• Hösterbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2020 samt hela år 2021.*
    Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Medlemsskap ger, föruom tillgång till fler delar i forumet, även full tillgång till alla ställplatser som husbilsklubbens medlemmar har samlat in under många år.
    Husbilsplatser

*) Erbjudandet gäller enbart de som inte varit medlem tidigare.

Har någon info om coronaläget i Spanien/Kanarieöarna?

Cre8iv

HBK Medlem
Kommun
Västra Götaland
HBK-Nr
27660
Jag brukar kolla här nästan varje dag:
De har bäst regionuppdelning.

Läget verkar väl tyvärr sådär i nuläget.
Vad gäller "framåtblickande" får du nog fråga någon med kristallkula! :cool:
Läget kan ändra sig väldigt snabbt.

Senast ändrad:

Draumur

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Jag brukar kolla här nästan varje dag:

Läget verkar väl tyvärr sådär i nuläget.
Vad gäller "framåtblickande" får du nog fråga någon med kristallkula! :cool:
Läget kan snabbt äbdta sig.
Jo, jag håller givetvis med om kristallkulan. Tänkte ändå öppna en tråd som kan uppdateras allt eftersom. Det kan ju vara både fakta och egna funderingar.

Cre8iv

HBK Medlem
Kommun
Västra Götaland
HBK-Nr
27660
Tyvärr ingen rolig läsning!
Smittfrekvensen var 270 för några veckor sedan. Nu 283,26! Snart höstlov så då ökar det väl igen!
1600970804973.png
Totala smittfall: 704.209 (10.653)
Bekräftade dödsfall: 31.118 (84)
Inlagda på sjukhus: 11.041 - 9,50% av patienterna
Inlagda på intensiven: 1.445 - 17,02% av patienterna
Smittfrekvens: 283,26 (Fall per 100.000 pers./14 dagar)
———————————————————————————————
(Ökning sedan föregående dag inom parentes)
Uppdaterad: 24.09.2020 kl. 19.09 (Ej helger.)

Senast ändrad:

Cre8iv

HBK Medlem
Kommun
Västra Götaland
HBK-Nr
27660
Man ska kanske vara lite vaksam till siffror och statistik. Min personliga åsikt är att ökad testning såklart visar på fler smittfall!!
Förut testades väl mest bara de som blivit sjuka, men nu testas "vem som helst"!! Alltså även de med milda eller ingen symptom alls!
Därför blir siffrorna lätt missvisande!
Har jag rätt eller fel?!

Senast ändrad:

Draumur

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Man ska kanske vara lite vaksam till siffror och statistik. Min personliga åsikt är att ökad testning såklart visar på fler smittfall!!
Förut testades väl mest bara de som blivit sjuka, men nu testas "vem som helst"!! Alltså även de med milda eller ingen symptom alls!
Därför blir siffrorna lätt missvisande!
Har jag rätt eller fel?!
klart du har rätt. Jag söker mer efter hur läget är. Vad som är öppet, stängt. Om det känns ok att åka ner osv.

Los Suecos

HBK Redaktör
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Vi planerar att resa till Costa Blanca nästa månad. Resan ner blir med husbilen, som känns bättre än t.ex. att flyga ner.

Men vi håller oss hela tiden uppdaterad genom lokalpressen och rikspressen i Spanien och självklart UD’s rekommendationer. Skulle UD avråda, ja då åker vi självklart inte.

Vi har privat boende i Spanien, husbilen används inte som bostad i Spanien.

Tommy

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Vad gäller Kanarieöarna o främst GranCanaria brukar Sven Olof Åström grotta ner sig i alla officiella siffror på sin FB sida ”Bilder och Nyheter från Gran Canaria”
Fick sällskap ner i HBn i år. Körde Spanska medelhavskusten och är nu på Algarve ett tag innan vi skeppar över t GC.
Den stora skillnaden mell Spanien o Portugal är för mig att i Sp. måste du ha munskydd på även utomhus. Det slipper man i Portugal (iaf än så länge) om man kan hålla avstånd. Skönt inte behöva munskydd när man promenerar t.ex.

Länk t S-O’s sida om du har FB:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Vi planerar att resa till Costa Blanca nästa månad. Resan ner blir med husbilen... Skulle UD avråda, ja då åker vi självklart inte. Vi har privat boende i Spanien, husbilen används inte som bostad i Spanien.
Tommy
Bra beslut Thommy & Carola! Vi åker också husbil hela vägen eftersom vi trots allt vill se lite av Frankrike. Frankrike har det nästan värre än Spanien, speciellt vackra Bretagne och Normandie. Hur som helst, vi kör och om det blir tvärnit någonstans, då är det bara att vända och leta sig fram till Mosel eller liknande... Vi har också "privat boende" i vår egna lilla "sommarstugan" på 4 hjul där vi bara övernattar (väldigt nära varandra). Resten av tiden är det tänkt att vi ska tillbringa i den Spanska fjällen och där finns garanterat ingen covid-19, knappt några människor överhuvud taget!

Bon voyage,
R&M

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Inga problem att åka i Frankrike och Tyskland hittills. Avstånd och munskydd i affärer och på krogar. Vi avstår Spanien och vände vid gränsen.
God tur.

Toppen