• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hagelskydd

sventotte

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9531
Medlemskap
2025
Hej Vill kolla om det finns någon som har erfarenhet av ett hagelskydd med namn "Caraskin" Har fått bucklor på taket efter en hagelstorm kan man montera det när skadan redanskett. Håller på och undersöker vad som kan vara bästa åtgärd har fått förslag på att byta taket eller lima på en ny takplåt. Vet inte vad som är bäst med tanke på framtiden? Har sett att det i Tyskland finns firmor som monterar "Hagelskyddet Caraskin" borde vara lättare att montera detrta jämfört med att byta tak eller lägga på en ny plåt och även få ett skydd för framtiden, Så finns det några husbilskoöllegor med er´farenhet".

F

F.d. 24550

Guest
Sv: Hagelskydd

Har haft en hagelskada och den lagades genom att man slipade hela taket och spacklade med aluminiumspackel och sena lackades tacket.
Vagnskadeförsäkringen täcker hagelskador.
Åkte på en självrisk från försäkringsbolaget men bilen är troligen ganska svårsåld med ett hagelskadat tak.

Har alltså ingen erfarenhet av Caraskin. Vår nya husbil har ett tak av Gfk, (glasfiberplast) som skall stå emot hagel bättre.

//Hälsningar Evanders

F

F.d. 29925

Guest

Finns tydligen bilskadefirmor som med hjälp av typ "sugklocka" kan återställa bilplåt med ganska stora hagelskador.

Har tyvärr inga adresser med har sett en "merca" efter behandlingen där man inte kunde se den minsta antydan av tidigare bulor. (Var dessutom betydligt billigare än konventionell reparation.)

S

Sören-6830

Guest

Har Caraskin på taket, ingick i köpet och monterades av N+B i Polch. När man ser hur det är gjort tror jag inte att jag kunnat montera det själv lika proffsigt.
Skall klara 2,5 mm hagel i upp till 90km/tim.

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025

Fick hela taket på en nästan ny husvagn buckligt efter en hagelstorm i Italian för 10 år sedan.
Den enda reperationslösningen var att byta taket.
Då jag ifrågasatt om man verkligen kunde få ett långsiktigt helt tätt tak, kom jag överens om att försäkringsbolaget ersatte mig med 80% av reperationskostnaden som kompensation för ett lägre inbytespris.
Tyckte jag gjorde rätt och efter en tid såg man inte bucklorna då man vant sig
/Thomas

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har Caraskin på taket, ingick i köpet och monterades av N+B i Polch. När man ser hur det är gjort tror jag inte att jag kunnat montera det själv lika proffsigt.
Skall klara 2,5 mm hagel i upp till 90km/tim.

Testing gjort av andre med 2,5 cm iskuler og luftkanon - 90 km/h lagde ikke merker på det gamle alu-sandwich taket til N+B, hva den nye GFK-sandwichen tåler vet jeg ikke. Andre GFK tak sprakk under samme test.

Toppen