Sv: Hasplåt
Hej Gurra!
Vi fricampar för det mesta och drar oss inte för köra in på små skogsvägar för att hitta fina övernattningsplatser. Så har vi gjort i många år både med husvagn och husbilar.
Denna gång var vi långt upp i skogen i Orsa Finnmark där vi känner till flera fina platser att övernatta på och att njuta av fridfull natur. Här finns älgar och dessutom björnar och det var indirekt de som förorsakade vår skada. Då vi lämnade "vår" plats skulle vi ta en avstickare på en annan väg där vi tidigare gått och då sett tassavtryck av björn. Jag var ouppmärksam och båda framhjulen gick med 10 km/h ned i en grop där det också låg en sten!
Följden blev en stor buckla i oljetråget vilket också rubbades med oljeläckage som följd. Dock inte värre än att vi kunde ta de 32 milen hem. Man kan vara glad att vi inte blev kvar i skogen med större motorhaveri.

Oljetråg fick skyndsamt importeras från Italien och med två dagars marginal kunde vi starta vår Finlandsresa med bokade färjebiljetter etc. (6.800:- kr fattigare).
Därför tänker jag nu montera en sk. hasplåt för att i viss mån skydda motor och växellåda.
Tilläggas kan att husbilen är en FIAT Ducato 2,3l turbodiesel av 2006 års modell.
Kölis 75:
Jag har redan varit i kontakt med mek. verkstad som kan tillverka en plåt i durkaluminium för ca 2.000:- kr om jag gör en mall, men varför göra ett jobb om det redan är gjort?
// Ingemar