• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Har vi haft otur eller går husbilar sönder så här ofta?

T68

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Trivs verkligen med husbilslivet. Men en sak är mindre rolig: det är hur ofta saker verkar gå sönder. Kanske bara vi som haft otur eller är det normalt?
Vi köpte vår Pössl Win Plåtis, årsm 2012 våren 2019. Drygt 8000 mil hade den gått då.
Sedan köpet, ca 2000 mil senare, har vi fått åtgärda/laga följande:
- Truma4-pannan exploderade (bilfirman och Truma ersatte med ny på garantin)
- Läckage i taket i en dålig svetsskarv (valde att laga själv pga knölig logistik/långt till bilfirman)
- Ett par av lamporna i bodelen har gått sönder i fästet
- Däcksventilerna började läcka och fick bytas
- Ena backspegelmotorn har fått bytas
- Golvlist i bodelen släppte och fick limmas
- Fläktmotståndet i kupén har fått bytas
- Vattenpumpen för färskvatten har fått bytas
- Magnetventil i Thetford-toan har fått bytas
- Rengöring av gasolbrännaren i kylskåpet
- Givaren till färskvattenmätaren slutade fungera (enkel rengöring av spröten verkar ha löst det).
- Stödet till den utfällbara bänkskivan i köksdelen gick sönder och fick bytas
- Knäpplåset till jalusin i förardörren har gått sönder och fått ful-limmas (j-vlar vad dyra de är om man ska byta)
- Vevmekanismen till stora takluckan slutade fungera och behövde ett nytt drev för att åtgärda
- Knäpplåset till luckorna till batteriet under stolen har gått sönder och låser inte längre
- En plastdetalj till markisens stödpinne har delvis pajat (ännu en ful-limning fixade)
- Frostvaktsventilen till pannan kärvar och det går inte alltid att tömma utan att pilla med en liten skruvmejsel

Och nej, vi tycker inte att vi är oförsiktiga med grejerna :).
Men allt är inte elände. Vi var faktiskt ute hela midsommarhelgen utan att en enda pryl pajade!

Lite besviken på kvaliteten och hållbarheten på grejerna. Men det kanske är normalt att så mycket reparation och underhåll behövs på en 10 år gammal husbil?
 

Kristina-Tommy

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Österåker
HBK-Nr
13179
Medlemskap
2022
Vi har haft fyra husbilar sedan 1992.
1 Ett hemmabygge på en militärbuss.
2 Burstner elegance 821. Begagnad 2008.
3 Concorde Liner Plus. Ny vid köp 2013.
4 Plåtis Karmann Davis. Begagnad 2012.

Den som haft mest fel och reparationer är Concorden med mycket teknik och lull-lull.
Minst problem har vi haft med plåtisen, enkel med få finesser och lätt att parkera överallt.

Kommer aldrig att köpa en NY bil igen.
Det är vår erfarenhet!
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Statistiskt talar man om en badkarskurva. Dvs hög felfrekvens i början av en produkts livslängd för att sedan gå ned till en låg nivå och på slutet stiga brant. Fast om det stämmer i verkligheten undrar jag? Produkterna verkar inte ha läst statestik!
Det kan nog stämma till viss del, men sådant som jag har undersökt har haft ett badkar med låg och rätt brant kant i början och mer utdragen och hög med tiden. I vissa fall fångar väl fabrikens kvalitetskontroll felen i början utan att kunden märker dem.
 

goranjohansson

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
16496
Medlemskap
2022
Håller med om att kvaliten och återkoppling från försäljare är mycket dålig. har haft ett flertal husbilar.

Pössl, köpt i Tyskland 2007, Citroen Jumper 2Win, 2005 års modell med en 2,8l motor.
- Den hade gått ca 2000mil när jag köpte den av firma Becker Wohnwagen i Fuldatal.
- Besiktigades i augusti 2007. Enda anmärkningen var att bestickslådan måste limmas fast i sin låda eftersom den var lådan närmast under gasspisen, för att förhindra att man kunde ”överfylla” lådan med annat brännbart materiel! Detta var besiktning för endast husbilsdelen och inte fordons-regbesiktningen som gjordes i Stenungsund utan anmärkning.
Haverier på bilen:
  • Vattenpumpen kraschar efter ca 4000mil, försäkringen täcker skadan förutom självrisk.
  • Strul med insprutningen(spridare), fick motorstopp efter tunneln upp mot Öresundsbron, bärgning till Malmö där man fixade motorn dagen efter. Ca 5000 mil.
    Lackproblem på taket, klarlacken flagnar. Lackar om taket för ca 600€ på en verkstad på Mallorca.
Övriga fel på husbilsdelen, fick byta vattenkranen vid diskhon efter läcka, radions GPS krånglade en del och när bilen såldes 2008 så fungerade bara radiodelen.

