet pb2.

AndersO, det var nog en tjänsteman på "kundtjänst" som undertecknade svaret till dig. Handläggaren heter något helt annat. Jag håller med dig att svaren kan variera, inte minst från Vägverket. De verkar inte ha någon rak linje och klar inställning till de här frågorna men så är det ofta i juridiska sammanhang. Tolkningarna är subjektiva. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Hastighet pb2.

Eftersom svaret är generellt för pb2 skall det nog tolkas så att för pb2 oavsett vikt gäller för närvarande de hastighetsgränser som är skyltade vid vägkanten, dvs upp till 120 km på vissa motorvägar. Om det sen är lämpligt är upp till föraren.

Detta gäller i Sverige, utomlands gäller det landets lagar.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hastighet pb2.

Eftersom det inte finns något som heter Tung Pb2 så gäller bestämmelserna för Pb2 oavsett vikt på fordonet.
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: Hastighet pb2.

Det är precis som Anders och Carita konstaterar - utomlands gäller respektive lands lagar.
På de flesta håll räknas tunga husbilar, alltså tyngre än 3,5 ton, som lastbilar med allt vad det innebär avseende regler, behörigheter, avgifter på betalvägar osv.
I de flesta länder betyder det att den tunga husbilen inte får överskrida 80 km/h. I vissa länder, Polen exempelvis, får inte heller lätta husbilar överskrida 80 km/h.
I den eminenta tidningen Husbil & Husvagn har jag gjort en rätt grundlig utredning om detta. Publiceras i kommande nummer om någon vecka...

Anders Witt
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Hastighet pb2.

Här kommer fartgränser som en pdf att skriva ut.
 

Bilagor

  • Fartgränser_EU.PDF
    716,3 KB · Visningar: 227

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Hastighet pb2.

Bra mall att hålla farten med.
Men fundersam vad som stämmer.
Just nu är väl det 100 km för husbilar över 3,5 ton(upp till 7,5 ton )
i Tyskland.
I Sverige är det trafikskyltarna som gäller PB 2.
Men som sagt överskrider man inte dom angivna hasigheterna, så
bör man vara säker.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hastighet pb2.

De svenske reglene er i beste fall utydelige, spesiellt for oss som ikke har svenskregistrert husbil. De generelle reglene er som tyskerne skriver maks 80 km/t og der står det intet om husbil.

Min 6 tonn tunge bil er som de fleste tyske med kjøretøykode M1 - personbil, men maksvekt 6000 kg. Det er denne kombinasjonen som gjør at vi ikke blir rammet av helgeforbudet i Tyskland som vi opplevde den tid bilene ble registrert med kode for lastebil.
 
Toppen