• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Höstresan 2025

kullen

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
Med årets höstresa hade jag tänkt att uppfylla planer som jag haft i flera år nämligen att åka runt Bottenviken. Resan blev två och en halv vecka lång och jag körde ca 270 mil. En halv vecka i augusti och två veckor i oktober, tyvärr var inte vädret det bästa det var ganska kyligt hela tiden men inte speciellt mycket regn, så det var ok.
Torsdag den 28:e aug vid 10 tiden drog jag iväg hemifrån Tullinge mot Grisslehamn och Åland. När jag kom några kilometer hemifrån ute på E4:an vid Bredäng stod trafiken helt still, nåväl färjan avgick inte förrän klockan femton så det var väl lugnt, det gick ju också en kvällsfärja, inget beställt.
En timme senare var jag ute ur stan vid Haga Norra. Tar normalt 5-10 minuter att åka den sträckan.
Jag hann boka in mej på tre färjan och kom över till Äland och vidare till Mariehamn, övernattning på Östergatan tror jag det hette där var det fina p-platser för husbilar.
För att ta mej vidare till Finlands fastland hade jag bestämt mig för en följa den s.k postvägen, man åker färja mellan öarna i Ålands skärgård och följer den väg som man förr i tiden rodde med post, dåtidens Post Nord förmodligen inte utdelning varje dag.
Åkte färja från Vårdö, Kummelvik, till Kumlinge där jag stannade för natten.IMG_0864.webp

Åkte vidare till en ö som heter Brändö där jag också sov en natt för att nästa dag komma till fastlandet, Gustavs.

Sedan följde några dagar med resa genom ett fint trevligt finskt landskap med många möjligheter att fricampa.IMG_0869.webpÖvernattning vid ett fiskeläger.

IMG_0274.webpIMG_0276.webpIMG_0278.webp
Ställplats där jag var ensam tills det kom en engelsman och ställde sej, vart, jo precis framför mej. Jag fick i alla fall en liten abborre som smörstekt med en hård macka och en kall smakade jättegott.
Efter en dryg vecka var jag tillbaka i Sverige och förstod språket igen. För säga vad man vill om Finland men språket är ju helt omöjligt att förstå.
När jag är ute och åker brukar jag bl.a leta efter simhallar eller idrottsplatser där man ofta kan parkera för natten men vad heter simhall på finska man kan inte ens gissa.
På svenska sidan åkte jag E4:an till Luleå där svängde jag höger mot Boden och hittade den här ställplatsen vid Luleåälven.Här var det både rogivande och underhållning med fiskare provade lyckan.

IMG_0870.webp
Åkte vidare söderut, lite söder om Jörn hittade jag en camping som passade bra, jag behövde fylla vatten och tömma så där blev jag en natt.IMG_0298.webpIMG_0872.webpIMG_0873.webpEn fin camping men jag var helt ensam, hade den legat fem mil österut vid kusten tror jag inte den varit så tom.

Nu skulle jag bestämma om jag skulle åka västerut mot E 45 eller mot E fyran jag valde E fyran för att bränna lite mil. Sträckan till Ö-vik gick på små vägar till och med grusväg någon kort bit. Passerade bl.a detta jakttorn, lägg märke till skorstenen så jägarn kan ha varmt och skönt.IMG_0871.webp Väl ute på E-fyran går det som en dans söderut mot Sundsvall, där bestämmer jag mej för att åka gamla E-fyran till Stockholm. Sov över sista natten på den här resan i Gävle.
Sammanfattningsvis sov jag 2 nätter på camping en i Finland och en i Sverige, jag betalade ställplats vid fem tillfällen övriga nätter frikampade jag.
Jag kan också konstatera att på Åland med skärgård var det vanligt med skyltar med texten ” Förbjudet att övernatta”

Tillbaka
Toppen