• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har alla väluppfostrade hundar?

C

christelochrister

Guest
Vad har ni för dörren,så hunden inte smiter ut?
Vi har inte myggnät,och jag tycker kompostgaller är så klumpigt.
Vår hund en DS Gårdshund vill gärna smita ut när vi öppnar.
På förra h-bilen hade vi stalldörr,helt perfekt.
Det ska ju helst vara så han kan titta ut,men inte smita ut.
Christel & Chrster
 
F

F.d. 24477

Guest
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Vi har stalldör på våran hus bil. Men våran hund är inte så rymnings benägen så länge vi är på samma ställe som hunden. Vi hade en husvagn förut där våran hund hoppade igenom myggnätet på ett fönster. Hon gillar tydligen inte vara ensam.
Nu när vi har husbil sitter hon på förarplatsen och väntar tills vi kommer.
Men om ni DS gårdshund så kanske det inte spelar nån roll om ni hade stall dörr då den säkert kan hoppa över denna. Ett par meter löplina som sitter fast på lämpligt ställe i husbilen och på hunden är ett säkert kort.

Men som svar på din rubrik så. Nä alla hundar är inte väluppfostrade.

Oj glömde skriva att vi har en Leonberger. Som tur är hon väldigt snäll och lydig, men väldigt stark.

Hitta ett bra kort på henne i sitt favorit element.

http://dl.dropbox.com/u/23296800/Photo%202011-08-08%2021%2054%2034.jpg
 
H

hianders

Guest
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Hej! Vi har provat olika varianter, bl a en avskuren blomspaljé men den forcerade Simon raskt när det var en kråka utanför dörren. Vi har löst det så att vi har en typ karbinhake fäst i dörr"karmen" med en lina i och i änden har vi ytterligare en hake som vi fäster kopplen i.

Vi har också funderat på mjukare nät men då måste man ju göra ingrepp för att fästa fast dem. Ovanstående fungerar bra för tre st sheltie-gubbar.

matte hianders/Inger
 
C

christelochrister

Guest
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Tack för ditt svar,han är ju inte å hög och han hoppar inte över om jag säger till.
Det är mest när jag öppnar dörren som han snabbt smiter förbi.Vi bor mycket i husvagn också o där har vi barngrind i förtältet,är perfekt.Men nya platser är alltid roligt tycker han.

Christel
 
C

christelochrister

Guest
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Blir det inte trassel med 3 hundar?
Christel
 
H

hianders

Guest
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Jodå, visst kan det bli trassel ibland men då lossar vi bara kopplen och sätter fast dem igen. Blir mest trassel när de skall till vattenskålen. I övrigt fungerar det bra.

Inger
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Hej,
vår weimaraner gillar sin husbil så han smiter aldrig ut, men när vi köpte den ville han fram till förarsätet så då köpte vi en ställbar barngrind på Barnenshus och det funkade jättebra. Nu behöver vi inte ha den längre utan han trivs bra i sin säng därbak, det som är bra med barngrinden är att den kan kortas eller förlängas efter behov. Lycka till.

Sylvia & Micke
 

Bilagor

  • DSC_0105.jpg
    DSC_0105.jpg
    724,6 KB · Visningar: 14
  • DSC_0077.jpg
    DSC_0077.jpg
    651,5 KB · Visningar: 9
Senast redigerad av en moderator:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Våran drever kopplar vi i en 5 m lina. Problemet är att hon är så skällig, kommer en hund förbi blir det liv. Behöver nog hjälp av hundkotschen. Gäller bara förbnipsserande hundar.
Har någon granne en hund är det inget problem.Hur stavas kotschen??

Jägarn :confused:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Våran drever kopplar vi i en 5 m lina. Problemet är att hon är så skällig, kommer en hund förbi blir det liv. Behöver nog hjälp av hundkotschen. Gäller bara förbnipsserande hundar.
Har någon granne en hund är det inget problem.Hur stavas kotschen??

Jägarn :confused:

#coachen# tror ja jägarn,,tänk va många vi e som har lite problem med stavningen,,ja kan knappt stava te svärje,,:) bara vi blir accepterade utan påhopp,,nu ska ta mej en körv mä brö,,o lite sletsup,,ha de jägarn,,teddi,,
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Sen vi köpte husbil så får våra 3 inte gå ut före mig förrän kopplen är på. Ofta stannar man ju på trafikerade platser för att handla och rasta.
Jag använder komandot" BAKOM STANNA ":yes:och än så länge har det fungerat.

Ingrid:dog::dog::dog:
 
C

christelochrister

Guest
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Tack för tipsen, hur gamla var dom när de lärde sig att inte gå innan du hade gett tillåtelse?

