• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

handbroms tips

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Besiktade idag och bromsarna tog som dom skulle. Dom 16% som det pratas om har det tydligen alltid varit. Har man dåliga bromsar på en treaxlad så klarar man sig med tex 8+8% totalt 16% enligt Opus där jag besiktigade.

stefan_c

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Problemet har nog inget med vajrar att göra, utan snarare:
Material bromsskiva
Val av bromsbackar (kärvare material önskvärt). Vet någon?
Expander som "går ihop" helt.
Expandern skall ej glappa efter montage. Slipa av lite på backarna så de ligger direkt an mot expandern, och ej på konsolen.
Minimering av alla glapp . Ställ in vajern från bromsspaken noga, utan "dödgång".
Mitt eget problem med 4250 kg och Alko-chassi:
Jag kan stå still i vilken backe som helst, men trots det 2or två gånger och nu körförbud!
Ide: Test som ev kan duga är att köra på grusväg och snabbt handbromsa och se om hjulen låser sig så det blir bromsspår. ???11??
Hej !

Samma strul här ... Men är det någon som vet vad / var man kan få tag på original handbromsbackar. Hittat lite information men det verkar som Galifer inte säljer dessa utan enbart som Fiat Original del. Det intressanta är att artikel nummer 0077364023 är en bromsback med bredden 57 mm !!! som ska matcha Fiat 4241N5 vilka har bredden 42 mm. Tom. på en Fiat originalförpackningstod det 2x 254x57 mm.
(Finns det en Ducato Maxi med 57 mm handbromstrumma !!! )

Sedan tycker jag att det verkar väldigt mysko att det endast ska vara Galfer som möter FIAT's krav om handbromsbackar. Jag menar TRW, ATE osv. gör garanterat bra bromssystem. Tror att haken är att många av backarna som säljs är för hårda och då krävs det hög temperatur för fullgod funktion eller för mjuka då lär dom "smeta" tidigt med glasering som resultat.

Tittar man noga på Gailfer's "original" backar som har dom mässing i belagmaterialet, precis som förr i tiden, intressant.

Vad tycker ni !!!

//Stefan

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Hej !

Samma strul här ... Men är det någon som vet vad / var man kan få tag på original handbromsbackar. Hittat lite information men det verkar som Galifer inte säljer dessa utan enbart som Fiat Original del. Det intressanta är att artikel nummer 0077364023 är en bromsback med bredden 57 mm !!! som ska matcha Fiat 4241N5 vilka har bredden 42 mm. Tom. på en Fiat originalförpackningstod det 2x 254x57 mm.
(Finns det en Ducato Maxi med 57 mm handbromstrumma !!! )

Sedan tycker jag att det verkar väldigt mysko att det endast ska vara Galfer som möter FIAT's krav om handbromsbackar. Jag menar TRW, ATE osv. gör garanterat bra bromssystem. Tror att haken är att många av backarna som säljs är för hårda och då krävs det hög temperatur för fullgod funktion eller för mjuka då lär dom "smeta" tidigt med glasering som resultat.

Tittar man noga på Gailfer's "original" backar som har dom mässing i belagmaterialet, precis som förr i tiden, intressant.

Vad tycker ni !!!

//Stefan
Osäker på vad du menar med "original". Vill du ha sådana det står Fiat Original på förpackningen eller vill du ha något annat? I det senare fallet verkar det finnas från Ate, Bosch, Brembo och flera andra.

stefan_c

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Hej , det står Fiar Original på kartongen.Bilden visar "rätt" partnummer men har fel bredd (57mm)
skall ju vara 42 mm . Köpte motsvarande Bosch men dessa backar hade 2 mm smalare slityta och
var betydligt sämre en dom gamla original backarna.

Bilagor

• Screenshot_20250504-234055.png
    Screenshot_20250504-234055.png
    1,7 MB · Visningar: 30

Jerry1

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2025
Mina åtgärder för godkänd handbroms.

Fiat Maxi 2 axlar med ALKO-chassi.

Orsak till problemet är i huvudsak att handbromsens (fel)-konstruktion inte medger att bromsen kan dras åt med full kraft. Konstruktionen är alltför elastisk (”svampig”. Bromskablar med många böjar gör att draget i spaken tänjs ut. Dessutom testar man ej med full muskelkraft och spar också ¼-del av draglängden. Och, man kommer också till en visst läge, och sedan hjälper det ej att dra hårdare. Expansionslängden för bromsbackarna är för kort. Konstruktionen förhindrar bromsbackarna att ligga an mot trumman med full bromskraft. Finlir erfordras! Verkstäder gör ej detta. Där byter man bara delar.

