• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har upptäckt fukt vid ett fönster!!!!

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Hej

Typiskt, nu när det bara regnar och oftast är dåligt väder upptäcker jag fukt i nederkant på ett fönster

Behöver därför hjälp med förslag på hur jag lagar fuktskadan ...

Har tagit upp gummilisten vid nederkant på fönstret och där är regeln "mjuk" likaså ca 1 dm ner från regeln, har skurit upp tapeten för att lufta .....

är det bara att sätta ny regel (ska den limmas mot ytterplåten, och i så fall med vilket lim... ) byter ut ev frigolit som ser dålig ut och sedan på med ny inner vägg .

sedan tapet på igen, men vilket vilket lim används då...

Naturligtvis tätar jag om runt hela fönstret då det måste vara där det kommer ifrån

Fick därför ställa in bilen 1 månad tidigare...inte roligt alls!!!!


Tacksam för all förslag

Hälsar Ronnie
 
F

F.d. 4439

Guest
Sv: Har upptäckt fukt vid ett fönster!!!!

hej.

det med ifall reglen skall limmas mot ytterplåten vet jag ej tyvärr (men om den skall det är det sättlim som gäller och då får du inte lägga det i slutna cirklar.)
tapetensorten avgör vilket lim du skall ha, så det går inte att svara på innan du valt ut den

lycka till

mvh
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Har upptäckt fukt vid ett fönster!!!!

Hej Swift!
Då jag har arbetat mycket med fuktskador när det gäller plåt/trä så jag vill råda dig till att torka regeln om den inte är angripen av röta med en avfuktare "tid c:a 1 mån" men då måste du öppna upp väggen så att regeln ligger fri. Eventuellt har ytterplåten släppt på grund av fukt och då måste du byta regelen p,g.a styvningen i väggen.Limma fast den nya regelen mot plåten samt invändig beklädnad med ett lim som heter PL 200 eller likvärdigt.Detta lim kan du använda på frigolite utan att frigoliten förintas vilket sker med lim med lösningsmedel.Runt fönstret använder du en tätningsmassa som heter Sikaflex Elastik som även tätar på våta ytor,takfönster m.m.
Detta är mitt råd, men det finns kanske bättre förslag.
Mvh/Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Sv: Har upptäckt fukt vid ett fönster!!!!

Tackar för svaren!!!

Får hjälp av Lasse från Fjälkinge.... Vi är grannar!!!

Vilket underbart forum!!!

Hälsar Ronnie

Som är glad igen!!
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Har upptäckt fukt vid ett fönster!!!!

Hej igen Swift!
Jag hjälper gärna till när jag kan.
PS/Jag såg på Blocket att det finns vintergarage för husbilar i Trolle Ljungby
för 1500:- för dom som behöver.
Mvh/Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen