• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Hej,

det torde väl knappast gått någon medlem förbi att campingplatserna i södra halvan av Sverige tydligt och dramatiskt lagt om spår avseende prissättning per natt och man verkar försöka att tälja guld med plastsked...

Efter att ha tillbringat nätter på Ugglarps Camping i Halland där det nu plötsligt kostar 340:-/natt för husbilsplats... till Lisebergs camping Kärralund som betingar den facila summan av 435:-/natt (alla angivna priser inklusive el)... Almön utanför Stenungssund 380:-/natt så anländer vi sedemera till Orsa camping där det kostar 280:-/natt och senare till Norrfällsviken på höga kusten där man begär 235:-/natt. Även de två senare är Campingar med ypperliga lägen och högsta standard.

Enligt min mening skiljer det ytterst lite på den produkt våra ovan angivna servicepartners erbjuder och levererar men prisskillnaden är faktiskt upp till +200:-/natt eller 85%...!

Sanningen är den att högpriscampingarna var riktigt tunt belagda under de högsäsongsveckor som undertecknad besökte dem...

Det som är bra med de höga priserna är att det väcker helt nya aktörer vilka utvecklar nya intressanta lösningar som ger väsentligt mer för pengarna. Det som de "hagalna" och ytterst "kortsiktiga piraterna" suktar efter genom sina dramatiska prisökningar kommer snabbt att bli till deras eget fall.

Långsiktighet lönar sig alltid i min värld och vill man vara med som servicepartner i campingbranchen och undertecknad skall känna vilja att dela med sig av semester-
kassan så gäller det att stå på tårna med en kostnadseffektiv produkt att leverera.

En campingnatt som överstiger 280:-, även om det avser en 5+ stjärnig plats, kan inte annat än ses som ren och skär ocker.

Kanske har man inom SCR sneglat på något man anser vara Europeiska campingprisnivåer men samtidigt totalt missat att uppfatta den standard som en Fransk eller Italiensk toppklass-camping levererar på toppen av vad vi är vana vid i Norden. Exempelvis i form av högklassiga restauranger, spa-anläggningar och fullt uppvärmda och stora poolområden (de sistnämnda ingår alltid i campingpriset).
Under förra sommaren tillbringade undertecknad 12 dagar i Frankrike på verkligt högklassiga anläggningar och ingen av dessa kostade över 33.-Euro för en familj om 4 personer...

Vi är många som är beredda att betala rimligt för oss och vi har kanske anledning att samlas kring och hjälpas åt att påverka det beskrivna...
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Hej!
Kan bara hålla med, jäkla ockerpriser på våra campingar, vi tar in på campingar endast när vi är utomlands och betalar då "rimliga" priser jämfört med här hemma plus att man i många fall får bättre faciliteter och service..här hemma blir det alltid ställplatser som man ibland betalar mellan 80-150 kr för!

Fricamping är livet!

//Pilot
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Så länge det finns folk som bara frågar:
"var får jag betala tack" Så är det naturligt att företagare prövar grännser.
Själv frikampar jag alltid, det är liksom vitsen med husbilen tycker jag, vad skulle man annars ha alla prylar till??
 
T

Teddi

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Ja så är det,så länge folk inte tycker att det är ockerpriser så kan det fortgå.

Jojje

hej,,ja skulle vilja säga så här,, så länge de finns folk som lägger upp dessa pengar så går de bara åt ett håll,, vi andra som inte kan hänga med i denna priskarusell få titta efter nåt annat,,

men ja förstår inte,,
varför ta in där?? man får ju reda på pris innan incheckning,,som läget är nu har ju valmöjligheter också ökat,,,

en tanke,,teddi,,
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Satt och lyssnade på frugan med ett halvt öra när hon pratade om Orsa björnpark. Orsa Camping, "Lyx camping" vid vattnet/badet, bästa platserna med utsikt över bergen. 340:- med el lät inte så farligt med tanke på att det var det dyraste alternativet campingen hade att erbjuda.

Peter :)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Valfrihet är bra. Det finns alternativ.

Den siste idioten är ännu inte född.

Minst två danska campingar har gått i KK.

Vi kompisar måste tipsa varandra var det är rimliga priser eller rent av gratis.

Låt bankerna och campingägarna ta ansvaret för prissättningen - vi betalar icke dessa priser!

"Att betala eller icke betala - det är priset"

På tal om priset, har betalt 15 kuna (kr) för 10 dagars surf.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Kostar gratis i natt också:D, fast utsikten och omgivningen var klart bättre i går:oops:
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

400 är ju ett halvt sommarpris hotellrum?

Fast då får man ju frukost i priset, o slipper bädda...
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Hej,

det torde väl knappast gått någon medlem förbi att campingplatserna i södra halvan av Sverige tydligt och dramatiskt lagt om spår avseende prissättning per natt och man verkar försöka att tälja guld med plastsked...

Efter att ha tillbringat nätter på Ugglarps Camping i Halland där det nu plötsligt kostar 340:-/natt för husbilsplats... till Lisebergs camping Kärralund som betingar den facila summan av 435:-/natt (alla angivna priser inklusive el)... Almön utanför Stenungssund 380:-/natt så anländer vi sedemera till Orsa camping där det kostar 280:-/natt och senare till Norrfällsviken på höga kusten där man begär 235:-/natt. Även de två senare är Campingar med ypperliga lägen och högsta standard.