Följande åtgärdades:

• Oket som fördelar kraften till bakhjulen modifieras så att draget går vinkelrätt ut från centrum. Draglängden ökar då till ca. det dubbla, så man också något dra lite hårdare i bromsspaken.
  • Expandern som trycker isär backarna expanderar endast ca 3-4 mm. Genom att MIG-svetsa-igen urtaget på expanderns rörlig arm och göra ett nytt urtag längre ut på armen, kan man dubbla expanderns rörelselängd.
  • Expandern skall vara av god kvalitet och skall kunna ”fälla ihop sig” helt. Det finns billiga expandrar som ej ”går ihop”!
  • Vid montage av bromsbackar skall man kolla så att det inte finns glapp mellan expander och bromsbackar. Backarna skall vila exakt, och utan glapp, på expandern. De skall ej vila på konsolen. Om expandern glappar mellan bromsbackarna, kan man slipa av lite på backarna så det blir glappfritt. Glapp = minskad draglängd.
  • För att expandern skall kunna expandera till max, måste den monteras i rätt läge mot konsolen! Se Fiat reservdelsritning. Ej ”upp-o-ner”!
  • Materialet i bromsskivor och bromsbackar varierar.
  • Är bromstrumman spegelblank, är det troligen för hårt material i trumman. Backarna skall vara kärva.
  • Fiat original sägs vara bra, men dyrt. På förfrågan rekommenderar man också Bosch.
  • Viktigt! Det får inte finnas det minsta fett kvar i bromstrumman. Det går ej att tvätta bort med vanliga lösningsmedel. För att avlägsna fett (vaxfett) till bästa resultat, och innan besiktning, bör man ta sig till en lackerarverkstad och blästra trummorna invändigt.
  • VIKTIGT: Inställningar skall göras ”enligt boken” och helst flera gånger, för ett bra resultat.
  • Tips från biltestaren till nästa besiktning: Byt till nya bromskablar så minskar "svampigheten"l
Klarade testen med G i betyg (men ej VG)!

1747588512493.jpeg

Ret52

HBK Intresserad
Kommun
Orust
Jag brukar köra lite å dra handbromsen en liten stund innan jag kommer fram till besiktningen har hjälpt mig i alla år.

Jerry1

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2025
Ett tips jag fick från en verkstad:
Nya bromsbackar ligger sällan an, med hela ytan, mot trumman. Resultat = sämre bromsverkan och ev 2:a vid besiktningen
När Du monterat nya backar, provkör och handbromsa mycket. Demontera därefter igen och slipa av backarna på de ytor där de bromsat mot trumman, så att hela bromsbackens yta kommer att ligga an mot trumman.
Denna procedur påskyndar inslitningen av backarna.
Jag har ej testat detta själv, men kanske bra.

stefan_c

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Hej !

Så här blev mitt äventyr efter att ha fått en 2:a på besiktningen. (saknade 5%) .... surt.

Sagt och gjort, beställde nya Bosch backar dom som satt där såg ledsna ut, nu skall det väl bli bra ? .....

Släppte på vajerreglaget undertill, plockade isär bromsarna och slipade av ytrost med roterande smärjelduk och tog det sista manuellt med ett 80 papper. Tvättade allt med bromsrent , smorde allt , länkage , sidorna på på bromskölden där backarna ligger an. Kollade så expandern låg i viloläge. Monterade dom nya backarna och justerade nolläget med dom tandade hjulen, lätt anliggning. Justerade vajern undertill så att max bromsverkan skulle vara vid ca 4 hacket på handbromsen. Dags för test.

Körde ca 10-15 meter med lätt ansatt handbroms .... släppte och körde mot en lätt sluttande backe för prov.
Drog ordentligt med handbromsen, KNAPPT NÅGON HANDBROMS ALLS vad i h-e !!!!!!

Började läsa på lite mer om denna ökända konstruktion .... Hittade information om någon som svetsat om utväxlingen undertill för att få ökad kraft... men jag ställde mej lite undrande till denna lösning då bilen trots allt är typgodkänd med denna konstruktion. Det mäste
vara något annat... Började fundera varför inte Bosch backarna fungerade .... Tittade på dom efter min provkörning och dom var inslitna över hela ytan, så det var inget fel på expander, vajerlänkage osv. ... riktigt mysko.