Knaus, Van TI 550 MD-2010.
Köpt av Dags Husvagnscenter i Norrköping. Lämnade min Pössl som inbyte. Bilen var ny när jag köpte den.
- Resan hem från Norrköping var inget kul, ett fruktansvärt gnissel och gnek från all inredning, fick stanna och stoppa papper emellan skramlande dörrar. Hade därefter ett ständigt pågående förbättringsarbete med att tysta bilen.
Haverier på bilen (vid våran första resa):
  • Vattnet rinner ut från färskvattentanken via varmvattenberedaren. Fick stanna i Holland hos en husbilsverkstad för att få en backventil inmonterad vid vattentanken för att stoppa vattnet från att rinna ut via beredaren. Sedermera hittade jag en backventil monterad alldeles vid vv-beredaren och när jag demonterade den fanns det gängtejp emellan kulan backventilen som gjorde att den inte fungerade riktigt.​
  • Fel på laddningen av husbilsbatteriet. Lämnade in bilen hos en bilelektrisk firma i England för reparation. Efter att man hade rotat runt lite så fungerade laddningen igen. Tyvärr endast för dagen och vid fortsatt färd konstaterade jag att med jämna mellanrum måste jag bryta upp spänningen mellan batteriet och laddaren för att återställa funktionen ( som man förmodligen hade gjort hos firman som jag lämnat in bilen hos och då hade turen att få laddningen att funka igen). Fick reklamerat felen hos Dags i Sverige och efter lite tjöt fick jag ersättning samt en ny laddare hemskickad som jag fick byta själv. Därefter fungerade laddningen.​
    Hade bilen från Oktober 2009 till juni 2012.
TEC, köpt i juni 2012 av Svenssons i Lidköping :
TV antenn trasig, packning felmonterad, vattenläcka.
Största problemet dock var vattenläcka i dörr, hade läckt så länge att tröskelträet hade börjat ruttna! Man demonterade hela dörren samt karm, bytte tröskel och återställde. Efter test med vattenslang, det läckte fortfarande in vatten. Jag monterade en extra tätning i glipan mellan dörr och karm så att det blev tätt.
Plastlock framför låset i bodelsdörr lossnar, trasig plastdetalj.
Lås till garagelucka lossnar.
Plastbrickor som täcker skruvskallar på B-stolpe saknas
Insynsskyddet för vindruta och framdörrar lossnar, tryckknappar som håller det sitter inte fast i plasten.
Gångjärn i bodelsdörr skriker, mycket dåligt injusterade.
Efter verkstadens ”reparation” av dörr skrev jag följande till återförsäljaren:

Efter hemkomsten så tvättade jag husbilen och fann då att det
fortfarande kom in vatten i bilen. Jag ringde dig om detta. Det visade
sig komma mellan gummitätningslisten och den vita karmlisten. Jag
kollade gångjärnen idag och såg att dom var max justerade, det mittersta
så långt ut som möjligt och det översta o understa var justerade max åt
andra hållet.
Vattenläckan var stor, det var vatten ända in på golvet! Så, vad har du
för förslag?
Jag fann också att det var mängder med slipdamm/partiklar som sitter
fast på vägg runt dörr samt ovanpå spis och även på säte bredvid dörren.
Jag saknar även min strömkabel! Finns den i erat förråd i Götene kanske?

Lite tankar kring läckaget: Att det inte har synts läckage emellan
dörrtätning tidigare beror förmodligen på att när min innerkarm med
myggnät är monterad så rinner vattnet förmodligen på insidan och ner i
tröskellådan.
Det är ett mycket stort spel mellan dörrblad och karm samt endast en
packning. På lastluckorna är det dubbla tätningar, varför inte på
bodelsdörren?
En bidragande orsak till läckaget vid tvätt är att schampot som används
gör att ytspänningen minskar så vattnet lättare tränger in mellan dåliga
tätningar.
Men, man måste ju kunna tvätta bilen utan inläckage, jmf din egen bil,
accepterar någon att det läcker i dörrpackningen på en personbil?
Jag försökte ringa dig igår men fick ingen kontakt, försök ring mig
imorgon när du är ledig.
Som jag även nämnde igår, jag vill ha ersättning för mina resor till
dig. sträckan är ca 135km en väg. Jag har åkt tur-retur tre ggr nu med
två bilar två ggr så sammanlagt blir det 135mil. Vet inte exakt vad
ersättningen per mil blir men du kanske har bättre reda på det.
Dessutom så nämnde jag om ett eventuellt återköp av er och du hänvisade
till att TEC inte accepterar återköp. Det är ju inte relevant här då jag
köpt bilen av er. Jag hoppas dock att vi kan lösa problemet ändå, i
övrigt är jag nöjd med bilen.
Ny dörr annan konstruktion med dubbla tätningar?
Bifogar lite foto över problemområdena.
mvh
Göran J


Min så småningom täta TEC blev dock stulen redan 2013 vid en resa till spanien, i Barcelona. Det blev en förlust på ca 100000kr eftersom den just hade passerat 1-års gränsen.

