Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Njaaa Volvo har bägge varianter en med järnbit som inte är justerbar (vilket är idiotiskt i mitt tycke , spara in på en sån liten kostnad) å en del andra med taggjustering , sällan krångel med den senare lösningen.Så är det på alla bilar med bromsbackar.
Alltid justera vid hjulen om de finns där, justeringen vid spaken är till för att få lagom många `snäpp` i själva spaken ,samma sak med släpkärror aldrig röra justeringen vid spaken.Har för mig det gick att justera vid handbromsspaken på min gamla BMW för 30år sen. När det inte gick längre fick man skruva vid backarna. Men det kanske är tvärtom idag.
Justera vid hjulen med taggskruvarna, justera tills backarna (bromsen) låser hjulen och släpp sedan 3 hack så hjulen snurrar fritt och du har perfekt justerade handbromsar på båda sidor. Har du tandemaxel så är justeringen likadan på samtliga hjul.