• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har någon info om coronaläget i Spanien/Kanarieöarna?

F

f.d. 53452

Guest
D
Tyvärr ingen rolig läsning!
Smittfrekvensen var 270 för några veckor sedan. Nu 283,26! Snart höstlov så då ökar det väl igen!
Visa bilaga 199798
Totala smittfall: 704.209 (10.653)
Bekräftade dödsfall: 31.118 (84)
Inlagda på sjukhus: 11.041 - 9,50% av patienterna
Inlagda på intensiven: 1.445 - 17,02% av patienterna
Smittfrekvens: 283,26 (Fall per 100.000 pers./14 dagar)
———————————————————————————————
(Ökning sedan föregående dag inom parentes)
Uppdaterad: 24.09.2020 kl. 19.09 (Ej helger.)
Dödssiffran är ungefär som i Sverige 0,07 till 0,08% av befolkningen räknat på helår. Titta gärna på bifogad statistik. Statistiken är ett genomsnitt av aktuella siffror de senaste åren t.o.m. 2019. Det glädjande och signifikanta är att omkomna i arbetsplatsolyckor kraftigt minskat 2020. Tyvärr bortser politiker, journalister och myndighetspersoner från verkligheten. Men vi husbilsägare har förutom vår geografiska "frihet" även tankefriheten. Läs gärna också överläkare Sven Románs inlägg i Expressen.
Dödsfallsstatistik.jpg
 
F

F.d. 58689

Guest
Bra, men kanske lite dumt att jämföra med Spaniens siffror för 3 månader sen eller?!

Löfvén har kallat till presskonferens nu Kl 13.30, gällande jul- och nyår!
 
F

f.d. 53452

Guest
Bra, men kanske lite dumt att jämföra med Spaniens siffror för 3 månader sen eller?!

Löfvén har kallat till presskonferens nu Kl 13.30, gällande jul- och nyår!
Eftersom året inte är slut och siffrorna inte är kvalitetssäkrade så är det svårt att ange var det kommer sluta. Men i statistiken jag redovisade så är siffrorna omräknade till helår. Observera att det är ingen prognos utan enbart underlag för reflektion.
Om man säger att osäkerheten är så stor att verkligheten är dubbelt så illa så är det fortfarande "bara" lika många som dör av alkoholrelaterade sjukdomar. Om man vill reflektera mer så kan man ställa sig många frågor. Till exempel luftmiljöerna i storstadsområden. Vilken inverkan har de? Kanske man skulle stoppa all förbränningsmotortrafik i Stockholm, Göteborg och övriga storstäder i Sverige. Det vore "lockdown"!
Som jag bara ville säga, man avgör själv vad man vill tänka.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Bara en kommentar till din statistik Kirsholm så vet vi med säkerhet att 100% av oss dör förr eller senare. Men det är ingen ursäkt för att vi inte ska se till att inte få kaos inom sjukvården pga Covid. Att vårda alla, yngre som äldre, på lika villkor är en grundbult i vårt samhälle. Dessutom verkar Covid ge en del, även yngre, tråkiga och långvariga problem.
Jag har lite svårt att förstå vart man vill komma med sådana här jämförelser med andra hälsoproblem i samhället. Att problemet med akut överbelastad sjukvård blir mindre?
 
F

f.d. 53452

Guest
Bara en kommentar till din statistik Kirsholm så vet vi med säkerhet att 100% av oss dör förr eller senare. Men det är ingen ursäkt för att vi inte ska se till att inte få kaos inom sjukvården pga Covid. Att vårda alla, yngre som äldre, på lika villkor är en grundbult i vårt samhälle. Dessutom verkar Covid ge en del, även yngre, tråkiga och långvariga problem.
Jag har lite svårt att förstå vart man vill komma med sådana här jämförelser med andra hälsoproblem i samhället. Att problemet med akut överbelastad sjukvård blir mindre?
Mitt syfte är att det står var och en fritt att uppfatta saker i livet och statistiken jag redovisar kan vara underlag för att skaffa sig ett perspektiv i dagens media kaos. Ditt är att tänka på "inte få kaos i sjukvården pga Covid". Själv ska jag erkänna att jag känner mest med den "försvinnande lilla procent" människor som dör i arbetsplatsolyckor. Det är trots allt ca 50 människor om året som inte kommer hem från arbetet på grund av orsaker som går förhindra. Som sagt tanken är fri.
 

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
Var på Teneriffa, södra delen, förra veckan. Mycket är nedstängt, höga krav på intyg vid inresa, munskydd obligatoriskt utomhus och på affärer, få turister och noggranna rengöringar av alla ytor på barer, restauranger och hotel. Stor respekt på de flesta håll att hålla avstånd men där alkoholen går in försvinner vettet. Förutsättningarna ändras hela tiden. I lördags infördes utegångsförbud mellan 2300-0600. Alla restauranger och barer skall stänga 2230.
 
Toppen