• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Halvljus och bakljus har slocknat totalt

Claes73

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
25994
Medlemskap
2024
Hej alla experter där ute

Vi har fått ett intressant fenomen på vår husbil, hoppas någon har erfarenheter som de kan dela med mig.
Vi har en Bürstner I685 på Fiat Ducato chassi (modell 244) och motor 2.8 JTD, årsmodell 2004.
Helt plötsligt så slocknade vissa elektriska funktioner i bilen såsom halvljus, bakljus och dimljus samt 12 volts uttaget (det extra) som sitter vi förar
samt indikeringen för om bodelstreppan är utfälld eller inte. Allt annat fungerar - fläkt, AC, blinkers, helljus o.s.v.
All bodels-el fungerar som den skall. Laddningen fungerar också som den skall när man kör.
Jag har plockat ur och mätt upp alla säkringar som finns i hela husbilen, inte en enda trasig.
Plocka ur och knackat på alla relän, bytt plats på relä för hel och halvljus samma resultat.
Någon som varit med om detta? Kan EBL störa på något vis?

Jag sökte i gamla forum och hittade något liknande fel och då var det någon kopplingspunkt som satt mellan relä och omkopplare som var dålig
men jag har inte lyckats lokalisera någon sådan kopplingspunkt.

Förslag mottages tacksamt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall din husbil har eftermonterad halvljus-automatik så kan felet finnas i denna eftermonterade utrustning.
Kan sitta bakom plastpaneler kring förarplatsen.
 
Toppen