• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Halvförsäkring

B

bobby

Guest
Hej alla ! Finns det någon som har ett humm om vilken /vilket försäkring/bolag som är billigast och bäst gällande en Hymer 698 -2010 ?
Tacksam för svar av nybliven husbilsägare.
M v h
Bobby & Heléne
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Halvförsäkring

Finns nog lika många svar som husbilsägare. Priset beror på så många olika faktorer såsom t.ex. bostadsort, ålder, andra försäkringar i bolaget mm. Ring runt till olika bolag och jämför.
Som medlem har du rabatt i Folksam, därmed inte sagt att den är billigast.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Halvförsäkring

Hej alla ! Finns det någon som har ett humm om vilken /vilket försäkring/bolag som är billigast och bäst gällande en Hymer 698 -2010 ?
Tacksam för svar av nybliven husbilsägare.
M v h
Bobby & Heléne

Vad är det för finess med att ha halvförsäkring på en husbil? Framför allt om den bara är 6 år gammal. Om man kör helförsäkrat när man använder den & garageförsäkrat när den inte används & ställer av den mellan tillfällena. Så gör jag & det visade sig att det var inte dyrare än personbilens försäkring + att man har maximalt försäkringsskydd. Till saken hör att jag brukar den året om men lite mindre vintertid.

Om man skaffar appen Transportstyrelsen så kan man ställa på HB'n med omedelbar verkan när man kör ut från gården & ställa av när man kör in på gården igen. Förutsättningen för att detta skall fungera är att den är avställd 14 dagar (om jag inte minns fel) mellan tillfällena.

Bennie
 
Senast ändrad:

Hubilisten1

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17062
Medlemskap
2021
Sv: Halvförsäkring

Tänk om transportstyrelsen vore så smarta att de har ett bilskattekonto så de kunde dra av frånkontot de dagar då skatteskyldigheten inträder. Då skulle man kunna betala månadsvis ett belopp som motsvarar 1 års förbrukning/12. Om även försäkringsbolagen uppdaterar sina försäkringar på liknande sätt och snabbt (online) så vore mycket vunnet./Dan:rolleyes:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Halvförsäkring

Tänk om transportstyrelsen vore så smarta att de har ett bilskattekonto så de kunde dra av frånkontot de dagar då skatteskyldigheten inträder. Då skulle man kunna betala månadsvis ett belopp som motsvarar 1 års förbrukning/12. Om även försäkringsbolagen uppdaterar sina försäkringar på liknande sätt och snabbt (online) så vore mycket vunnet./Dan:rolleyes:

Varför? Det fungerar väl bra som det gör. Transportstyrelsen & försäkringsbolaget betalar tillbaka pengarna på mitt konto. Då har jag kontroll på pengarna & får ev. ränta.

Bennie
 
B

bobby

Guest
Sv: Halvförsäkring

Tack så mycket för tipset, redan laddat ner transportstyrelsens app.
Ska prova detta.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Halvförsäkring

bobby, nu är inte detta alls ett svar på din fråga men jag önskar att du alla fall funderar över alternativet att gå upp ett steg och titta på en helförsäkring istället för en halv, helförsäkringen täcker upp skador på det egna fordonet i fler situationer än en halv.
En husbil av årsmodell -10 borde ha ett värde som i varje fall för de flesta blir kännbart ekonomiskt om du krockar med den.
Scenario:du krockar med den, du är vållande, den blir oanvändbar och försäkringsbolaget talar om för dig att skadorna på ditt eget fordon omfattas inte av din försäkring...

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Halvförsäkring

Skillnaden blir försumbar mellan hel- och halvförsäkring om man endast använder den under sommarsäsong och ställer av bilen mellan varven.
 

Hubilisten1

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17062
Medlemskap
2021
Sv: Halvförsäkring

Just för att slippa betala flera tusen varje gång du ställer på husbilen och för att någon vecka senare få tillbaka den delen som ej förbrukats under den korta tiden den var påställd. Tex.under ett veckoslut.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Halvförsäkring

Tänk om transportstyrelsen vore så smarta att de har ett bilskattekonto så de kunde dra av frånkontot de dagar då skatteskyldigheten inträder. Då skulle man kunna betala månadsvis ett belopp som motsvarar 1 års förbrukning/12. Om även försäkringsbolagen uppdaterar sina försäkringar på liknande sätt och snabbt (online) så vore mycket vunnet./Dan:rolleyes:
Jag frågade mitt försäkringsbolag just om ett sådant konto. De menade att det inte gick för sig att göra så eftersom de då skulle bedriva bankverksamhet och behövde ha Oktroj! (om inte säger Fi "Fan")
//Göte J
 
B

bobby

Guest
Sv: Halvförsäkring

Tack för alla tips ni kommit med, jag tar till mig av alla, och visst, ni har rätt.
Skulle det hända något och jag skulle vara vållande, ja, då tror jag att jag hade sovit väldigt dåligt på natten.
Så, tack ni alla till goda tips.
M v h
Bobby
 
Toppen