• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har ingen signal i min LTC TV

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har en 19" LTC Tv med Dvd. När jag ställde av husbilen i höstas så fungerade det att se på olika tv-kanaler. Men nu när jag skulle titta på tv så visades det bara på skärmen ingen signal. Dvd spelaren fungerar. Jag har provat tv:n i en annan husbil med fungerande tv. Men min visade fortfarande ingen signal på skärmen i den andra husbilen. Är det nån som kanske vet var felet ligger? Tacksam för svar.

Hälsningar
Marianne
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan.
Om nu inget har gått sönder vilket inte är troligt när annat funkar så finns det kanske några normala anledningar.

-TV'n är ställd så att någon annan ingång än antenningången är aktiv som HDMI eller liknande.

-TV'n har ingen ny sökning till sändarmasten där du nu är och därför har alla kanaler i TV'n fel frekvens på nuvarande mast.
Om den funkade i höstas på samma ställe som du står nu så kanske den har tappat minnet på kanalernas frekvenser. (Brukar inte ske.)
Om du inte redan har tänkt på detta och redan gjort en sökning, så gör en ny sökning och se till att den är inställd så den söker på DTV som en början.

M.v.h JANKRO.

Ps. En del TV-apparater går att flippa om till analog mottagning i stället för digital mottagning och då blir man också utan bild.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag skulle tippa på antennproblem.
Har du kollat så antennen sitter kvar på taket efter vintern? Kanske någon kontakt som är dålig.
Om du har en antennförstärkare kanske en säkring gått?


Edit: ser nu att signal saknades även i den andra bilen så antennen i bilen är inte problemet.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har en 19" LTC Tv med Dvd. När jag ställde av husbilen i höstas så fungerade det att se på olika tv-kanaler. Men nu när jag skulle titta på tv så visades det bara på skärmen ingen signal. Dvd spelaren fungerar. Jag har provat tv:n i en annan husbil med fungerande tv. Men min visade fortfarande ingen signal på skärmen i den andra husbilen. Är det nån som kanske vet var felet ligger? Tacksam för svar.

Hälsningar
Marianne
Hej Jag tror du har din tv på fel källista tv- ext- hdmi 1- hdmi 2 Den står nog inte på TV utan på något annat tex Hdmi
Ändra källan till TV på fjärrkontrollen ( SOURCE )
Leffeviber_image_2021-05-23_19-20-44.jpg
 
Senast ändrad:

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Antennen kan behöva ström för att fungera, och då måste det vara aktiverat i TV:n. LTC har en 5V matning, som man aktiverar i inställningarna på MENU-knappen.
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Hej! Tack för svaren!

DTV är vald som källa (source). Och om jag trycker ok på DTV så kommer det upp ingen signal på skärmen. Tidigare har det kommit upp en ruta där det står en massa alternativ t ex manuell kanalsökning mm och då har jag alltid valt automatisk kanalsökning. Och då har det fungerat.

Men kruxet är att denna ruta inte kommer upp så jag kan välja automatisk kanalsökning. Jag kan inte heller komma in i inställningar.
Nu har jag tagit in TVn i huset där jag bor och kopplat upp den vid sidan om ordinarie tv med 12 V och med husets befintliga antennkabel. Det blir samma resultat. Då är det väl inte antennen det är fel på? Då borde väl felet ligga i TVn?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Försök att göra en fabriksåterställning. Den inställningen borde du hitta i menyerna. Det kan också vara glapp i knappen för att komma åt inställningar.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Hej!

Jag har en 19" LTC Tv med Dvd. När jag ställde av husbilen i höstas så fungerade det att se på olika tv-kanaler. Men nu när jag skulle titta på tv så visades det bara på skärmen ingen signal. Dvd spelaren fungerar. Jag har provat tv:n i en annan husbil med fungerande tv. Men min visade fortfarande ingen signal på skärmen i den andra husbilen. Är det nån som kanske vet var felet ligger? Tacksam för svar.

Hälsningar
Marianne
Samma sak hände mig när jag hade elkabeln inkopplad på husbilen under ett åskväder. Då gick UHF-delen i TVn. Eftersom det var en ädre TV köpte jag en ny LED-TV och har ingen kabel kopplad på sommarhalvåret. Har funkat i 12 år.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej! Tack för svaren!

DTV är vald som källa (source). Och om jag trycker ok på DTV så kommer det upp ingen signal på skärmen. Tidigare har det kommit upp en ruta där det står en massa alternativ t ex manuell kanalsökning mm och då har jag alltid valt automatisk kanalsökning. Och då har det fungerat.

Men kruxet är att denna ruta inte kommer upp så jag kan välja automatisk kanalsökning. Jag kan inte heller komma in i inställningar.
Nu har jag tagit in TVn i huset där jag bor och kopplat upp den vid sidan om ordinarie tv med 12 V och med husets befintliga antennkabel. Det blir samma resultat. Då är det väl inte antennen det är fel på? Då borde väl felet ligga i TVn?
Prova med att ta bort batterierna i fjärrkontrollen ( kan ha hakat upp sig) vänta lite in med batterierna Gå till meny Channel setup.
Lycka till Leffe
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Jag har nu varit i kontakt med LTC i Helsingborg och ska lämna in TVn i mitten av veckan. Jag informerar er om vad som var felet senare. Tack för hjälpen!
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Försök att göra en fabriksåterställning. Den inställningen borde du hitta i menyerna. Det kan också vara glapp i knappen för att komma åt inställningar.
Jo, men jag kommer inte till inställningsmenyn, men jag ska lämna TVn till LTC i Helsingborg så får vi se vad som händer.
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Problemet är löst!

I eftermiddags fick vi besök av "Dethleffs-teknikern". Precis som Jankro trodde så var det att TV:n hade tappat minnet. Han ändrade datum, år och klockslag och sen fungerade den! Helt otroligt! Nu så fungerar det att göra precis så som vi gjorde i höstas innan garagering av husbilen. Där ser man vad det kan ställa till med att "tappa minnet".

Tack för all hjälp av er! :msn_wink:
 

ambrodite

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17305
Medlemskap
2024
Jag skulle tippa på antennproblem.
Har du kollat så antennen sitter kvar på taket efter vintern? Kanske någon kontakt som är dålig.
Om du har en antennförstärkare kanske en säkring gått?


Edit: ser nu att signal saknades även i den andra bilen så antennen i bilen är inte problemet.
P0
 
Toppen