• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Handbromsjustering

IngridO

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Alko
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 130 Multijet
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Eura
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej. är det någon som kan tala om för mig hur man justerar handbromsen.:spinny:

Hanza

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2026
Man tittar på baksidan av bromsskölden och letar upp hålen för justerskruvarna. Dessa sitter innanför skölden så man får peta med en skruvmejsel för att släppa eller spänna bromsbackarna.
Lycka till.
Hasse

A

argos747

Guest
Hanza skrev:
Man tittar på baksidan av bromsskölden och letar upp hålen för justerskruvarna. Dessa sitter innanför skölden så man får peta med en skruvmejsel för att släppa eller spänna bromsbackarna.
Lycka till.
Hasse
Förmodligen har du lång "väg" på handbromsspaken (kanske tar i din snurrstol) så justera under bilen där wirarna möts.(Det sitter en våg där som sammankopplar enkelwiren från spaken)Har själv en magic edition 2012 med alko där nån j-la tekniker har kyckats att få justeringen pricis över spilltanken ,men med treledad armled så fick jag det att funka.Hoppas att du fixar detta med. Ha de gott.Hällsar argos747

A

argos747

Guest
argos747 skrev:
Förmodligen har du lång "väg" på handbromsspaken (kanske tar i din snurrstol) så justera under bilen där wirarna möts.(Det sitter en våg där som sammankopplar enkelwiren från spaken)Har själv en magic edition 2012 med alko där nån j-la tekniker har kyckats att få justeringen pricis över spilltanken ,men med treledad armled så fick jag det att funka.Hoppas att du fixar detta med. Ha de gott.Hällsar argos747
För er som är intresserade så var det ingen j-la tekniker som inte tänkt till ,utan jag själv som var en j-la klantskalle och inte titta riktigt hur det såg ut vid spilltanken.
På tankens undersida sitter en plastlucka som man demonterar ,och då man med lätthet kommer åt justeringen till handbromsvågen.Hoppas det kan hjälpa någon.
Ha de bra

Toppen