Enligt min mening skiljer det ytterst lite på den produkt våra ovan angivna servicepartners erbjuder och levererar men prisskillnaden är faktiskt upp till +200:-/natt eller 85%...!

Sanningen är den att högpriscampingarna var riktigt tunt belagda under de högsäsongsveckor som undertecknad besökte dem...

Det som är bra med de höga priserna är att det väcker helt nya aktörer vilka utvecklar nya intressanta lösningar som ger väsentligt mer för pengarna. Det som de "hagalna" och ytterst "kortsiktiga piraterna" suktar efter genom sina dramatiska prisökningar kommer snabbt att bli till deras eget fall.

Långsiktighet lönar sig alltid i min värld och vill man vara med som servicepartner i campingbranchen och undertecknad skall känna vilja att dela med sig av semester-
kassan så gäller det att stå på tårna med en kostnadseffektiv produkt att leverera.

En campingnatt som överstiger 280:-, även om det avser en 5+ stjärnig plats, kan inte annat än ses som ren och skär ocker.

Kanske har man inom SCR sneglat på något man anser vara Europeiska campingprisnivåer men samtidigt totalt missat att uppfatta den standard som en Fransk eller Italiensk toppklass-camping levererar på toppen av vad vi är vana vid i Norden. Exempelvis i form av högklassiga restauranger, spa-anläggningar och fullt uppvärmda och stora poolområden (de sistnämnda ingår alltid i campingpriset).
Under förra sommaren tillbringade undertecknad 12 dagar i Frankrike på verkligt högklassiga anläggningar och ingen av dessa kostade över 33.-Euro för en familj om 4 personer...

Vi är många som är beredda att betala rimligt för oss och vi har kanske anledning att samlas kring och hjälpas åt att påverka det beskrivna...

Ursäkta en oförstående men med husbil bryr vi oss väll inte om campingpriser det ligger väll på husvagnsägare, husbilslivet är väll lite att likna mannen på den vida prärien (än så länge) . Men jagandet och kravet av husbilsägare efter samma standard som hemma eller bättre där man vill"övernatta" raserar ju flexbiliteten. Det fria försvinner det poppar upp mängder med dyra parkeringar och kommuner förbjuder att sova i husbil. (kommentar att jag gör vad jag vill i min bil undanbedes )


Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Lite av bondfångeri. Som även stellplatzanordnare sysslar med.

Var i Karlskrona i förra veckan på platsen i handelshamnen. Den plats som finns i vår lista.

Parkering utanför markerat område är kostnadsfri. För 150:- får man tillgång till toalett, och dusch mot ytterligare ersättning. En trevligare plats är dessutom parkeringen vid bastionen Aurora. I övrigt finns det gott om bra platser centralt, varför Karlskrona får ses som en husbilsvänlig stad.

Håkan
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Vi har just checkat in Kolgården camping strax norr om Vilhelmina.

Vacker plats vid sjön, rent, fräscht och ett mycket trevligt mottagande.

Priset? 180 Kr för allt och det tycker vi är billigt.

Hej!

Har samma uppfattning som ovanstående! Kolgårdens Camping en av de trevligare vi varit på. Längs hela Vildmarksvägen träffade vi så många serviceinriktade, trevliga och hjälpsamma människor! De inser helt klart att turismen är deras näring, som de lever av och på! Och priserna var inte annorlunda längs vägen heller!

Hälsningar
Ingalill o Leif
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Midsommarafton Breviks Camping 200:- inkl el, 25 juli Norbergs camping 170:- inkl el. 26 juli Ljusdals camping 210:- inkl el.

Samtliga med töm- och fyllplats för husbil. Har man husbil behöver man inte välja campingplats med kristallkrona på skithuset.
:mcride:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Det är 20:eek:nde natten vi är ute nu och vi betalade 280:- för 2 nätter med el på Saiva camping i Vilhelmina och 70 norska kronor i Fredrikstads kaj för fredagkväll till måndag kl 11. ( åkte iofs söndag kväll).
Vi har en extra toalettcasette så vi klarar oss en hel del utan campingar , ju dyrare dom tar ju mera avsmak får man ju .
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Har campingplatserna i södra halvan av Sverige fått storhetsvansinne...?!

Hej på er här kommer ett ovetenskapligt inlägg...

Så länge det inte råder parkeringsförbud för husbil så finns väl ingen anledning att betala för att stanna bilen och sova en stund!?!?

Det skrivs så mycket i vårt forum om dyrt och service mm, men det är väl bara att välja! Betala eller inte betala!

Tillhör själv fricamparnas skara men även jag kan ta in på camping om det levereras något som jag vill ha för pengarna jag betalar. Betalar gärna camping vid en atraktiv strand som levererar service, betalar gärna hög P-avgift på ELMIA trots att jag står på bara en P-ruta, fullt av surrande elverk och andra ljud men det är ju nära mässan där jag vill vara tre dagar!

Under dagen tog vi en tur i Dalsland ca 20 mil och hur många underbara fricampingsställen jag såg de tappade jag räkningen på men trots det så står det massor av bilar på campingar eller ställplatser!?!? Det är bara att konstatera att vi är olika, en del gillar det och en del gillar annat :);):oops::rolleyes::cool::confused:!

Ha det gott alla där ute ser framemot att träffa en del av er på ELMIA för då är det som julafton för en "husbilstoking"
 
Toppen