• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Halvljus/helljus

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Låt oss anta att du kör på en väg i 100 km/tim på natten med helljuset på. Du har bra ljusbild framåt på vägen och även på sidorna av vägen. Då får du plötsligt ett möte och tvingas blända av. Förutom att du kan bli bländad av den mötande bilens strålkastare så minskar du även din egen ljusbild radikalt. Nu inträder alltså en situation där du mer eller mindre kör i blindo men du fortsätter lugnt i 100 km/tim som om det inte fanns någon anledning att minska hastigheten.

Om jag inte minns fel så står det i Vägtrafikförordningen att man ska kunna stanna sitt fordon inom det område där man har god sikt. Detta torde alltså innebära att man bör minska hastigheten rejält vid varje möte för att undvika att riskera att köra på gång- och cykeltrafikanter, djur m.m.

Är det bara jag som får sådana här rebelliska tankar, rebelliska i så mening att varje inskränkning i bilisternas framfart tycks vara ett påhopp på "den heliga kon" bilmänniskan.

Tänk på det här nästa gång du får ett möte på natten. Du chansar varje gång du inte minskar hastigheten men "det brukar ju gå bra varje gång och det har det ju gjort hittills så varför bry sig", eller?

En tanke, bara.

Gnälljappe

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Halvljus/helljus

Man får ju hoppas att gångare och cyklister håller sig borta från 100:a vägar och är väl bara vajerräcksvägar som det är 100:a på .

Dom 3 gånger jag har kört på rådjur så har det varit på 70 vägar och jag hade knappt den farten men ändå lyckades rådjuren lägga sig raklång framför fronten ( jag hade "liljeholmens" i fram då ) .

Det man inte ser finns inte och med xenon ser du allt ;) .

Senast ändrad:

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Det du tar upp är ju en fara, korta stunder när du förhoppningsvis är ensam på vägen (efter mötet).

Vad jag förfasar mig dagligen över är för korta avstånd mellan fordon i samma färdriktning.

Som trafiken ser ut på vägarna är det inte många som ens skulle hinna börja bromsa om bilen framför bromsar hårt. Men det händer ju "nästan aldrig" dessutom är ju risken att åka "dit" på för kort avstånd till framförvarande så litet. Så håll korta avstånd för att!!! ja varför?

Håller med dig, bilismen får man inte kritisera, men oj vad många farliga saker i övrigt vi vill förbjuda.

En till tanke / Leif

F

F.d. 3077

Guest

Låt oss anta att du kör på en väg i 100 km/tim på natten med helljuset på. Du har bra ljusbild framåt på vägen och även på sidorna av vägen. Då får du plötsligt ett möte och tvingas blända av. Förutom att du kan bli bländad av den mötande bilens strålkastare så minskar du även din egen ljusbild radikalt. Nu inträder alltså en situation där du mer eller mindre kör i blindo men du fortsätter lugnt i 100 km/tim som om det inte fanns någon anledning att minska hastigheten.

Om jag inte minns fel så står det i Vägtrafikförordningen att man ska kunna stanna sitt fordon inom det område där man har god sikt. Detta torde alltså innebära att man bör minska hastigheten rejält vid varje möte för att undvika att riskera att köra på gång- och cykeltrafikanter, djur m.m.

Är det bara jag som får sådana här rebelliska tankar, rebelliska i så mening att varje inskränkning i bilisternas framfart tycks vara ett påhopp på "den heliga kon" bilmänniskan.

Tänk på det här nästa gång du får ett möte på natten. Du chansar varje gång du inte minskar hastigheten men "det brukar ju gå bra varje gång och det har det ju gjort hittills så varför bry sig", eller?

En tanke, bara.

Gnälljappe
Detta fenomen att köra lungt i 100 knyck på halvljus vid möte är helt fantastiskt,
likaså dessa som mil på mil utan anledning kör på banketten ,"yrkeschafförer" främst i mörker ,står någon parkerad på banketten så hinner ingen uppfatta vad som hänt förren det har hänt,och då är det fråga om katastrof,har faktiskt sett flera sådana händelser under mina år som yrkerchaufför.
Därför kör ALLDRIG på banketten i mörker och sakta helst ner vid möte,ett tips titta aldrig in i den mötandes lyktor utan konsentrera dej på din vägbanan mellan bilarna och slå på helljuset strax innan mötet,bara så du inte bländar den mötande.
En dråplig händelse men utan prsonskador inträffade mellan Sala och Västerås för ett antal år sedan.En asfaltfirma hade ställt ut asfalttjära i 200 l,fat på banketten ,på natten kom an långtradaer dundrandes i mörker på banketten, såg inte de 2 tunnorna som stod på vägkanten utan rammade dessa i 90 km,granar och tallar i skogen fick tjära ända upp i topparna och långtradarekipaget blev omlackat till svart på 1 sekund.
Mvh Bernt

J

Jimbo

Guest

Nått jag även slås av är vissa förares förmåga att slå på helljuset precis innan mötesögonblicket!!!!!!! Detta får till följd att det lilla mörkerseende man som mötande bilist har blir totalt kasserat.

