• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HAR ALLA FISKEINTRESSERADE GÅTT I IDE?

proflies

FD HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
14070
Medlemskap
2023
Har alla fiskeintresserade gått i Idé? Det är ju nu vi planerar tills nästa år. Är det någon som åker ner till kusten när öringen går till?
 

Bilagor

  • Rautas 2012_120710-059.jpg
    Rautas 2012_120710-059.jpg
    1 MB · Visningar: 51

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: HAR ALLA FISKEINTRESSERADE GÅTT I IDE?

Nejdå det är nu man laddar för nästa säsong :)
Har haft ett kanonbra fiske i sommar, fiskar mest i fjällen eftersom man bor bra till för det .
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: HAR ALLA FISKEINTRESSERADE GÅTT I IDE?

Nej, inte alls. Men husbilen står i viloläge till dess isarna går lita på och snötäcket tar sig.
Nu under senhöst och förvinter får man nöja sig med det utomordentliga harrfisket här hemma på tomten (Granboforsens Fiskevårdsområde):
Bild 001 (Large).jpg

Bild 005 (Large).jpg

Efter nyår börjar fiskeårets andra högsäsong och det är dags för turer med husbil både till fjällvattnen här hemma och till rödingsjöarna ute på Fosen i Nordtröndelag. Och det vore även frestande med åter en havsfisketur till Rörvik mars/april när stortorsken (skrei) från Barents hav går ner efter kusten för att leka.

Rapporter med bilder kan ni se fram emot!

aake
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: HAR ALLA FISKEINTRESSERADE GÅTT I IDE?

Jag har gott i ide efter en mager laxfiskesäsong i Gaula-Norge (juni - augusti). Miljontals kast, timme efter timme, dag efter dag som inte gav mer än 2 st. mellanlaxar. Kul vid vattnet & god kamratskap var det i alla fall. Blir det ingen is i januari, då är det alltid roligt med en Österlen runda som brukar bjuda på årets 1:a havsöring. Vintern passar annars bra för flugbindning, läsning samt fortsatt drömmeri om en 10+ nästa år... : )
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Sv: HAR ALLA FISKEINTRESSERADE GÅTT I IDE?

Hej. Österlen låter intressant. Vart åker man då, och var kan man stå med husbilen.
Får man fiska havsöring där redan i januari.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: HAR ALLA FISKEINTRESSERADE GÅTT I IDE?

Decker

Det är meningen att använda husbilen! Det finns ett otal fiskecamper efter den norska kusten, många med uthyrning av småbåtar (om du nu saknar dragkrok och lämplig båt).

Vi brukar oftast vänta med detta fiske fram till månadsskiftet maj/juni då väderförhållandena ofta är mer tilltalande och det ännu inte är någon trängsel av turister på campingarna. Vid månadsskiftet mars/april kan det vara äventyrligt att dra båt över fjällen och jag vet att jag här i forum har berättat om när vi över natten blev fast i snöstorm.

aake
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: HAR ALLA FISKEINTRESSERADE GÅTT I IDE?

Decker

Det är meningen att använda husbilen! Det finns ett otal fiskecamper efter den norska kusten, många med uthyrning av småbåtar (om du nu saknar dragkrok och lämplig båt).

Vi brukar oftast vänta med detta fiske fram till månadsskiftet maj/juni då väderförhållandena ofta är mer tilltalande och det ännu inte är någon trängsel av turister på campingarna. Vid månadsskiftet mars/april kan det vara äventyrligt att dra båt över fjällen och jag vet att jag här i forum har berättat om när vi över natten blev fast i snöstorm.

aake

Jåda, har som vana (eller ovana) att hamna i Bud, väster om Molde, (blåhammar camping) för att hyra båt och dra några torskar. Brukar bli c:a tre övernattningar och naturligtvis undviker man turistströmmen så det brukar bli i början på Juni. (Förresten 50:-/tim inkl. bränsle betalade jag 2013, 10Hk motor)
Men vintertid får bilen stå.;)
 

proflies

FD HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
14070
Medlemskap
2023
Sv: HAR ALLA FISKEINTRESSERADE GÅTT I IDE?

