• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har någon fakta ang. totalviktsgränsen o PB 2????

F

F.d. 17763

Guest
:confused: :confused::rolleyes:
Det skrivs så mycket tyckande och antagande om reglerna som gäller i Europa med svenskt B-kort och PB 2, och Husbilsvikter med totalvikter över 3500 kg.
Är det verkligen ingen i klubben som råkat ut för någon kontroll eller vägning i ex.vis Tyskland eller Frankrike eller övr. Europa. Så man kan få reda på fakta vad som gäller i praktiken.
Vad händer vid en olycka i Europa om jag kör med B-kort PB 2 och ex.vis 3850 kg. ??? Blir det strul då eller vad??

Har själv en nyinköpt Hymer 524 SL -07 som jag nu skall klassa upp till 3850 kg som skulle vara OK enl återförsäljaren efter kontakt med hymer.
Men det återstår ju fortfarande flera frågor som skulle vara bra att få svar på !!??

tklev
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Har någon fakta ang. totalviktsgränsen o PB 2????

hej
gå in här och skriv ut på det språk du behöver där står vad du får köra på ditt svenska körkort.
maggan
Utomlands med husbilen?


Utlandsresan står snart för dörren, och många med husbil tyngre än 3,5 ton känner viss oro. Men här finns hjälpen!

Redan den 14 april kunde vi berätta om vad som gäller för den som har ett "gammalt" B-körkort och en husbil som väger över 3,5 ton. Så här står det i EU:s "körkortshandbok":

"Körkortsinnehavare som förvärvade ett körkort i kategori B före den 1 juli 1996 är berättigade att köra personbilar med en högsta tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg, under förutsättning att fordonet är registrerat som personbil och inte som lätt lastbil. Denna rättighet gäller tills körkortet upphör att gälla. När ett nytt körkort utfärdas efter indragning är innehavaren enbart berättigad att köra fordon i kategori B i enlighet med direktiv 91/439/EEG. Normalt utbyte av körkort vart tionde år påverkar inte giltigheten, vilket innebär att ovanstående behörighet inte heller berörs."

Men den som ska åka utomlands vill gärna ha ett papper med sig, som visar vad det gäller.

Här nedan kan du därför hämta hem körkortshandboken på de flesta språk som talas inom unionen. Den aktuella informationen står på sidan 24 (punkt 2 under "Sverige") men vilken sida det står på skiljer något mellan de olika språken.

Dessa språkversioner finns tillgängliga:

Danska
Engelska
Estniska
Finska
Franska
Grekiska
Holländska
Italienska
Lettiska
Polska
Spanska
Svenska
Tyska
Ungerska

Filerna är stora, och tar några minuter att hämta!
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Har någon fakta ang. totalviktsgränsen o PB 2????

Följd fråga...

Vad gäller om man har "nyare" körkort?
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Har någon fakta ang. totalviktsgränsen o PB 2????

tklev: Vad som gäller i praktiken är just det som ingen kan veta. Däremot kan man ju läsa sig till vad som gäller i teorin. Men som bekant är ju teori och praktik olika saker, även i rättsliga sammanhang. Själv är jag ju väldigt skeptisk. Jag tror att risken för problem vid en kontroll/olycka är uppenbar. Det här är ju en rätt så speciell regel, som jag inte förväntar mig att tyska, franska, ungerska etc. poliser har kännedom om. Det är ju också bekant att regelverket inom EU på trafikområdet är som en djungel...
Det är kanske inte lika troligt att man blir dömd, men att man kan få problem ute på vägen vid en kontroll/olycka tror jag är ganska stor. Än så länge verkar det ju inte vara så många som har praktisk erfarenhet...
Det som är viktigt är ju att inte erkänna något eller skriva under någon bötesblankett på platsen. Men om man inte gör det finns ju risken att man senare blir kallad till en rättegång, och det kanske inte är ett bättre alternativ.
Visst är det bra med en utskriven kopia på rätt språk om vad som gäller, men räkna inte med att den gör underverk ute på vägen.
Det är stor skillnad på att ha rätt och att få rätt!
Beklagar om jag oroar någon med dessa rader. Det är bara min personliga uppfattning, men jag har en del erfarenhet av sånt här.

Markus Vesala: Om du har en B-behörighet som är utfärdad efter 1/7 1996 så har du rätt att köra personbil med en totalvikt om högst 3500 kg. (Tror det står på körkortets baksida)
Kör du en bil med högre totalvikt är det olovlig körning. Dagsböter.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Har någon fakta ang. totalviktsgränsen o PB 2????

Maggan o Åke: Om man "klipper och klistrar" så här mycket hör det väl till god ton att ange källan? I detta fall misstänker vi att ni har hittat informationen på Husvagnsbranschens Riksförbunds hemsida (Välkommen till HRF).
 
Senast ändrad:
Toppen