• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighet på autobahn

F

F.d. 50042

Guest
Är det någon i detta enimenta forum som vet vilken högsta hastighet som gäller på Autobahn för HB över 3.5 ton?

// Bosse
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hastighet på autobahn

100 km/t. ända upp till 7,5 t

Hälsning
jyrki
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hastighet på autobahn

I følge oversikt i Promobil Mai 2010 side 10 så gjelder 100 km/h for husbiler på tyske autobahn, men bare 80 i Østerike og de fleste andre land.

Totalvekt over 12 tonn fører til motorveiavgift i Tyskland!

For husbiler over 3500kg og under 7500 kg totalvekt i Europa gjelder følgende unntak fra 80 grensen på motorveier:
Belgia 120, Bosnia 130, Bulgaria 100, Tyskland 100, Estland 70, Frankrike 110, Storbritania 112, Hellas følg skilter, Italia 100 (veier med grønne skilt), Litauen og Luxemburg 90, Portugal 110, Romania 110, Sverige følg skiltingen, Schweiz 100 og Spania 100.
 
F

F.d. 18414

Guest
Sv: Hastighet på autobahn

Dett gäller nu 100 km högst i timen pa tyska autobahner.

Obs! Akta pa att dett gäller fortfarande omkörningsförbud för lastbilar o husbilar över 3,5 to ! Själv om vejsskyldar visar bara lastbils-omkörningsförbud - gäller dett oxa till husbilar ! Dett är värt att veta - annars blir dett inte billigt.

Hälsningar Wolfgang
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Hastighet på autobahn

Wolfgang!

Tack för svaret, omkörningsförbud, vad menas får man inte köra om någon på Autobahn??

// Bosse
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Hastighet på autobahn

Det finns en hel del stäckor där bilar med släp, bussar och tunga lastbilar inte får köra om. Ibland gäller förbudet endast vissa klockslag.
 
F

F.d. 18414

Guest
Sv: Hastighet på autobahn

Omkörningsförbud bestar där var vejskyltet präcis som i sverige viser, att lastbilar ska inte omköras andra fordon. Dett gällar alla bilar som har mere 3,5 to vikt. Tror, att detta information är viktiger end att vide om du far köra fort.
Själv har jag Hymer B 525 SL med V-6 merca diesel o 184 hk, har avlatstat hb till 3,5 to men aka mest omkring 100/timmen. Är litet snabbar än lastbilar o kan omköras pa autobahn-stigningar. Mid i tyskland finns mycke sträckar med omkörningsförbud. Polisen akta inte sa mycke om fortkörning, undantaglig automatiskt radar, men övervagnar streng omkörningsförbud. ( Hoppas att jag har besvarat din fraga - kan inte sa bra svenska )

Mvh Wolfgang
 
Toppen