• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

handbroms tips

swedishbiker

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
38391
Medlemskap
2023
varför slutar handbromsen att fungera? när du byter backarna mm.
kör en hobby toskana fiat husbil 08 allt är nytt perfekt injusterat får bara 10 procent bromsverkan på besiktningen
i år lossade jag vajrarna å bytte hävarmarna #självjusteringen" i trumman ,
det visar sig att bromsvajern kan glida någon mm neråt, när man lossat bromsbackarna
det sitter en liten fjäder som ska hålla bromsvajern på plats men det orkar den inte,
den glider neråt, vilket minskar hävertverkan så jag stripade fast dom i övre läget
det löste mina problem
en mycket undermålig konstruktion tycker jag och som borde återkallas, för man märker inte att vajern har kommit i fel läge

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Liten undran, har du justerat alternativt suttit och juckat med handbromsspaken för att få självjusteringen att fungera? Jag ser att du skriver att allt är perfekt justerat men en självjustering kräver att den för möjlighet att justera sig om du förstår vad jag menar.

swedishbiker

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
38391
Medlemskap
2023
Liten undran, har du justerat alternativt suttit och juckat med handbromsspaken för att få självjusteringen att fungera? Jag ser att du skriver att allt är perfekt justerat men en självjustering kräver att den för möjlighet att justera sig om du förstår vad jag menar.
funktionen självjustering finns inte! men delarna heter fortfarande det när du köper reservdelar, så du får lossa en hjulbult å justera manuelt

Jörgen Bjö

HBK Intresserad
Kommun
Eskilstuna
varför slutar handbromsen att fungera? när du byter backarna mm.
kör en hobby toskana fiat husbil 08 allt är nytt perfekt injusterat får bara 10 procent bromsverkan på besiktningen
i år lossade jag vajrarna å bytte hävarmarna #självjusteringen" i trumman ,
det visar sig att bromsvajern kan glida någon mm neråt, när man lossat bromsbackarna
det sitter en liten fjäder som ska hålla bromsvajern på plats men det orkar den inte,
den glider neråt, vilket minskar hävertverkan så jag stripade fast dom i övre läget
det löste mina problem
en mycket undermålig konstruktion tycker jag och som borde återkallas, för man märker inte att vajern har kommit i fel läge
Hej!
Jag har samma problem. Både jag och en verkstad har försökt justera men får bara 12% bromsverkan. Nya backar skivor och vajer. Jag har haft en känsla att något är fel men kan inte se det. Har du någon bild på hur du gjorde med vajern?

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Hej. jag har ne Charhago med ALKO chassie och har också problem med svag handbroms. vet inte om justering hjälper.Tips?
Jägarn

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Fick bytt alla vajrar och bromsbackar till handbromsen....
Fordons Tecknik i Halmstad gjorde jobbet...
En dag när jag "parkerade" i en backe och drog åt handbromsen... Då började bilen rulla baklänges....
Tog kontakt med firman men de sa att just dessa alko chassi är handbromsen omöjligt att få bra....
Lyfte upp bilen och tog bort en bult på varje hjul... På alla 4 hjul kunde jag skruva ut backarna.... Och sen justera in ett par hack.... Nu nitar handbromsen.. :spinny:;)

gnillib65

HBK Medlem
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har samma problem. Både jag och en verkstad har försökt justera men får bara 12% bromsverkan. Nya backar skivor och vajer. Jag har haft en känsla att något är fel men kan inte se det. Har du någon bild på hur du gjorde med vajern?
En fråga till dig Jörgen, var det en Renault? Jag har en Renault från 2005 med Alko chassi som har liknad problem på handbromsen.

Jerry1

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2025
Problemet är att Bilprovningen fordrar16% av Totalvikten. 3500 kg klarar sig som regel. "Uppviktade" får 2:eek:r.
Den gamla regeln "stå still i backe gäller ej längre.
Du kan inte testa själv längre och bilbesiktarna ökar sin lönsamhet.