Jag kan för min värld inte förstå varför man gör så här?

Antingen har någon utbildare missuppfattat totalt eller så är det bara ren egoism av vissa trafikanter?

Jag har då blivit lärd och nyttjar helljuset EFTER man passerat den mötande bilens B-stolpe.

Någon som har samma erfarenhet?

F

F.d. 661

Guest

när jag tog körkort fick vi lära oss att hela sträckan mellan mötande fordon ska helst vara upplyst innan man bländar av, då vet man att det inte finns nån människa på vägen mellan sig, att det sedan kan finnas djur i diket som hoppar upp är helt enkelt en risk man aldrig kan försäkra sig mot.
Själv körde jag på ett redan överkördt rådjur förra året, kom i fatt två långtradare på ett ställe där vägen blir tvåfilig och gick ut i vänsterfil, med halvljus såklart och när jag var mitt emellan såg jag rådjuret men vad göra med en långtradare på ena sidan och mötande på andra sidan?? köra över igen var enda utvägen.

F

F.d. 58674

Guest

Jag har blivit lärd att ändra till helljus strax innan jag möter en bil.

J

Jimbo

Guest

Jag har blivit lärd att ändra till helljus strax innan jag möter en bil.

Vore intressant att höra hur denne som lärt dig det resonerar =)

Kanske är en kvarleva från fornstora dagar när bilarnas ljuseffekt var som stearinljus??

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ganska tragiskt detta med felställda ljus och lampor inte avsedda för de strålkastare de monterats i. Bytte till orginal xenonljus på min bättre hälfts Audi A3 men se det gick inte att besikta med dessa utan det var bara att byta tillbaka till orginal. Varför experimentera med en massa lampor då bilen typats med en viss sorts lampor? Vet att orginalljuset på en del bilar är ganska kass men de är typade och godkända med dett dåliga ljus. Tyvärr.
Tycker nog att de borde vara mera uppmärksamma på detta vid besiktning. Det är rent obehagligt att möta en bil med "fel " lampor-ljus. Kanske upplever föraren av sitt fordon att man har bättre ljus men tänk på de ni möter................Skitjobbigt ibland faktiskt.

F

F.d. 5898

Guest

Då får jag blända av minst 1,5 kilometer före möte :) .

Oj det var sent.
Jag får nog blända av 2,5 km innan med 3 x 75W xenon i extraljusen varav en pencil beam samt 2 x 45W i de fd dimljusen.
Tur man har 75W även i halvljusen så de räcker en bit.............
Nu kan jag känna att det blev några som ilsknade till.....nej jag har vanliga 55/60 Halogen till halvljus.....

Ha det bra där ute i mörkret.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

På mitten av åttiotalet (1986 iaf) lärde dom ut att man skulle slå på helljuset en billängd innan man mötte den andra bilen, vilket jag inte gör och blir tokig när andra gör. Idiotiskt !!!

Dom lärde också ut att flytta blicken utefter höger vägkant vid möte för att minska ev. bländning/behålla mörkerseende. Lite vettigare.

Peter :)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Får en känsla av att dom som tycker mötande bilars ljus bländar tittar på fel ställe. Verkar som dom tittar rakt in i mötande bilars lampor.
Har själv aldrig tyckt det varit något stort problem med bilar som har både halv o dimljus på samtidigt.

Fast det klart står dom helt fel så visst lite kan dom blända.

Nu får man väl skit igen att man är självgod...........:p

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Håller med dej och jag har konstaterat många gånger att dom bilarna man blir bländade av är nerlastade bilar med halogen eller bilister som köpt billiga lampor eller om dom monterats fel för ljusgloben verkar ju inte vara i vinkel med foten och då blir ljusbilden uppe i träden många gånger .

När man sen ser hur många bilar som är enögda är ju oftast dom som har H7 monterade för dom verkar ha stora kvalitetsbrister .

Toppen