• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handpenning betald av köparen

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Annonserade en bil på blocket. En kille ringde och ville köpa den. Skulle komma senare samma dag och hämta den och betalade en handpenning så att jag inte skulle sälja bilen innan han kommer för att se den. Han kommer inte och sedan lovar han att komma, men gång på gång men inte. Har ringt flera gånger men samma löfte från honom att komma men inte. Kan jag sälja bilen och betala igen honom handpenningen. Fortfarande säger han att han skall ha bilen men skjuter på det hela tiden.
Vad jag försökt att ta reda på via nätet så kommer jag aldrig ur denna affär utan får ställa bilen någonstans tills han behagar att hämta den.
Verkar konstigt att man kan ställa till det så genom att betala bara en tusenlapp i handpenning och låsa bilen för övrigt. Han kan tydligen ställa krav på mig om att han betalt handpenning på bilen så jag kan tydligen inte för evigt sälja bilen igen. Han vägrar mig att betala igen handpenningen. Väntar antagligen på att jag till slut skall sälja bilen till någon annan och sedan ställa krav på mig.

PS
redigerad eftersom jag skrev detta på natten och var en smula upprörd.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Handpenning betald av köparen

Han har brutt sin avtale om å hente bilen og betale resten. Send et brev til han med en tidsfrist og gjør han der oppmerksom at om han ikke avslutter handelen innen fristen så har han tapt håndpengene.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning betald av köparen

Finns inget avtal mellan oss utan bara ett telefonsamtal, han bara ringde och ville ha bilen och samtal går ju inte att spela in.
Konstiga lagar i Sverige att man kan göra på detta sättet. Om jag skriver ett brev till honom hur bevisa att han tagit emot det. Är han ute efter bedrägeri så löser han givetvis inte ut ett rekommenderar brev. Har kollat på nätet och fick reda på att han är zigenare. Har aldrig haft något emot detta folkslag. Ser nu på nätet att han och hans fru varit tidigare dömda för bedrägeri. Talat med polisen men dom kan inget göras. På mitt bankkonto står inbetalningen han gjorde bara som
"ÖVERFÖRING"
Kontentan av detta är väl att inte
"Ta någon handpenning på en annons på Blocket.":mad::mad:
Ändå konstigt att man kan utnyttja svensk lag så :mad::mad:
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning betald av köparen

Javisst blir man besviken på folk som bär sig åt på detta sätt, men man kan inte skylla din knipa på brister i svensk lagstiftning. Bristen i ditt fall är att du inte skrivit något kontrakt med villkor med köparen. För mig är det alltid först till kvarn som gäller vid försäljning. Är man intresserad av objektet så kommer man och granskar före köpet.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning betald av köparen

Muntliga avtal är gällande, problemet är att bevisa att man ingått ett avtal. Vad jag förstår så har köparen lovat att komma samma dag som han betalade handpenningen. Han har då brutit det ingångna avtalet och du kan således betala tillbaka handpenningen. Du har ju dessutom ringt och undrat när han ska komma och köpa din bil. Skicka ett sms till honom o meddela detta och att du betalar tillbaka handpenningen.
Lycka till
Lennart
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning betald av köparen

Har skickat massor med SMS och talat om att bilen säljs till högstbjudande och talat om att bilen måste avhämtas en viss datum som har redan överskridits. Varje gång jag ringt säger han att han kommer imorgon. Har heller inte ett konto till vilket jag kan betala igen till
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Handpenning betald av köparen

Knut's förslag tycker jag är bra. Om du skickar ett mail så skriv in att affären måste avslutas innan xx datum annars förfaller handpengen & bilen går ut till försäljning på nytt allt enl. överenskommelse på telefon. Det sista behöver ju inte vara sant men köparen kan inte bevisa detta ej heller att handpengen var menad för köp av din HB. Gissningsvis får detta fart på köparen eller så har du i alla fall tjänat handpengen & kan sälja HB'n på nytt.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Handpenning betald av köparen

Känner med dig.
Även om du "inte har något emot detta folkslag" så kan jag upplysa dig att de kan vara otroligt förslagna. Precis som du fruktar.

Hur du kan komma ur rävsaxen? Ta reda på deras mailadress och skicka ett mail där du förklarar situationen. Även att du konsulterat polisen hur du skall göra. Skriv att deras beteende har orsakat problem för dig och att du förlorat seriösa köpare pga. detta. Därför anser du att handpenningen är förverkat om de in fullföljer sitt köp inom ett dygn, eller hör av sig skriftligen. Sedan sparar du mailet.

Jag tror du går säker då ang. eventuella efterkrav från deras sida. Men de kan ju försöka, vem vet?
En annan egenhet för detta folkslag är att de "skjuter från höften" och agerar mycket spontant utan eftertanke. Av någon anledning kan de redan ha skippat affären i sina sinnen utan att slösa tid med förklaringar. Men rent juridiskt har du bättre sitts på efterkrav än de, men det kan vara utsiktslöst då de ofta har målvakter som är utstraffade av systemet redan.....
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning betald av köparen

Handpenning är ju till för att "låsa" ett köp.
Om inte köpet blir av inom rimlig tid kan ju handpenningen vara förverkad och då stanna hos säljaren.

Om handpenningen är större än den skada som säljaren haft pga av utebliven försäljning kan delar av handpenningen återbetalas.

Det är ju INTE köparen som lider skada. 1000:- kronor i handpenning är ju annonskostnader osv. så den borde vara förverkad.

Återstår då att ha en otrevlig typ hängandes efter sig vilket INTE är roligt.

Sensmoralen, sälj aldrig något utan kontrakt och sålla lite bland kunderna.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning betald av köparen

Handpenning är ju till för att "låsa" ett köp.
Om inte köpet blir av inom rimlig tid kan ju handpenningen vara förverkad och då stanna hos säljaren.

