• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handikapp

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag uppfattar frågan som att det handlar om en befintlig husbil med fyra steg upp till boytan och att det väntas besök av någon med rullstol.

Jag kan tänka mig att det kan bli svårt att få in rullstolen genom dörren, om stolen inte går att fälla ihop. Husbilsdörrar är ju tämligen smala och det låter inte som att det är en plåtis eller motsvarande med skjutdörr. Fyra steg låter också som att de är invändiga i bilen som ytterligare kan försvåra.

//Michael, medlem
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Tips på hur man kan hjälpa en rullstolsbunden in i en husbil 4 steg.
Lite förmånga frågetecken för att ge ett användbart råd. Men en metod jag använt mycket (dock inte husbil) En hjälpare ställer sej bakom rullstolen, trär in armarna under armarna på den rullstolsburne, fattar ett stadigt tag i underarmarna. Nästa hjälpare ställer sej framför, vänd mot den rullstolsburne, trär in armarna i knävecken, sen lyfter och backar upp, utan stol. Men det krävs tillräckligt brett dörrhål och starka benmuskler på den som är bakom och backar upp.
 
Toppen