Nästa bil blev en plåtis, en La Strada köpt i tyskland hos firman TOGO nära Hamburg.
Inte heller den har varit problemfri. Jag hämtade hem den 2014 och har den fortfarande, nu har den gått 9000mil. Det var den första tysta husbilen, inget gnissel och gnek. Men, den har varit långt ifrån felfri.
Efter första trippen så blev det ett återbesök hos TOGO för att få åtgärda några defekta LED spottar med dimmer, mycket tekniskt avancerade, problemet var bara att dom slutade lysa eller att belysningen blev svagare efter endast ett halvår (ca 20-30 tim brinntid?). Efter mycket tjafsande bytta man två armaturer, det gick nämligen inte att byta endast lampan! Vi hade även en exploderande spisglaslucka men den fick jag ingen ersättning för. Man kan väl misstänka att det hade varit självförvållat men jag vet ju att den small efter en lugn och normal stängning.
Efter ca 3 år var det dags att plocka ut badrumsfönstret och täta om pga vattenläcka. Samma år fick jag även läckage från badrummets taklucka. Det var själva ramen i ena hörnet som hade böjt sig lite uppåt och släppt i tätningen. Så, demontering, rengöring och på med luckan igen.
Nästa grej var året efter, ny vattenläcka från takfönster i sovdelen, Här kunde man tydligt se att man hade missat med tätningen en liten bit i ena hörnet så det hade varit en liten läcka under en längre tid. Köpte komplett nytt fönster och tätade dubbelt med först butyl och som ett ytterlager med sicaflex för ytans skull.
Nästa läcka var från påfyllningsröret av vattentanken vilket var betydligt krångligare att åtgärda. Fullständigt korkad montering av klädsel runt fönster och vägg för att komma åt och hitta läckan samt demontera anslutningen för att sedan återmontera den. Passade även på att täta på insidan av B-stolpe där tanklocket sitter. Vid spolning av vatten mot tankluckan kom det in vatten den vägen.
Peppar peppar, stora takfönstret är fortfarande tätt men så har jag kompletterat tätningen från utsidan runt hela luckan.
Så har vi duschkabinen, golvet som har fått småsprickor. Kontaktar La Strada men dom hänvisar till Richard (å-förs. I Sverige) men han har svårt att lämna pris och svara på frågor varför det händer så La Strada återkommer och svarar att sprickor kan komma från felaktig rengörning, antihalkskydd eller tappade saker. Jag har dock inte använt duschen ännu så någon häftig rengörning har vi inte gjort. Hur som helst, efter Corona och allmänt strul så hade jag vägarna förbi TOGO där det fanns ett duschgolv som väntade på mig, kostnad ca 200€. Jag demonterade det gamla som var limmat med siliconsträngar i olika tjocklekar, därför kunde man känna att duschgolvet var lite svampigt att gå på, förmodligen en bidragande orsak till sprickorna.
Ny är det nya golvet där, jag köpte även en ny toakassett mens jag rotade runt med toaletten.
Nästa problem var INTE relaterat till La Strada men väl till mina bodelsbatterier, inköpta i Norge från Skanbat heter dom väl? Jag fick problem med blåtanden, kunde inte få kontakt med appen på min telefon. Efter kontakt med Skanbat fick jag besked om att mina batterier tyvärr inte hade någon resetknapp så jag måste lyfta ur batteriet och lossa locket för att koppla loss spänningsmatningen till batterimätningsenheten och si... efter montering så funkade blåtanden. Tyvärr har det hänt en gång till och det är ju lite jobb att plocka ut batteriet varje gång...
Det var det om mina bilar, mycket dålig kvalitet på vad man än köper tycker jag. Men, trots allt är det ju toppen att köra runt i Europa och jag har fortfarande kvar min La Strada som nu börjar bli riktigt bra!!
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Att plåtisar har fler fel tror jag inte. Vi har en Pössl Roadcruiser på Citroën chassi som köptes ny 2016.
efter första året så hade vi lite läckage( droppade lite) från diskbänksblandaren som lagade sig själv efter användning några helger…
först i höstas efter 5 år och 5000 mil så hände det saker. Ac:n la av i Koblenz, sedan havererade markisen och på vägen hem så lade vattenpumpen av… nu är allt fixat och allt fungerar… ac felet var en slang som legat och skavt så till slut så rann allt ut.. Citroën fel.
markisen var en Thule omnistor som hade lite plastdelar som gav upp och vattenpumpen.. den hade av misstag gått hela natten…så det kanske är ett handhavandefel… så det är inte så farligt tänker jag, vi använder ju grejorna.
eller också har vi haft tur
 
Toppen