• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hackintosh

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Är det tillåtet att för eget bruk bygga en "hackintosh", alltså en hemsnickrad macdator byggd av PC-komponenter. Givetvis krävs det att man har betalat licensen för operativsystemet. Har läst nånstans att det är en gråzon i Apples licensvillkor och att det är ok om man inte säljer vidare den färdiga produkten.

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hackintosh

Kan inte tänka mig att det finns något lagrum i Svensk lag som hindrar dig från att göra det. Tror inte ens det är förbjudet i USA. Det är ju faktiskt lagligt att jailbreaka sin iPhone eller iPad, vad än Apple försöker påstå.

//Stefan

Joppe

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023

Jag är tveksam att det är tillåtet, ännu mer tveksam om det går att installera på annan dator än Mac. Pc använder ju bios det gör inte Mac, fast jag är inget datorgeni så......:)

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Jag tror det strider mot EULA (End User License Agreement) att köra OSX på en "non-apple branded hardware" enl. USA-lag men jag är osäker på om denna EULA gäller fullt ut här. Hur som helst så är det inget som håller mig vaken om nätterna och min "hackintosh" funkar klockrent ;)

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jag är tveksam att det är tillåtet, ännu mer tveksam om det går att installera på annan dator än Mac. Pc använder ju bios det gör inte Mac, fast jag är inget datorgeni så......:)
Bios benyttes i dag endast for innlastning av os, deretter tar driverene over styringen av hardware. Windows 98 var siste som benyttet bios under kjøring.

Toppen