• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hastighehetsmätare Niesmann+Bischoff Arto 2004

F

F.d. 2069

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: JTD18
Chassietyp: Flatgolv
Motortyp: 2,8JTD 94kW
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Niesmann
Husbilsmodell: Arto 59S
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Elektronik
Hastighetsmätaren har blivit sporadisk i sin funktion, och husbilen ska besiktas på Måndag nästa vecka.
Verkstaden hade inte tid att titta på det innan dess så jag sträcker ut en hjälpande hand.
Den har stått i vinter och sista turen i Höstas så fungerade hastighetsmätaren normalt.
Kan det kan vara ärg på någon kontakt eller så, trasig givare?
Någon som råkat ut för något liknande?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Jag förmodar att det är en induktiv givare i slutväxeln. Ta bort den och och kolla att det inte sitter metallspån från slitage i växellåda och slutväxel på den. Den är magnetisk och drar åt sig dyligt.

F

F.d. 2069

Guest
Ingen trasig säkring....
Var sitter givaren någonstans? Jag har krypit under bilen och kan inte se den, någon som vet, annars måste jag nog avboka besiktningen nu på Måndag.

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad
DigiMan skrev:
Ingen trasig säkring....
Var sitter givaren någonstans? Jag har krypit under bilen och kan inte se den, någon som vet, annars måste jag nog avboka besiktningen nu på Måndag.

Naturligtvis så kör du till besiktningen som vanligt och chansar på att besiktningsmannen inte märker att mätaren är ur funktion. Jag var utan både temp- o bensin-mätare och varvräknare o hastighetsmätare vid besiktningen av min personbil, de märkte inte det.
Säg att du använder GPS:en som hastighetsmätare det kanske funkar att göra så? Det blir kanske bara en 2:a isådana fall.

Piraten

F

F.d. 2069

Guest
Helena o Tom skrev:
Givaren sitter på baksidan av växellådan !

Nu har jag nog hittat den, gjort rent riktigt ordentligt eftersom det var ganska mycket oxid, hade på litiumfett i förebyggande syfte, och nu funkar hastighetsmätaren HELA tiden.

Toppen