• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handpenning betald av köparen

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Handpenning betald av köparen

Om du har rättsskydd i din försäkring på husbilen kontakta försäkringsbolaget och be om juridisk hjälp. Ställ husbilen i ett låst garage så den inte är åtkomlig för utomstående. Palla upp bilen tag av ett eller två däck så att bilen inte går att köra eller hämtas av en utomstående. Lycka till.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Handpenning betald av köparen

Jag förstår att det känns mycket olustigt att hamna i en sån här sits men tror tror definitivt inte att du behöver vara orolig. Metoden bygger på att skrämma folk till att betala och det går knappast längre än så. De vet att det inte finns någon grund för ersättning på en massa pengar. Du har ju redan visat din goda vilja och betalat tillbaka handpenningen.

Jag hade antingen svarat honom typ
"Jag anser att det är du som har brutit avtalet genom att inte hämta bilen. Har du en annan uppfattning uppmanar jag dig att göra en polisanmälan så tar vi det vidare därifrån. I annat fall anser jag att våra affärer är avslutade".
Alternativt bara sluta svara på telefon och sms. Det kommer säkert ändå inget gott ur en fortsatt dialog och det kommer säkert att rinna ut i sanden. Dessutom hade jag nog gjort en egen polisanmälan eller åtminstone kontaktat polisen i förebyggande syfte.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Handpenning betald av köparen

Det viktigaste är antagligen att meddela "köparen" att du har kontaktat polis, det borde avskräcka! :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning betald av köparen

Har fordonet bytt ägare idag?

Ja knarrevik. Hade ennan köpare som ville ha bilen direkt så fort han betalt den så kom han med bärgare och hämtade den direkt. Så vi gjorde ägarbyte direkt.
Fick tom 5000 mer än jag kommit överens om med zigenaren. Hade jag från början veta att det var en zigenare hade jag sagt bånejKul att du är vaken på detta:)
Fallet avslutat men hotet kanske kvarstår :mad:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning betald av köparen

Det viktigaste är antagligen att meddela "köparen" att du har kontaktat polis, det borde avskräcka! :)

Skall göra nästa gång han ringer men har också blivit avrådd att inte svara alls
PS ringde också KO och frågade om problemet men deras svar blev:
Besvärlig situation du har hamnat men vi kan inte ge något råd mer än att kontakta en jurist och betala honom för 10 min
Men det löste sig till slut ändå
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning betald av köparen

Håll oss informerade , men du är nog glömd nu. Men jag gissar att det är nya handpenningar på gång till andra objekt går det så går det.
 
Toppen