Jag tror att Jan är lite tidigt men jag är också intresserad av någon bra uppställningsplats på Österlen
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: HAR ALLA FISKEINTRESSERADE GÅTT I IDE?

Hej. Österlen låter intressant. Vart åker man då, och var kan man stå med husbilen.
Får man fiska havsöring där redan i januari.
Jag brukar vara i Brantevik (har gjort samma resa i ca 12 år) eftersom det är OK att börja fiska redan i januari. Har fått t.o.m. småtorsk på fluga, he, he, det var upplevelse. Du parkerar i hamnen vid boulebanan, bara några meter från vattnet och kan fiska hela sträckan uppåt eller neråt. Det finns mycket tång från stranden och det lättaste är att vada ut en bit (ganska halt) och använda kastdubb eller smala "spigg" drag i rött/gult (vinter) och grönt/gult (vår/sommar). Samma färger gäller för fluga med mycket "glitter" på vintern. Om du går ut från husbilen då har du viken intill södra hamnen på höger sida, där brukar man ta några stycken (om dom finns där just då), men det kan du väl redan... Hör av dig om du behöver mer info!
 

Bilagor

  • P-plats.jpg
    P-plats.jpg
    531,8 KB · Visningar: 18

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
FJÄLLFISKE

En av karamellerna man får minnas under vintern . Jag och grabben brukar fara till fjälls en sväng då o då och fiska både flug o spinnfiske och det är perfekt att bo i husbilen. Är själv uppväxt vid Gimån och började flugfiska vid väldigt tidig ålder och min son har jag lyckligtvis lyckats "besmitta" med samma hälsosamma sjukdom :)
 

Bilagor

  • IMAG0945.JPG
    IMAG0945.JPG
    979,1 KB · Visningar: 1
  • IMAG0946.JPG
    IMAG0946.JPG
    947 KB · Visningar: 2
  • IMAG0949.JPG
    IMAG0949.JPG
    1 MB · Visningar: 1
  • IMAG0952.JPG
    IMAG0952.JPG
    1,1 MB · Visningar: 1
  • IMAG0953.JPG
    IMAG0953.JPG
    918,1 KB · Visningar: 1
  • IMAG0954.JPG
    IMAG0954.JPG
    829,1 KB · Visningar: 1
  • IMAG0956.JPG
    IMAG0956.JPG
    920,3 KB · Visningar: 1
  • IMAG0957.JPG
    IMAG0957.JPG
    902,4 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: HAR ALLA FISKEINTRESSERADE GÅTT I IDE?

Jo faktiskt. Tycker vintern är rent ut sagt fruktansvärd på våra breddgrader.

Väntar på våren för att ta oss ut igen. Tillbringade flera helger i höstas vid Stensjön utanför Grycksbo (se nedan). Sista helgen landades en regnbåge på 4.3kg med spinnare. Fin final på fiskeåret :)

Peter :)
 

Bilagor

  • 2013-09-29-1008.jpg
    2013-09-29-1008.jpg
    1,1 MB · Visningar: 2
  • stensjön20131005.jpg
    stensjön20131005.jpg
    214,3 KB · Visningar: 2
  • 2013-10-13-1057.jpg
    2013-10-13-1057.jpg
    1,8 MB · Visningar: 5

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: HAR ALLA FISKEINTRESSERADE GÅTT I IDE?

Mycket fin regnbåge Peter, fantastiskt för varmrökning i en Weber 57 med "rätt" flis. Tar ca 30 - 45 min för den stora på bilden. Mummmmmmms... : )
 
F

F.d. 55677

Guest
Sv: HAR ALLA FISKEINTRESSERADE GÅTT I IDE?

Ingen fara!! Väntar på skoterföre sen får rödingen passa sig.
GOD JUL
 
Toppen