Studerade beläggen som satt där innan, det stod Galfer 444 på dom och materialet har mässing inblandat i beläggytan, precis som det var på bilar för länge sedan. Det har inte Boschbeläggen

Sökte på nätet lite vidare ute i Europa och fann att dom enda belägg som riktigt fungerar är Fiat/PSA Original som är gjorda av Galfer. Hittade några leverantörer på nätet och det intressanta är att belägg med samma artikelnummer finns med två olika bredder 42 och 57 mm .. min bil har 42 mm. (varför inte 57 mm på tunga husbilar !!!! )

Kollade på mina gamla belägg, dom var ju glaserade pga. dom legat emot. Så fram med först 60 papper sedan 80 slipade fram beläggytan igen. Kollade anliggningen mot trumman, då kunde man se att dom inte hade rätt anliggning, var lite vinkelfel och att början och slutet av beläggsytan låg an men inte mitten (troligen varför enligt några ökad kraft behövs ) .... Då beläggen inte går parallellt mot trumman utan vinklas ut via expandern så är det oerhört viktigt att nollningen via den tandade muttern är rätt, dvs. inte bara lägger an i början på belägget. Fram med en grov krysshuggen metallfil och filade ner ca 0.15 mm 15 mm långt i början och slutet av beläggen. Testade anläggningen igen, mycket bättre , kollade med ljus och "filade / slipade" in belägget mot "sin" trumma tills inget ljus kunde ses.

Monterade ihop allt igen, grundjusterade via tandmuttern, 4 hack och vajern under bilen osv. . dags för prov. Körde 10-15 meter
, betydligt bättre. Bort till backen och provade, nu stod bilen still, intressant. Gjorde flera prov, backade med lite handbroms i osv.
Hem och efterjustera nollningen ... sedan iväg till besiktningen , pratade med dom och det var väl känt att tunga husbilar har pyssel med handbromsen. Inspektören drog och mätarna for iväg över 4 , sedan ryckte till och bilen for av rullarna. Kommentaren var att nu har du riktigt bra handbroms.

Som bonus så känns handbromsen riktigt bra , så bra har den aldrig känts så länge vi haft bilen.

Summering.

För fullgod handbroms gäller originaldelar, så är det. Det går att fixa till originalbeläggen troligen mer än en gång , glöm inte att ta ner början o slutet av beläggsytan och kolla att dom inte är snedslitna, annars stämmer inte nollningen och du får köra med för mycket anläggning och upphettning , glasering blir resultatet. Om belägg och trumma är i mycket dåligt skick, byt allt, se bara till att du skaffar original belägg. Hittade en länk på nätet.

Ha det gott

//Stefan

Jerry1

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2025
Hej !

Så här blev mitt äventyr efter att ha fått en 2:a på besiktningen. (saknade 5%) .... surt.

Sagt och gjort, beställde nya Bosch backar dom som satt där såg ledsna ut, nu skall det väl bli bra ? .....

Släppte på vajerreglaget undertill, plockade isär bromsarna och slipade av ytrost med roterande smärjelduk och tog det sista manuellt med ett 80 papper. Tvättade allt med bromsrent , smorde allt , länkage , sidorna på på bromskölden där backarna ligger an. Kollade så expandern låg i viloläge. Monterade dom nya backarna och justerade nolläget med dom tandade hjulen, lätt anliggning. Justerade vajern undertill så att max bromsverkan skulle vara vid ca 4 hacket på handbromsen. Dags för test.

Körde ca 10-15 meter med lätt ansatt handbroms .... släppte och körde mot en lätt sluttande backe för prov.
Drog ordentligt med handbromsen, KNAPPT NÅGON HANDBROMS ALLS vad i h-e !!!!!!

Började läsa på lite mer om denna ökända konstruktion .... Hittade information om någon som svetsat om utväxlingen undertill för att få ökad kraft... men jag ställde mej lite undrande till denna lösning då bilen trots allt är typgodkänd med denna konstruktion. Det mäste
vara något annat... Började fundera varför inte Bosch backarna fungerade .... Tittade på dom efter min provkörning och dom var inslitna över hela ytan, så det var inget fel på expander, vajerlänkage osv. ... riktigt mysko.

Studerade beläggen som satt där innan, det stod Galfer 444 på dom och materialet har mässing inblandat i beläggytan, precis som det var på bilar för länge sedan. Det har inte Boschbeläggen

Sökte på nätet lite vidare ute i Europa och fann att dom enda belägg som riktigt fungerar är Fiat/PSA Original som är gjorda av Galfer. Hittade några leverantörer på nätet och det intressanta är att belägg med samma artikelnummer finns med två olika bredder 42 och 57 mm .. min bil har 42 mm. (varför inte 57 mm på tunga husbilar !!!! )

Kollade på mina gamla belägg, dom var ju glaserade pga. dom legat emot. Så fram med först 60 papper sedan 80 slipade fram beläggytan igen. Kollade anliggningen mot trumman, då kunde man se att dom inte hade rätt anliggning, var lite vinkelfel och att början och slutet av beläggsytan låg an men inte mitten (troligen varför enligt några ökad kraft behövs ) .... Då beläggen inte går parallellt mot trumman utan vinklas ut via expandern så är det oerhört viktigt att nollningen via den tandade muttern är rätt, dvs. inte bara lägger an i början på belägget. Fram med en grov krysshuggen metallfil och filade ner ca 0.15 mm 15 mm långt i början och slutet av beläggen. Testade anläggningen igen, mycket bättre , kollade med ljus och "filade / slipade" in belägget mot "sin" trumma tills inget ljus kunde ses.

