• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hallon Roaming

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Fick just meddelande om att Hallon inte stödjer utomlandsanvändning fr o m 15/6. Jag har haft abonnemang i dryga tre år med 20GB per månad och har använt ungefär 20GB per ÅR i samband med våra korta resor utomlands. I mitt fall gör det nog ett misstag med sina nya regler.

Min fråga: Kan någon tipsa om ett bra abonnemang (gärna med pott) som funkar bra i Danmark, Tyskland och BeNeLux?

Meddelandet från Hallon:

"Hej,

Den 15 juni 2017 ändras EU-regleringen gällande surfandet utomlands. För att vi ska kunna bibehålla våra låga priser kommer ditt mobila bredband endast gå att använda i Sverige fr.o.m att EU-regleringen träder i kraft.

Har du frågor eller behöver hjälp, tveka inte att höra av dig till oss!

www.hallon.se/kundservice hittar du svar på de flesta frågorna, kan skicka en förfrågan eller chatta med oss. Vår chatt är öppen vardagar 9-16.
Hälsningar,

Lisa på hallon"
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Hallon Roaming

Beskedet gäller mobilt bredband och där gäller tydligen samma regler för Hallon som för Telia.

Har du kollat vad som gäller för ett telefoni-abonnemang med en surfpott och användning utanför Sverige men inom EU/EES?
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Hallon Roaming

Från deras hemsida
Från och med den 15:e juni kan du som hallonkund ringa och skicka SMS/MMS till samma pris som om du vore hemma i Sverige när du roamar inom EU/EES-länderna. Du kan även surfa utan extra kostnader upp till 7 GB per månad förutsatt att du har data kvar i din pott.
Från och med 1:a oktober kommer abonnemanget LITEN endast gå att använda i Sverige. Du kan alltid byta abonnemang på Mina Sidor om du behöver ringa, sms:a eller surfa när du är utomlands.
Lennart
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hallon Roaming

Jag bytte från Hallon till Vimla! för att få en pott att använda (plus att 20gb extra ingick). I mitt fall, som oftast använder wifit hemma, är detta fullt tillräckligt.
De säger att de kommer att följa eu-reglerna från den 15 juni.
Dock finns ännu inga besked om ev. begränsningar.
 

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Sv: Hallon Roaming

Jag har Vimla på mitt mobilabonnemang och kanske kan jag starta ett abonnemang ytterligare till endast surfplattan. Känns bara så onödigt att betala för samtal som inte går att ringa eftersom det är en surfplatta.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hallon Roaming

Får du i ett SIM-lort i plattan så kan du väl ringa från den?? Det kan jag.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Hallon Roaming

Det har alltid gått att ringa på androider.
Däremot går det inte på en ipad, inte utan att jailbreaka och lägga in dailern.

Nu pratar jag naturligtvis inte ip-telefoni iom att vi pratar sim.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hallon Roaming

Så man kan ringa vanliga röstsamtal med en stor Androidplatta utan datauppkoppling?
Jag som förklarat för en kompis att det är en omöjlighet!
 
F

F.d. 51481

Guest
Sv: Hallon Roaming

Jag bytte nyligen från 3 till tele2 Unlimited på 499:-/månaden. Då ingår ett simkort till mobilen och ett datasimkort. Sen köpte jag en 4G-router på tradera och satte datakortet i.
Bredbandsbolaget som jag hade som bredbandsleverantör hemma sade jag upp.

Så nu har man mobilsurf, hemsurf och i husbilen delar jag ut wifi från mobilen (Till frugan) så allt går att streama.

Har funkat kanonbra hittils. Streamar Netflix och Viasat smärtfritt både hemma och i husbil.

Så kolla upp tele2 Unlimited. Ingen bindningstid, och de står att de ingår i hela EU. Har ej varit utomlands än dock.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Hallon Roaming

Så man kan ringa vanliga röstsamtal med en stor Androidplatta utan datauppkoppling?

Joda, funkar fint..

Inte speciellt användarvänligt :) Men med ett headset går det faktiskt fint.

Baksidan är att en massa försäljare ringer till plattan tid i otid, dom skannar av kontantkorten med ju...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hallon Roaming

Vad händer om du stänger av mobildatan dvs ip-telefoni?

Att ringa med Skype, Facetime, Rebtel, Viber, m.fl. en del även till fasta nummer funkar med alla plattor. Frågan var om det går att ringa vanliga röstsamtal via operatören med plattan allena?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hallon Roaming

Ja det går men med långt ifrån alla Androidplattor.

Asus, Acer, Huawei och Samsung är några som har. Mest mindre runt 7-8 tum.

Jag har en Samsung Galaxy Note 8 (GT-N5120) och den har full telefonifunktion via SIM kortet precis som en vanlig mobiltelefon.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hallon Roaming

Vad händer om du stänger av mobildatan dvs ip-telefoni?

Att ringa med Skype, Facetime, Rebtel, Viber, m.fl. en del även till fasta nummer funkar med alla plattor. Frågan var om det går att ringa vanliga röstsamtal via operatören med plattan allena?

Svar JA! Funkar som vilken mobil som helst. Därav symbolen med en telefon på skärmen.
 
Toppen