• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

T

Teddi

Guest
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

när man läser detta blir man alldeles bestört,,att en religion står för denna behandling av djur är ju i sig en katastrof ,efterfrågan av detta kött är ju inte förenlig med demokratin,,,det handlar ju inte bara om djur,,

men jag kommer att gå in i detta på en helt annan plats,,ock där kommer ställplatser att stå längst ner på agendan:D jag byter sysselsättning,,

vi är alldeles för få humanister,,
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

På vilket sätt bedövas t.ex. räkor, kräftor och humrar innan de kokas levande.

Intressant att konstatera människans dubbelmoral, eller brukar ni efterfråga skaldjur som bedövats innan kokning ?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jag har inte studerat ämnet närmare men "på min tid" sade man att skaldjuren dog omedelbart när de hamnade i kokande vatten.

Jappe
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

For meg er poenget at vi er over mange arter på næringskjeden, og skal derfor høste fornuftig av de som er under oss. Jeg er ikke vegetarianer.

Skalldyr...
Det er regler for hvordan dette skal gjøres også for skalldyr.
Har man frådende kokende vann og slipper levende skalldyr i gryten, så ser man lett at de slipper momentant. Og det er viktig at man slipper ett og ett dyr i det kokende vannet, slik at det alltid er like varmt. Om man legger i flere dyr samtidig, og for hurtig, er dette fryktelig feil, for da kan vanntemperatur falle, og avlivning ta mer tid, og det skal iKKE skje.


Hva jeg protesterer på er at en RELIGIØS og også grotesk metode brukes og forsvares. Og at jeg skal måtte tilpasses å spise halal merket mat siden vi skandinaver er så forbannet tilpasnings vennlige. Det er lettere/billigere for matbransjen å få oss til å spise halal i det daglige enn å få en muslim/jøde til å spise "ikke halal/gris". Tilpasningen går alltid bare en vei..........

Ta en titt på youtube hva halal/kosher slakt er, du vil bli skremt.... fryktelig skremt....
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jag har inte studerat ämnet närmare men "på min tid" sade man att skaldjuren dog omedelbart när de hamnade i kokande vatten.

Jappe

Och med det låter du nöja dig ? Det var på den tiden rökning inte ansågs vara särskilt skadligt. Fanns t.o.m. läkare som rekommenderade rökning för att lindra "nervösa" besvär. Anser du att vad man sade på din tid fortfarande äger giltighet t.ex. när det gäller rökning.

Jag vet inte när "din tid" inträffade, men en viss skepsis gentemot vad man då ansåg hade jag förväntat mig från ditt håll.

PS Jorden är rund DS
 
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Om jag skulle skriva om vad jag känner och tycker om halalslakt och hur muslimer
Tar för sig, och där den dumma svensken inte kan sätta ner foten och säga att nu
Får det vara stop så skulle nog tråden låsas och tas bort.
Så jag skriver bara att det är för jävligt att ett djur ska plågas på detta sätt.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Intressant att konstatera människans dubbelmoral
Är det dubbelmoral att diskutera vidrigheterna vid halalslakt utan att samtidigt diskutera, alla andra djurs lidande eller skaldjurs lidande i kokande vatten????? Det ena utesluter väl inte det andra!!! All respektlöshet mot andra arter skall väl beskrivas, dokumenteras och diskuteras? Man måste väl kunna diskutera att hajar kastas levande, fast utan fenor, tillbaka i havet för att långsamt dö på botten, utan att ha dåligt samvete för att -hörningen blir utan nos- för att Japaner tror att de blir kåtare av pulvret eller att tjurar plågas till döds för att roa Spanjorer.
Men nu diskuteras det halalslakt här! Håll dig till ämnet Harry! Starta en ny tråd om Skaldjur i kokande vatten, vet jag, Du kommer att få mitt stöd där!
Julian
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Anar en viss dubbelmoral i vissa inlägg om halalslakt. Kunskapen hos oss är nog ganska låg när det gäller hur våra matvaror ( djur ) behandlas både före och under slakt.
Att halalslakt inte är juste mot djuret som slaktas är uppenbart...
men är vi bättre än andra ??
Se bara på hur kycklingar drivs upp och slaktas och hur renslakten går till se klippet...
Skadesjutning av älgar vid jakt är ingen ovanlighet osv.
Fiskuppfödning, "odling", kräver att man fiskar upp många gånger så mycket fisk som man föder upp – eftersom man matar den odlade fisken med fisk ??
När jag fiskar så slår jag fisken i huvudet och knäcker sen nacken på den... är det juste ?

Äter själv all slags kött och fisk som säljs i affärerna...
kanske är jag ensam om det ?

Bosse
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jag har varit med på flera sarvslakter i norra Lappland. Där användes slaktmask och djuren utsattes inte för något onödigt lidande. Dra nu inte alla samebyar över en kam, av det jag har sett och även vet, så är de allra flesta samer medvetna om att djuren inte ska utsättas för onödigt lidande. Men visst finns det de som inte följer gällande lagar och regelverk, men så är det ju inom alla branscher.

/Ludde
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Hajen

Alla de som beställer hajfensoppa på kinakrog
borde först ha sett den fiskare som mot TV-kameran log
därefter skar fenorna av en haj, ett mycket snabbt och brutalt knog
och sedan såg hur den stympade hajen singlade ner mot bottnen och långsamt dog

Känn hajens smärta, outhärdlig
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jag har varit med på flera sarvslakter i norra Lappland. Där användes slaktmask och djuren utsattes inte för något onödigt lidande. Dra nu inte alla samebyar över en kam, av det jag har sett och även vet, så är de allra flesta samer medvetna om att djuren inte ska utsättas för onödigt lidande.

/Ludde

Har du varit med och kastrera sarvarna oxså ;)
...för att få en större slaktvikt... galdit ( kastrera med kniv) det gör ont , det gör ont...

Bosse
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Nu har jag också läst hela tråden. Det man berör i tråden hänger ihop med detta http://www.liveleak.com/view?i=6e5_1368165949 korta klipp. Om ni har svårt att fatta hur det hänger ihop med grädden och slakten, då får ni något att bita i när ni ser reportaget. Jag kan tycka att man har ett mycket konstigt sätt att tacka sina landsmän som taget emot dom när man skjuter och bombar i hemlandet.
 
Toppen