• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har just köpt en Arca Citroen C25

longframe200

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: Citroen C25
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: Bensin 63din
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Arca
Husbilsmodell: Arca
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Hej alla! Och tack för ett mycket bra forum, är ny här.

Jo som sagt har jag just köpt en Arca Citroen C25 89a bensin 63din. bilen är i otroligt gott skick, gått endast 7200 mil. motorn går tyst och fint utan missljud, och värkar ha varit regelbunden på service. Problemet är bara att den är oerhörd trög/slö.

förra ägar som har haft bilen i 12 år har kört bilen på endast halv gas, det var stort glap i gaswire/pedal altså när pedalen var i bått fans det fotfarande 40-50% mera att ge på förgasaren. (åtgärdad)

Kan det helt enkelt vara så att bilen är så kallad gubbkörd altså helt nersotad och igentept? Och därför trög och slö.

Har provat andra Citroen C25 med samma motor-typ och vikt, dom har varit väldigt pigga jämfört med denna.

finns det någon här inne som har haft liknande problem är jag mycket tacksam för hjälp och tips.

Hälsningar
Tom

F

F.d. 53000

Guest
Hej är själv en gubbe på 76 och kör citroen 89 bensin,min bil går för mesta 90 till 100 ,så är gubbkörning någon nackdel ,så är det väl upp till dej .Men gör som så titta på luftfiltret gör rent eller köp ett nytt.
Yngve

longframe200

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2024
Hej Yngve! Och tack för ditt svar.
Han har nog aldrig varit över 80, det gick helt enkelt inte eller jo kanske på plan mark. så fort det lutade lite uppför var det 60 och >.

Nu kan jag få upp han i 100 på platt mark men då med full gas hela tiden, och så fort det lutar lite tappar han helt musten.

Luftfiltret är nytt.

Tacksam för flera tips
Tom

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, svårt att säga, men den låter lite väl slö, så det kan nog vara idé att kolla upp det mesta, byta tändstift kolla över förgasaren, axpump, tändinställning, att tändförställningen funkar, m.m. Kolla även detta....(Jag antar att det inte sitter extraktorgrenrör m.m. på bilen), så kolla att kall/värmeläget vid luftrenaren slår om och tar kalluft från slangen från grillen och inte varmluft från grenröret. Spärra gärna spjället på kalluft om du inte kör på vintern.
Lycka till.
Om du får lite mera sprätt på den med en genomgång så är det ju bra och kanske räcker.
Det är ju även möjligt (om du inte vet) att de andra som du har provat har varit mer eller mindre modifierade i motorn med extraktorgrenrör, uppborrade munstycken ändrad luftrenare och tändning m.m. för då blir det en väsentlig skillnad i uppförande på motorn.

M.v.h. JANKRO.

krisla

FD HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
4224
Medlemskap
2024
Hej!
När vi köpte våran Fiat Hymer 644 Sving 2001 var den slö och tog en hel del bränsle.
På första långtesten, sträckkörning Stockholm-Storuman upptäckte jag att den blev piggare o piggare och började ta mindre bränsle, från 1,8-2,1 ner till 1,1-1,3. Jag ringde förra ägaren och hans fru berättade att mannen aldrig någon gång kört fortare än 90km/tim. Den hade sotat ingen. Numera går det att utan vidare köra 120 på motorväg, och den tar inte mycket mera soppa.
Häls Lage

longframe200

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2024
Hej och tack för alla svar!
Och tack för ett mycket bra forum, har hittat många bra tips.

Just det. Nu när vi har kört lite längre sträcker i 100-110. Känns en märkbar skillnad jämförd med första turen.

Har just bestäld nytt avgassystem, extraktorgrenrör med tillhörande ljuddämpare osv.

"extraktorgrenrör, uppborrade munstycken ändrad luftrenare och tändning m.m"
Hade tänkt att ta mig ann förgasaren i morgon. På vilket sett kan jag ändra luftrenare och tändning till det bättre? förutom att ha nytt luftfilter, rätt ställd tändning, nya kablar, stift, fördelarlock och rotor? Har sökt och letat i forumet, men hittar ingen fördjupning på luftrenare och tändning.

Mycket tacksam för svar!

Hälsningar
Tom

longframe200

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2024
Var på en längre provtur i dag! Skillnaden är som natt o dag, bilen är nu piggare och orkar mera i backarna.

Åtgärder:
Bytt tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, luftfilter och ställd tändningen.

Rengjort förgasaren. Tänkte borra upp munstycket, men där satt redan ett på 0,75mm.

byggt om luftfilterburken. Den är uppbyggt med tre väggar/rör. Jag tog bort det inre röret som sitter före luftfiltret, det smalnar av och stryper luftflödet.
förlängde flexiröret och ökade diametern från 75mm till 90mm, änden sitter nu monterad i grillen med fri tillgång till svalare luft.

Körde också detta tricket:

"misstänker du att den är igensotad
Tag en 1L flaska, fyll den med vatten och gör ett litet hål i den, starta bilen och varva ca 3000-4000. Spruta ner vattnet i förgasaren med flaskan = liten fin stråle...när motorn sackar så gasa mera. Kör detta med allt vatten = 1L i ett sträck. Klart"

Mycket sot försvann, vilket syntes i burken under avgasröret.

Har också byggt om kylsystemet a la JANKRO. Ut-tempen låg farligt nära kokpunkten innan.

Nu återstår bara att montera extraktorgrenrör med tillhörande ljuddämpare mm. Blir spännande att se om det förbättrar ytterligare.

Tom

Toppen