Vår är nu 1,5 år,och som gårdshund väldigt alert.
Christel
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Jag får väl ge DS Gårdshunden (Skåneterrier, Råttehund) lite bättre rykte som väluppfostrad.
Vår är 12 år och alltid lös i husbilen, en Eura med hel dörr. Vid färd ligger han okopplad i dinetten och sover.
Då vi parkerat, oavsett plats (livlig trafik med personer och hund utanför dörren), ligger han i passagerarstolen och sover mest. När han känner behov, går han själv ut, så vi har alltid ett öga på honom så ingen annan hund passerar just då och dessutom ser vi ju till att behoven uträttas på lämplig plats.
Strängt taget har vi aldrig uppfostrat honom. Jag hade en vorsthetik som jakthund, och hon behövde ju uppfostras. Hon har överfört alla goda maner till Gårdshunden. Det enda jag gjort är att i unga år vid högst 5 tillfällen tala om för honom att katter är förbjudna. Nu tittar han inte åt dom, det har hänt att katt har kommit fram och hälsat, dom bara nosar på varandra.
Då vi är ute och går är han kopplad endast då jag inte vill att han skall springa omkring och nosa på allt och alla. Hemma bor vi i en mindre ort med genomgångstrafik. Inget koppel, han vet att han skall stanna och få tillåtelse att gå över gatan.

Slut på skrytet!
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Det låter ju låvande. Har percis tingat en DS Gårdshund. Den är en vecka i dag. Det ska bli kul att se hur det utvecklar sig.

Anitha
 
H

hianders

Guest
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Grattis! Men, vad säger Nizze om att få en hundkompis?

När vi fick hem gamlingen Hobbe så hade vi Kalle katt (då ca 10 år) och nör Hobbe kom in i köket så blev han så glad när han fick se Kalle katt och viftade på svansen. Han visste ju inte då att det var en sån där hemsk katt!! Kalles svans viftade också men av andra orsaker! Sen behövdes det bara en dask med en katt tass på nosen så visste Hobbe vem som bestämde :)

fru hianders/Inger
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Det är lite roligt med Nizze. Han borsta upp sig och blir son en Tudorkatt så fort en hund visar sig och backar inte en centimeter. Nu står vi bredvid ett par från Arvidsjaur som köpt en liten dvärgspets. Den var bara tre måader när Nizze såg den första gången och då gjorde han ingenting. Man kan nu inte spänna upp sig när det bara är en liten valp. Nizze backar och ser bara lite äcklad ut. När Melissa kommer för nära så gör han ingenting. Tror at det går lika bra med vår valp mär vi hemtar hem henne sista veckan i April.
 
C

christelochrister

Guest
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Ni har gjort världens bästa val tycker vi.
Hade Borderterrier innan, men ville ha en stor i litet format som inte jagade,Loke som han heter har VÄLDIGT mycket energi ute men kan kontsen att slappna av inne.Älskar allto alla.
Hoppas vi kan träffas någon gång.
Christel
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Blir lite förvånad att många verkar ha sina hundar lösa i husbilen.
Finns det någon slags befrielse från generella regler om hund i bil när det gäller husbilar?
Jordbruksverket skriver om hund i bil: "Om du transporterar enstaka hundar i personutrymmet i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt. Du kan också transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten. Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar.

Ditt fordon ska vara lämpligt för att transportera hunden. Om du transporterar hunden i en bur eller liknande ska denna vara utformad och placerad på ett sådant sätt att hunden får skugga och god ventilation.
"

Sökandet efter husbil innehöll hela tiden burplacering, men eftersom det inte är det lättaste så beslöt vi att inreda om en husbil själva istället till slut.

Angående att hoppa ut, vi har då någorlunda pli att jycken inte hoppar ur skuffen bara för att vi öppnar den.

/Jonas, numera sprinterägare.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Hej Jonas,
Vad jag vet så finns det inget regelverk för hund i vare sig husbil eller annan bil. Däremot finns det rekommendationer från bl.a Jordbruksverket för detta.

Det gäller att få så stor säkerhet som möjlig för såväl hund som människor inne i bilen. Vi själva kan bälta oss men det är inte alltid lika lätt att bälta en hund och ha en bur med för en hund på 20 till 50 kg är inte heller en enkel ekvation. För egen del hade vi inte fått in buren vi använder i vår Combi genom husbilsdörren.

Vi har ett galler så hunden inte kan komma fram i förardelen och normalt brukar hon ligga under bordet bakom förarstolen. Dessemellan rör hon naturligtvis på sig.

Klart vi skulle kunna fästa henne i någon form av sele men jag kan se situationen när hon fastnat i bordsbenet och panikslagen försöker ta sig loss. I synnerhet om detta skulle hända under färd på motorväg eller sträcka där det är omöjligt att stanna.

Det är ingen enkel sak att lösa men såklart måste man sikta på högsta säkerhet och det måste vara upp till den enskilde att bedöma vad som blir bäst, men självklart är en lös hund liggande i mittgången inte den ultimata platsen vad säkerheten beträffar.

Har du andra tips för en lösning så är vi säkert många som tacksamt skulle ta emot detta.
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Har alla väluppfostrade hundar?

Såg en annan tråg där hianders hade bild på deras lösning, som är jättefin. Ungefär vad vi planerat fast då för modellen större hund (typ rottis).
Vet att det är jobbigt när den panikartat börjar klänga runt i något. Vår jycke lyckades snurra in sig i bältet en gång vi lånat sedan. Det blev rätt så jobbigt.
Vet faktiskt inte den bästa lösningen. Är så olika på hund och bil.
Men, det kanske hade mer i den andra tråden att göra. Blev bara så förvånad över det hela med att låta hunden vara lös. Ber om ursäkt om jag gick of topic.
 
Toppen