• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Handbromsproblem Adria 677 SP

Thingstad

HBK Medlem
Kommun
Eda
HBK-Nr
37979
Medlemskap
2025
Nu har man bara lust att ge upp, men hoppas att någon här inne kan ge några råd eller tips.

Då är vi också en av dem som fått 2a på besiktningen för dålig handbroms.
Vi köpte bilen sent i 2023, og redan vid besiktingen i fjol fick vi en 2a.
Lämnade bilen på en lokal verkstad som lyckades ha sönder hela spaken(!). Detta genom att de antog att handbromsen inte lå på eftersom spaken var nere, och därför bara tvingade bilen iväg med handbromsen på!
Fanns ingen liknande "husbilsspak" att få tag på, så en annan verkstad beställde en vanlig spak för Renault Master(som bilen är byggt på).
De försökte också justera, men klarde inte att justera nog så det blev en 2a igen.
Då åkte vi till en Renault-verkstad som justerade och bilen gick genom besiktningen.

I år är det dock värre.
Samma Renault-verkstad har försökt att justera vid flera tilfällen och sagt att nu måste det vara ok.
Detta har dock inte varit tilfället och nu så har vi körförbud och bilen står på verkstad.

Nu ringer dock verkstaden och säger att de inte vill göra nåt mer eftersom de bytt bromsok, bromsar, och främre vajer.
De har alltså ingen aning om hur detta kan åtgärdas.

Så jag hoppas då att det är någon här inne som kan hjälpa mig :msn_fingerscrossed:

Kan det ha nåt med att de bytte till en annan typ av spak, eller har ni andra tips?

Toppen