Om handpenningen är större än den skada som säljaren haft pga av utebliven försäljning kan delar av handpenningen återbetalas.

Det är ju INTE köparen som lider skada. 1000:- kronor i handpenning är ju annonskostnader osv. så den borde vara förverkad.

Återstår då att ha en otrevlig typ hängandes efter sig vilket INTE är roligt.

Sensmoralen, sälj aldrig något utan kontrakt och sålla lite bland kunderna.

Köparen ringer ju på förmiddagen och säger att han är spekulant på bilen och erbjuder sig att betala en handpenning för att jag skall hålla bilen under dagen tills han hinner hit (c:a 15 mil) Vad göra går ju inte att kolla upp en som ringer på en annons
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning betald av köparen

Ringde upp honom nu i morse och då sa han att han var på väg till Köpenhamn
Mitt svar blev att det är bättre jag skickar tillbaks pengarna. Ge mig ett kontonr som jag kan sätta tillbaks pengarna på, Fick det som SMS och satte direkt tillbaks handpenningen. Skickade sedan ett SMS igen till honom och talade om att pengarna är insatta på kontot. Trodde allt var klart men:
Efter 10 minuter ringer han och frågar mig hur mycket han får för ett brutet avtal. Jag frågar då vad han tyckte men ville ha svar från mig. Ok du får 100:-
i ränta på 1000:- för 10 dagar. Då skrattar han och frågar om jag vet vad ett
ett brutet avtal kostar (10.000:) Aldrig säger jag, Då svarar han att han kommer att besöka mig på fredag och senare skicka upp sin far ( ?? Taikon ??)
för att ta hand om ärendet. Uppfattar det som ett hot från honom
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning betald av köparen

Ringde upp honom nu i morse och då sa han att han var på väg till Köpenhamn
Mitt svar blev att det är bättre jag skickar tillbaks pengarna. Ge mig ett kontonr som jag kan sätta tillbaks pengarna på, Fick det som SMS och satte direkt tillbaks handpenningen. Skickade sedan ett SMS igen till honom och talade om att pengarna är insatta på kontot. Trodde allt var klart men:
Efter 10 minuter ringer han och frågar mig hur mycket han får för ett brutet avtal. Jag frågar då vad han tyckte men ville ha svar från mig. Ok du får 100:-
i ränta på 1000:- för 10 dagar. Då skrattar han och frågar om jag vet vad ett
ett brutet avtal kostar (10.000:) Aldrig säger jag, Då svarar han att han kommer att besöka mig på fredag och senare skicka upp sin far ( ?? Taikon ??)
för att ta hand om ärendet. Uppfattar det som ett hot från honom

Kontakta polisen!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning betald av köparen

Låt dig inte skrämmas (lätt att säga). Att förlikas är deras enda sätt att få pengarna.
Det fungerar säkert tillräckligt ofta för att de ska hålla på.

Det är köparen som brutit avtalet och inte fullföljt köpet.
Tur det är långt till Söderhamn....tror inte ngn kommer.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning betald av köparen

Ringde upp honom nu i morse och då sa han att han var på väg till Köpenhamn
Mitt svar blev att det är bättre jag skickar tillbaks pengarna. Ge mig ett kontonr som jag kan sätta tillbaks pengarna på, Fick det som SMS och satte direkt tillbaks handpenningen. Skickade sedan ett SMS igen till honom och talade om att pengarna är insatta på kontot. Trodde allt var klart men:
Efter 10 minuter ringer han och frågar mig hur mycket han får för ett brutet avtal. Jag frågar då vad han tyckte men ville ha svar från mig. Ok du får 100:-
i ränta på 1000:- för 10 dagar. Då skrattar han och frågar om jag vet vad ett
ett brutet avtal kostar (10.000:) Aldrig säger jag, Då svarar han att han kommer att besöka mig på fredag och senare skicka upp sin far ( ?? Taikon ??)
för att ta hand om ärendet. Uppfattar det som ett hot från honom

Tack för facit , det var detta han ville uppnå hela tiden. Han har säkert lyckats många gånger. Han lär ju inte stämma dig....bara hota .... Han har säkert hittat nya offer. Prova 10 lyckas med 5 kanske.......
 
Senast ändrad:

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning betald av köparen

Jäkla sits hamna i! Kunde nästan förutsäga från första postningen hur det skulle eskalera. Tror inte heller det blir mer än så, men något som slår mig från en liknande situation var det här med telefoninspelningar. Dom sökningar jag gjorde då och fick fram var att det är ok att spela in, finns flertal appar, om minst en av dom som är involverade i samtalet känner till det. Om ingen gör det är det olagligt. Kanske fick det om bakfoten, kanske någon jurist här? men använde det i alla fall och polisen hade inga anmärkningar. Kan du få hot eller bekräftelse på löfte om hämtning på band har du ganska god sits.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning betald av köparen

Det är inte olagligt med inspelning av samtal så länge den inspelande parten är med i samtalet. Detta gäller telefonsamtal såväl som samtal direkt mellan parterna.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Handpenning betald av köparen

Vilken historia. Hoppas det slutar väl.

Mina erfarenheter av affärer med folk av "helt annan kultur" är ingen vidare.
Jag har i och för sig inte blivit lurad, men det har blivit några onödiga mil då man som köpare inser att varan motsvarar inte beskrivningen. Är man säljare är det vanliga att de säger sig köpa saken och har faktiskt kommit dagen efter, men då börjar liksom akt 2 med prutning. "off you go.." brukar jag avsluta besöket.
Numera vill jag inte ha affärer med dessa om jag hör av rösten att det finns kulturskillnader...
 
Toppen