• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höstresan 2019

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi har som tradition nu gjort några höstresor/vecka dom senaste åren, förra året upplevde vi det fantastiska landet Norge och det kanske inte blir så mycket om man bara ger sig iväg en vecka.
Hösten är fantastisk då man slipper trängas och kan besöka populära platser som nästan är omöjligt sommartid om man är som oss, vi trivs nämligen som bäst då vi är ensamma på platsen, nja någon eller några går givetvis också bra.

Vi startar alltid våra ledigheter med att även ta fredagen innan semestern börjar, tycker det är så skönt att åka så långt man orkar på torsdagen efter jobbet, förra året åkte vi 63 mil till Järpen som vi nådde mitt i natten, när man vaknar upp nästkommande dag så befinner man sig redan i den miljö man vill vistas i, nu visade det sig visserligen den gången att vi parkerat inuti en inhägnad hage då gps-koordinaterna var felregistrerade, men det är ju en annan historia.

Torsdagen den 12/9
Vi åkte som vi brukar direkt efter jobbet, nu var vi visserligen inte så stressade då denna höstvecka skulle tillbringas på västkusten och dit är det ju inte så lång, närmare bestämt från Göteborg ner till Malmö.
Vi tog det så lugnt att vi t.o.m packade det sista på torsdagen precis innan vi åkte, stannade och åt middag på Shopshop i Nyköping, det är en asiatisk snabbmatskedja liknande guldmåsen "McDonalds" som har drive thru också, men eftersom husbilen är så hög och att den maten bör intas vid ett bord, inte som med en burgare som man kan äta medans man kör, vi går in och äter. Har ni inte testat shopshop så gör det nästa gång, rekommenderas verkligen!

Vi fortsätter mot Ulricehamn, 34mil skulle dagens etapp bli, vid Gränna ungefär så slog tröttheten in så vi ändrade att vi sover i Jönköping nere vid kanotklubben istället, där har vi övernattat tidigare.

Då vi kommer fram är infarten halvt avspärrad och att platsen var uthyrd, till vänster för husvagnar och till höger för husbilar, men jag smög förbi avspärrningarna med husbilen iallafall, ser att hela parkeringen är smockfull av husbilar så det var bara vända och parkera bilen på gatan för en övernattning, jag var för trött för att fortsätta köra. Det retsamma var att det stod EN husvagn åt vänster, en enda som säkerligen hade 1000m2 gräsmatta för sig själv, medans husbilarna stod packade som sillar. Jaja Elmiamässan bombaderade hela Jönköping med husbilar.

Fredagen den 13/9
Vi vaknade upp tidigt och jag drog isär mörkläggningsjalusi vid framrutan för att se om vi fått parkeringsböter, det spelar ju iofs ingen roll för för det fanns inte en möjlighet att fortsätta köra kvällen innan för så trötta var vi. Nu slapp vi böter och funderade på att åka till kallbadhuset i Ulricehamn för att äta frukost och så blev det. Jag brukar planera in resorna rätt rejält men denna gång skulle vi frisurfa med husbilen och tidigast dagen innan bestämma vart vi ska åka, det enda som är planerat är att vi ska besöka det gula varuhuset "Gekås"och inte göra det på en helgdag, nåväl, vi får se hur den planen håller sig.

Efter frukosten så lägger vi in planen att åka till Råö rymdobservatorium GPS: N57 23 45.4 E11 56 12.5
Inte för att spana på rymden, där i havet ska västkustens största sälkoloni befinna sig och att se sälar måste iallafall vara en liknande upplevelse som att se renar kan jag tänka mig, man blir glad!:)
Platsen var ingen höjdare då hela vändplanen var inhägnad samt att det var besöksförbud på området där man möjligtvis kunnat se sälar.

Den här skylten mötte oss!
20190913_102513.jpg




Tog en paus och spanade in ett annat ställe som heter Smarholmen GPS: N57 25 51.6 E11 55 14.1 som låg nästgårds, 15 minuter norröver. En fantastisk plats!

En stor parkering till vänster om oss möter vi först, där har någon klistrat över vad det kostade tidigare och satt över en egen hemmagjord lapp på 200kr för husbil och 40kr för personbil. Men vi fortsätter rakt fram för det visade vår navigator och då dyker det upp samma skylt vid parkeringsplatserna precis vid havet fast utan påklistrade hemmagjorda lapp, nu var priset 150kr för husbil och 30 kr för personbil.

