• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"hackande" vattenpump

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Vi har en Shurflo membranpump som hackar till någon sekund flera gånger efter avstängning av en vattenkran. Att pumpen kan "hacka" vid lågt flöde på kranen är en annan sak.
Jag har efter att pumpen byggt upp trycket och stannat öppnat och stängt alla kranar för att få ut ev. luft. Detta hjälper inte.

Första tanken var att det kunde finnas en läcka i systemet men inte hittat någon fukt eller blött vid någon slangskarv eller annan koppling.

Det som talar emot en läcka är att de sekundsnabba "hacken" tystnar efter 5-10 minuter för att sedan inte återkomma förrän man öppnar och stänger en kran. Då upprepas beteendet med ett antal hackande i pumpen i 5-10 min.

Kan detta möjligen åtgärdas med justering av tryckströmbrytaren (skruv på undersidan).
Eller är tryckströmbrytaren trasig?

Jag har inte skruvat ännu eftersom justerskruven är knepig att ställa in.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: "hackande" vattenpump

Det kan kanske bero på att du inte har någon luftficka i systemet som "fjädrar" utan bara stumt vatten som då gör pumpen nervös för att det bara behövs några "droppar" minskad vattenmängd för att minska trycket i sytemet så pumpen startar.
Om du har en komprimerad luftficka så skall det rinna ut en skaplig skvätt vatten innan pumpen starar när man öppnar en kran.
Har du ett expansionskärl till färskvattnet i systemet som saknar luftficka?
Eller töm v.v. beredaren med avtappningspluggen, och fyll den igen, för att där få en liten luftficka och prova igen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: "hackande" vattenpump

Jag har testat att tömma systemet inkl. beredaren och fylla nytt flera gånger ... men samma "hackande" från pumpen efter stängning av kran.
Systemet är en fast vattentank med direkt anslutning till Shurflo-pumpen och sedan vidarekopplat till kök, dusch, handfat och toa samt till beredaren.

Var skulle "luftfickan" finnas i systemet? Expansionskärl... var?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: "hackande" vattenpump

Hej, om nu avsaknaden av luftficka är orsaken och inte själva pumpen, (området mellan tillslagstryck och avstängningstryck kan ha minskat till nära inget).

Expansionskärl saknas många gånger för man förlitar sig på luftickan i v.v. beredaren.

Det är rätt vanligt att eftermontera ett expansionskärl i systemet för att få en lugnare pump. I princip en T koppling en slangsump och en uppochnervänd Petflaska (gamla tjocka retursorten) med en slangnippel i korken, högt upp med instängd luft i :D.

Men det finns kärl att köpa som nog är att föredra om läckage skulle uppstå :).

Eftersom du tömt systemet och det har funkat tidigare så lutar det nog åt, till och frånslagskontakten.

M.v.h. JANKRO.
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: "hackande" vattenpump

Vår pump betedde sig likadant hackade i flera minuter efter man slutat krana samt startade några sekunder lite då och då.

Felet var microbrytaren som sitter på pumpen. Fick den utbytt sen fungerade den perfekt igen.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: "hackande" vattenpump

Pumpen på vår bil hackade också.
I detta fallet hjälpte det att rensa den rostfria silen som sitter på pumpen.
Den hade satts igen av beläggningar som bildats i slangarna under vintern.
Hälsn. Krister.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: "hackande" vattenpump

Gokväll

Vår pump hade liknande symptom, det visade sig att pumpens backventil inte var tät, vattnet gick tillbaka till tanken o pumpen startade för att bygga upp nytt tryck.

Nu är en backventil monterad på pumpens sugsida o problemet är löst.

Hejs
Claes 105
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: "hackande" vattenpump

Som jag nämnde i mitt första inlägg så är det tydligen tryckströmbrytaren som spökar.
Jag gör ett försök med justerskruven men som flera skriver är den troligen trasig.

Jag har tidigare under vinterstillestånd monterat ur vattenpumpen för frysrisken.
Det är omöjligt att tömma den helt med säkerhetsventilen. Särskilt botten på pumpen där tryckströmbrytaren sitter.
Jag slarvade med att ta ur pumpen i vintras så detta är sannolikt resultatet av detta.
Pumpen gick perfekt i höstas och började att "hacka" vid första resan i våras.

På vår förra husbil sprack pumphuset av kvarvarande vatten trots noggrann dränering av systemet inför vintern.
Jag fick ett tips av en båtfirma där man ställs inför motsvarande problem under vinterförvaringen. Man suger ur systemet med en våtdammsugare med kranar öppna.

Men hur suger man ur en membranpump med backventil?
 
Senast ändrad:

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: "hackande" vattenpump

Ett halv varv medurs med justerskruven för tryckströmbrytaren räckte för att vattenpumpen skulle tystna med "hackandet" och hålla sig stabil med kranar i avstängt läge. Dessutom jämt flöde från alla tappställen.
 
Toppen