Monterade ihop allt igen, grundjusterade via tandmuttern, 4 hack och vajern under bilen osv. . dags för prov. Körde 10-15 meter
, betydligt bättre. Bort till backen och provade, nu stod bilen still, intressant. Gjorde flera prov, backade med lite handbroms i osv.
Hem och efterjustera nollningen ... sedan iväg till besiktningen , pratade med dom och det var väl känt att tunga husbilar har pyssel med handbromsen. Inspektören drog och mätarna for iväg över 4 , sedan ryckte till och bilen for av rullarna. Kommentaren var att nu har du riktigt bra handbroms.

Som bonus så känns handbromsen riktigt bra , så bra har den aldrig känts så länge vi haft bilen.

Summering.

För fullgod handbroms gäller originaldelar, så är det. Det går att fixa till originalbeläggen troligen mer än en gång , glöm inte att ta ner början o slutet av beläggsytan och kolla att dom inte är snedslitna, annars stämmer inte nollningen och du får köra med för mycket anläggning och upphettning , glasering blir resultatet. Om belägg och trumma är i mycket dåligt skick, byt allt, se bara till att du skaffar original belägg. Hittade en länk på nätet.

Ha det gott

//Stefan
Hej!
Bra redovisning!
Jag har sparat gamla backar och har kvar utslitna/spruckna och ser att dom heter Galfer 444. Jag skall följa Ditt "recept" (och mitt eget), byta alla bromskablana, byta backar till nya Galfer, slipa in backarna och blästra trummorna invändigt. Det är nog så att bromsbackarna inte är helt stela, utan dom rätar ut sig när man bromsar så att de ligger an ute på ändarna. Fixar man detta måste det bli bättre till nästa besiktning i september.
J

Jerry1

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2025
Stefan!
Brake Shoes Original Citroen Peugeot Fiat 4241N5 77364023
Var de nya bromsbackarna enligt ovan också märkta GALFER 444 ?
Eller var dom kanske trots allt av annat märke?
J

stefan_c

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Stefan!
J
Bytte inte denna gång, men länken som jag bifogade är av samma typ. Har mailat butiken och dom bekräftade. En intressant sak är att originalet har en röd o vit fjäder för att indikera höger, vänster position. Observera också att på Galfers hemsida så finns inte dessa belägg beskrivna. Så det är klart en special beställning med unika krav från Fiat.

stefan_c

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Stefan!
J
Serienumret talar om att det är original. Har en bild på en kartong där det uttryckligen står Fiat original. Kan hända att Fiat ytterligare har en oem leverantör av dessa belägg men då är det till samma spec. Väl att notera är att flera av beläggen som jag hittat på tex. Autodoc har korrekta mått men är inte specade för "heavy load" eller liknade...
En annan sak är att Bosch beläggen trots att dom var 42 mm breda gäller det endast metallbasen inte beläggytan som var ca 3 mm smalare !!!, dvs metallen var bredare än slitytan.

stefan_c

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Hej!
Bra redovisning!
Jag har sparat gamla backar och har kvar utslitna/spruckna och ser att dom heter Galfer 444. Jag skall följa Ditt "recept" (och mitt eget), byta alla bromskablana, byta backar till nya Galfer, slipa in backarna och blästra trummorna invändigt. Det är nog så att bromsbackarna inte är helt stela, utan dom rätar ut sig när man bromsar så att de ligger an ute på ändarna. Fixar man detta måste det bli bättre till nästa besiktning i september.
J
Hej, tror inte att backarna ska flexa . Förr i tiden då man bytte slitytor så nitade man dom, senare lim med epoxy osv. Väldigt ofta släppte slitytan pga. anliggning (värme) och på flexande bärare då dom kärvade ... Nu när jag kört bilen lite grann på gården så nyper handbromsen direkt. Har säkert 4-5 hack kvar till max vilket är ett bra tecken på att backarna inte flexar utan ligger an på mitten till största del ...

Toppen