• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Halvintegrerad på Ford, erfarenheter?

[Johan]

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
40898
Medlemskap
2025
Vi är helt nya på husbilar och har denna säsong kört en alkovbil med Fiat-hytt.
Då jag är lång får jag sitta med gam-nacke för att se ut under rutans överkant.
Har därför börjat fundera på att byta till en Ford-baserad husbil. Typ årsmodell 22-25.

Vad har ni för erfarenhet av nyare Ford-husbilar?
Stadiga på vägen? Kvalité? Service/verkstad? Nöjda? Annat?

Jag har kört en del Transit-skåpbilar i jobbet och bortsett från mjuk lack, yt-rost och lite bullriga har de varit trevliga.

Bengt Petersson

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
39379
Medlemskap
2025
Har därför börjat fundera på att byta till en Ford-baserad husbil. Typ årsmodell 22-25.

Jag har kört en del Transit-skåpbilar i jobbet och bortsett från mjuk lack, yt-rost och lite bullriga har de varit trevliga.
Vi hade en Roller Team 2021 som var byggd på Ford, var väldigt nöjd med det som var ford på en bilen.
Tyst i hytten, stark motor och en underbar automatlåda, att vi bytte bort den bilen berodde inte på fordchassit.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Min erfarenhet är transport av nyare husbilar på Ford med den 8-växlade automatlådan.
Jag gillar dess karaktärsdrag starkt,
bra sikt, bra ljudisolering (i hytt), pigg och stark (3500kg) lådan växlar perfekt.
Lätt att lära sig funktioner.
Plastig, men de är alla transportbilar.

dno63

HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
31574
Medlemskap
2025

Hej! Har haft en Roller Team från 2018 med 2.0 170hk 6 växlad manuell . Chassit fungerade mycket bra. En grym motor med låg förbrukning. Många gånger bättre än de Fiat jag kört. Kan varmt rekommendera Ford chassit.

Sonny F

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2025

Instämmer helt i de positiva åsikterna om Ford Transit. Har en 170 hk med automat och vi är jättenöjda. Är 191 cm och har inga problem med vare sig sikt eller sittkomfort. En negativ sak dock. När vi köpte så rekommenderade Ford kamremsbyte efter 24 000 mil eller 10 år på 2.0 Ad-Blue motorn. För ett halvår sedan ändrade man det i tysthet till 10 000 mil och 5 år. Uppgiften bör kontrolleras för det finns olika uppgifter i svang. Denna motor (och även andra) har också haft problem med att insprutarna behövt bytas. Problemet började redan 2018-19 så problemet bör vara åtgärdat nu men mekanikerna på golvet säger att de fortfarande får in bilar med denna motor där de behöver byta insprutarna, men i mycket mindre mängd nu.

[Johan]

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
40898
Medlemskap
2025
Min erfarenhet är transport av nyare husbilar på Ford med den 8-växlade automatlådan.
Jag gillar dess karaktärsdrag starkt,
bra sikt, bra ljudisolering (i hytt), pigg och stark (3500kg) lådan växlar perfekt.
Lätt att lära sig funktioner.
Plastig, men de är alla transportbilar.
Tack för dina erfarenheter! Ibland kan hårdplasten i transportbilar vara uppfriskande ärlig jämfört med mjuka fejkmaterial i diverse personbilar.

[Johan]

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
40898
Medlemskap
2025
Hej! Har haft en Roller Team från 2018 med 2.0 170hk 6 växlad manuell . Chassit fungerade mycket bra. En grym motor med låg förbrukning. Många gånger bättre än de Fiat jag kört. Kan varmt rekommendera Ford chassit.
Spännande, kul att så många verkar väldigt nöjda med Ford-baserade husbilar. Vad tyckte du om Roller Team i övrigt?

[Johan]

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
40898
Medlemskap
2025
Instämmer helt i de positiva åsikterna om Ford Transit. Har en 170 hk med automat och vi är jättenöjda. Är 191 cm och har inga problem med vare sig sikt eller sittkomfort. En negativ sak dock. När vi köpte så rekommenderade Ford kamremsbyte efter 24 000 mil eller 10 år på 2.0 Ad-Blue motorn. För ett halvår sedan ändrade man det i tysthet till 10 000 mil och 5 år. Uppgiften bör kontrolleras för det finns olika uppgifter i svang. Denna motor (och även andra) har också haft problem med att insprutarna behövt bytas. Problemet började redan 2018-19 så problemet bör vara åtgärdat nu men mekanikerna på golvet säger att de fortfarande får in bilar med denna motor där de behöver byta insprutarna, men i mycket mindre mängd nu.
Tack! Bra att veta, 170 hk och automat känns som det som kan bli aktuellt. Låter ju toppen att den funkar för oss som är runt 190. Blir att svänga förbi lokala handlarn och provköra lite.

dno63

HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
31574
Medlemskap
2025
Spännande, kul att så många verkar väldigt nöjda med Ford-baserade husbilar. Vad tyckte du om Roller Team i övrigt?
Hade en 286TL som vi var väldigt nöjda med. Massor av fina fack ovanför hytten som vi saknar nu. Det enda som hände fram till 2022 var att vi fick byta fläkten i Truma värmaren.
Orsaken till bytet av husbil var nog mest att jag ville ha en Crescent Compact med mig och då blev lastutrymmet för lågt. Sen var det lite knixigt att ta sig in och ut när taksängen var nere. Men i det stora hela är det en mycket prisvärd husbil med ett kanonbra chassie. Problem med insprutare hann vi aldrig med innan det kom en återkallelse eller service åtgärd som fixades vid första servicen på Ford.
3,5 tonnare med hyfsad lastvikt och personbilskänsla att köra.
Åker numera en Rapido M96.

[Johan]

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
40898
Medlemskap
2025
Hade en 286TL som vi var väldigt nöjda med. Massor av fina fack ovanför hytten som vi saknar nu. Det enda som hände fram till 2022 var att vi fick byta fläkten i Truma värmaren.
Orsaken till bytet av husbil var nog mest att jag ville ha en Crescent Compact med mig och då blev lastutrymmet för lågt. Sen var det lite knixigt att ta sig in och ut när taksängen var nere. Men i det stora hela är det en mycket prisvärd husbil med ett kanonbra chassie. Problem med insprutare hann vi aldrig med innan det kom en återkallelse eller service åtgärd som fixades vid första servicen på Ford.
3,5 tonnare med hyfsad lastvikt och personbilskänsla att köra.
Åker numera en Rapido M96.
Rapido M96 är riktigt fina!
Tack för erfarenheterna av Roller Team.
Roller Team, Challenger, Itineo och Ci har modeller jag ska försöka titta närmare på är ute efter något med 5 färdplatser, under 7 m längd och helst 4 ton totalvikt men det senare verkar inte vara vanligt på korta bilar.

Toppen