• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handfat

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Vårat handfat har lossnat , verkar vara en märklig skruv som håller fast det och vatten låset . Någon som vet vad det kan vara för skruv ?1E5FA7B9-6B2F-42AC-9885-8184740F07FE.jpeg
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Köp ett nytt vattenlås så är mittskruven med. Tvivlar på att den finns att köpa löst. Har du kollat så inte skruven ramlat ner i vattenlåset?
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Prova med en rostfri skruv köpte själv en ny m6 x 70 mm när jag bytte handfat i veckan hemma kan ju även vara en m5 skruv det är ju bara att prova och kapa den om längden skulle vara fel köpte på Hornbach betydligt billigare en ett nytt vattenlås.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
På bilden ser det ut som att hålet i bänkskivan är urgröpt lika som bottenskålen i handfatet. Då kan det nog räcka med skruven i mitten på vattenlåset. Det brukar sitta en gummipackning mellan de två delarna i vattenlåset. Den hårdnar under årens lopp. Det kan vara lite knepigt att få det tätt om packningen är stenhård.
Hur vattenlåset sitter fast under bänkskivan, det kan vara som i inlägget ovan.
Kanske någon klammer eller liknade som ska hålla fast avloppet har lossnat eller glappar.
 
Toppen