Senast ändrad:

Jerry1

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2025
Problemet har nog inget med vajrar att göra, utan snarare:
Material bromsskiva
Val av bromsbackar (kärvare material önskvärt). Vet någon?
Expander som "går ihop" helt.
Expandern skall ej glappa efter montage. Slipa av lite på backarna så de ligger direkt an mot expandern, och ej på konsolen.
Minimering av alla glapp . Ställ in vajern från bromsspaken noga, utan "dödgång".
Mitt eget problem med 4250 kg och Alko-chassi:
Jag kan stå still i vilken backe som helst, men trots det 2or två gånger och nu körförbud!
Ide: Test som ev kan duga är att köra på grusväg och snabbt handbromsa och se om hjulen låser sig så det blir bromsspår. ???11??

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Hävarmen vid oket svetsade jag om på vår förra bil som va två axlad. Blev riktigt bra.
Har nu en tre axlad bil som verkar fungera bättreVisa bilaga 231991
Denna bilden hade jag nytta av (tack), efter ett antal ombesiktningar på handbromsen efter uppvägning från 4200kg till 4500kg. Bytte de flesta delarna till handbromsen utan resultat. Men efter
jag fick svetsat om oket efter bilden och bytte ut de nästan nya brembo backarna till Fiat original så har det funkat.
Efter justering hoppar numera bilen av rullarna på besiktningen på fjärde jacket vid drag i handbromspaken.
Jag har klarat de 3 sista besiktningarna utan problem och har en bra handbroms numera.

Krister

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Denna bilden hade jag nytta av (tack), efter ett antal ombesiktningar på handbromsen efter uppvägning från 4200kg till 4500kg. Bytte de flesta delarna till handbromsen utan resultat. Men efter
jag fick svetsat om oket efter bilden och bytte ut de nästan nya brembo backarna till Fiat original så har det funkat.
Efter justering hoppar numera bilen av rullarna på besiktningen på fjärde jacket vid drag i handbromspaken.
Jag har klarat de 3 sista besiktningarna utan problem och har en bra handbroms numera.

Krister
Kul att det fungerar.
Vitsen med att svetsa om som du gjort är att du får mycket högre kraft från handbromsspaken och därför tar den tidigare med endast ett fåtal klick.

Jerry1

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2025

Krister
Hej! Intressant Vilket chassi har Din husbil?
J

Jerry1

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2025
Jag har alko chassit med enkelaxel 2007a.
Brukar även lasta ur garage och lastluckor och tom vatten och spillvatten tank.
Då hoppar husbilen lättare av rullarna.
(Passar sedan på att städa av lastluckor och garaget innan jag lastar in prylarna igen.)
Hej
Jag har nu, efter mycket finlir med modifiering av oket och expandrarna, och byte av backar och skivor till Bosch. äntligen lyckats få godkänd nödbroms, men det var nära gränsvärdet till en 2:a för 3dje gången i rad.
Tidigare har jag kunnat parkera med handbromsen i vilken backe som helst, och efter ilagd handbroms gick det inte att köra iväg med motor.
Testade även handbroms på grusväg med ilagd handbroms med resultat låsta hjul.- Trots detta fick jag då 2:eek:r på besiktningen. Testmetoden rått??
Summan av kardemumman: Bilbesiktningsföretagen gratuleras till ökade inkomster.
J

Jerry1

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2025
Kan det vara så här:
Testmetoden med att 2 st vasst råfflade rullar tar tag i , och vrider hjulet, ger felaktiga värden.
För att återspegla verkligheten skall väl hjulen stå på plan mark, med bakhjulen på en plan mätplatta. Därefter skall bilen testas med åtdragen broms, att dragas av från plattan med en kraft motsvarande 16 % av Totalvikten. Vid test ser man ju hur de vassa rullarna ser ut att "klistra sig" till hjulen. Måste vara fel metod och motsvarar ej verkligheten. för handbroms/nödbroms.
J

Jerry1

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2025
Ni som ev. byggt om handbromsen till typ Bossings E-brake, är problemet fortfarande samma eller byggs det bort vid den installationen?
Jag undrar detsamma. Elbromsen trycker på det bakre oket och originalbromsen år fortfarande kvar i ursprungligt skick, och man kan ju undra hur besiktningen sker?
Med Elbromsen eller med den ursprungliga bromsen????
Jag misstänker att den ursprungliga kommer att gälla. Money Money till besiktarna.
J

Toppen