• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hallon, Huaewi, PIN ??

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Tänkte jag skulle få igång mitt Huawei E5776 med ett kort från operatören Hallon.

Blev förvånad då jag möts av "Enter PIN" i det lilla fönstret till Huawei!

Tänkte jag skulle surfa in till 192.168.1.1 för att skriva in APN

Men PIN ????? Det kan man ju inte skriva in på modemroutern!

Hälsar
Kåre

F

F.d. 58689

Guest
Sv: Hallon, Huaewi, PIN ??

Tror det finns två sätt, antingen ladda ner appen via AppStore, om du har ipad eller iphone och där mata in pinkod.
Annars kan du väl ansluta med wifi på datorn, och använda krypteringsnyckel som står på baksidan av routern.
Därefter går du till 192.168.1.1 och loggar in och matar in pinkod....

F

F.d. 58892

Guest

Ja eller sätter simkortet i en telefon och anger pin, sen går in på säkerhetsinställningarna i telefon och anger att han inte ska fråga efter pin, sen sätter simkortet i routern igen så ska pin säkerheten vara avaktiverad.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Tror det finns två sätt, antingen ladda ner appen via AppStore, om du har ipad eller iphone och där mata in pinkod.
Annars kan du väl ansluta med wifi på datorn, och använda krypteringsnyckel som står på baksidan av routern.
Därefter går du till 192.168.1.1 och loggar in och matar in pinkod....

Har enbart Androiodmaskiner,he he... så första tipset faller.
Det nuvarande "fasta" WiFi går åxå på 192,168,1,1 så detta kolliderar.
Stänger jag av detta och bara försöker köra igång Huawei E5776 med Hallonkortet, så hittar datorn inte detta Wifi, antagligen för att det inte är igång.

Får se om jag vågar stoppa kortet i min S4:a. Gäller att komma tillbaka och kräva PIN för det gamla kortet.

Tack, pojkar
Kåre

F

F.d. 58689

Guest

Wifi ska vara igång som standard i routern.
Prova att starta om routern och se om nätverket dyker upp bland trådlösa nätverk i datorn

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Precis som Trevik säger. Logga in på routen och där man ange/ byter pin där väljer du utan pin annars måste du logga varje gång du ska ut på nätet. Du måste noga ange nuvarande pin för att gör denna ändring.

Senast ändrad:

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Nu börjar det röra på sig.

Stoppade i kortet i en gammal Android, angav PIN och bockade IFRÅN att kräva PIN.

Stoppade kortet i ModemRoutern och vips så kom jag ända till att operatören är 3 SE

Nu gäller bara att komma in till inställningarna, för WiFi syns inte på någon annan enhet, ännu.......

Återkommer
Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Jepp, då e man igång!

Blev lite förbryllad eftersom inget okänt WiFi dök upp på enheterna i WiFi.

Men tänkte jag efter (gör så ibland) så fanns mitt FoggEtt där. Detta WiFi blev döpt efter förra operatören Fogg, därav namnet. Tänkte inte på att WiFi inte ändrar namn utan min medverkan, utan det är bara operatören som är utbytt, från Fogg till Hallon.

Nu står det i handledningen till Hallon, att APN ska vara data.tre.se

Detta kan jag inte kontrollera eftersom jag INTE kommer in till Inställningarna. Skriver jag 192.168.1.1 så kommer jag ALLTID till routern ZyXEL i mitt "fasta" WiFi

Hur ska jag kunna välja till vilken router jag vill komma???
Dom har ju samma "adress"

Undrar
Kåre

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Gå in på status för nätverket och sedan information då ser du det.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Ralph, nu blev det lite överkurs för gamlingen.

"Gå in på status för nätverket och sedan information då ser du det."

Kollar jag på "Nätverksifrastruktur" så får jag denna "bild". Och där finns INTE HUawei med!

Var ligger "Status"?

Kåre

Bilagor

• Nätverksstruktur.JPG
    Nätverksstruktur.JPG
    14,3 KB · Visningar: 1

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Nu har jag löst detta med att komma in och ändra inställningar på Huawei.

Jag stängde ner ZyXEL och använde mej av en laptopp som jag surfade in på 192.168.1.1
Eftersom det nu var enbart Huawei som var igång gick det att komme in till inställningarna.

Det är kanske förvånande att operatören Hallon accepterade operatören Foggs inställningar?
Det går alldeles utmärkt att surfa utan att ändra inställningarna. Antagligen beror det på att bägge operatörerna använder 3;s nät eller.......?

Tack alla för god hjälp. Hade mejlat Hallon tidigare i kväll, men vadå? vi har ju HBK. :)

Med detta dåliga rim önskar Kåre
Godnatt

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Nu har jag löst detta med att komma in och ändra inställningar på Huawei.

Jag stängde ner ZyXEL och använde mej av en laptopp som jag surfade in på 192.168.1.1
Eftersom det nu var enbart Huawei som var igång gick det att komme in till inställningarna.

Det är kanske förvånande att operatören Hallon accepterade operatören Foggs inställningar?
Det går alldeles utmärkt att surfa utan att ändra inställningarna. Antagligen beror det på att bägge operatörerna använder 3;s nät eller.......?

Tack alla för god hjälp. Hade mejlat Hallon tidigare i kväll, men vadå? vi har ju HBK. :)

Med detta dåliga rim önskar Kåre
Godnatt

Jag rekommenderar att du går in i routern och ändrar lokala ipnr så att det inte krockar. Kanske 192.168.1.11 ex?

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

PIN på SIMkort är djävulens påfund!
Det första jag gör med ett nytt SIMkort är att slå av det permanent.
Kortet kan ju spärras mha mobilnumret av operatörerna i alla fall.
(även spärra enheterna med IMEI-numret)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Når dere endrer ip på en router fra 192.168.1.1 så endre nest siste tall - aldri siste! Nettet 192.168.1.x inneholder alle sistetall mellom 1 og 255 så om du har to slike nett aktiv så blir det lettere kaos. En annen sak er at en normalt ikke ser mer enn ett wifi nett om gangen :D er du på hem-nettet så ser u ingen ting av reise-nettet selv om begge nettene bruker samme ip-nett.

(For andre nettverks geeks - jeg hopper her elegant over mulgheten til fikling med nettmasker og ser på et klassisk C nett).

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Jag rekommenderar att du går in i routern och ändrar lokala ipnr så att det inte krockar. Kanske 192.168.1.11 ex?

Hade ingen aaaaning om att man själv kunde ändra adressen!

Man lär sig något nytt varje dag!

Stort tack, det hjälper mej nu, och även i dylika fall i framtiden Om ny gubben kommer ihåg! :D

Stort tack som sagt
Kåre

Ups, Knut!
Då får det bli 192.168.2.1

Eller Hur?

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ja greit valg - en ser da lettere om en er på rett nett.

Toppen