Konstig prissättning kan jag tycka eftersom jag inte skulle använda någonting av det som erbjöds som toalett eller sopkärl, förutom en plats att stå vid havet. Dessutom var toaletterna låsta och sopkärlet som fanns tror jag tillhörde en privat fastighetsägare. Funderade en stund och undrade om det verkligen stämde, men vi får väll vänta in idrottsföreningen som skulle samla upp stålarna på kvällen. Men det kom ingen så jag tror bara dom har rätten att driva runt ställplatsen sommartid då dom städar toaletterna och sköter om städningen i allmänhet.

Tidigare på dagen så vindsurfades det och nu för tiden har man tydligen så små brädor att dom sjunker om det inte finns vind, fast vind fanns det så det räckte och blev över då det var ca 20-22 m/s i vindbyarna och övrig vind låg på 12-14 m/s20190913_192108.jpg
En solnedgång från Smarholmen, vrider man kameran lite åt vänster så ser man den sk, badpiren.




Lördag den 14/9, det övernattade bara en husbil till, det fanns plats för 48 st till.

Intar vi vår frukost och vi båda är chockade över att så många kommer och badar, och då är det inte bara gamlingar som har gjort såhär innan det fanns vatten i kranarna, det var nästan som i filmen Solsidan då folk köade för att få ta sitt morgondopp i Torekov. Inte alla hade badkläderna på sig heller, fast det var ju visserligen av det manliga könet så jag blundade. Två av damerna med en aktningsvärd ålder avstod då dom såg vågorna, vågorna slog kraftigt upp på den pir som dom förmodligen alltid badat ifrån sen dom föddes, dom gick till stranden precis bredvid som hamnade i lä, för nog tusan skulle det badas. Jag ger mig tusan på att om vi åker dit i November så kommer någon hurtbulle att bada framför husbilen.

Här badade jag på semestern https://www.husbilsklubben.se/forums/threads/finnmark.20193/ Grense Jakobselv, Jag kallar det Norra ishavet för det var smältis som gjorde att vattnet var kristallklart, jaja jag överdriver men för mig var det Norra ishavet oavsett vad kartboken påstår! Jag var så fokuserad på att jag bara skulle doppa mig oavsett hur kallt det en var eftersom jag hade åkt sisådär runt 350 mil för det badet som egentligen var slutmålet med resan. Jag kände faktiskt inte ens om det var kallt, jag minns att det kändes friskt när jag gick upp och sen ångrade jag mig då en gång är ingen gång så jag rusade ner en gång till.
Resized_20190724_133138.jpeg
Andra gången dök jag rakt ner i Norra ishavet.

Men inte ens om jag fick bra betalt hade jag badat i Smarholmens vågor den 14/9 med en vindstyrka på 22 m/s, det säger lite om dessa tokbadare. Kul upplevelse var det iallafall.

Nu var planen att ta in på en Camping, valet föll på Åsa camping men dom krävde något campingkort, en natt hade kostat oss 460kr, det var dessutom näst sista dagen dom skulle ha öppet så ni förstår ju själva att dom har dragit ner på tempot och har minimalt med utbud och öppna toaletter/duschar. Så vi styrde istället husbilen till...


Jag ber om ursäkta men jag måste äta och se på fotbollsmatchen, men fortsättning följer..
 
R

RobbeS

Guest
Verkar som om fredagsgroggen påverkat omdömet på vissa håll. Finns en sanning som består i att man aldrig ska svara på inlägg i forum med alkohol i kroppen:).
Chippen, fortsätt du att skriva jag tyckte det var intressant läsning!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Trevlig läsning, Grense Jakobselv, där var jag för några sedan hustrun var rädd ryssen skulle komma från andra sidan vattnet. Var du inne i kyrkan som låg där mitt i vildmarken.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Trevlig läsning, Grense Jakobselv, där var jag för några sedan hustrun var rädd ryssen skulle komma från andra sidan vattnet. Var du inne i kyrkan som låg där mitt i vildmarken.

Jodå, kyrkan var fantastiskt vacker å mycket vackrare i verkligheten än på bild.
20190724_131059.jpg

Vi tände även 5st ljus för dom närmast anhöriga som lämnat oss.
20190724_130814.jpg
Jag hade bestämt mig för att springa in i Ryssland för att impa på min arbetspolare, men när jag såg att ryska gränsstolpen låg 30-40 meter bortanför Norges gränsstolpe så vågade jag inte.:(

Och där det var som smalast var det varningar om att det kamerabevakades så där bangade jag också trots att det bara hade handlat om 5-10 meter. Vi mötte Norska militärer flera ggr som bevakade gränsen,med både fyrhjulingar och militärbilar.

Men men, nu ska jag fundera ut på vad jag ska skriva på Höstresan igen.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nu var planen att ta in på en Camping, valet föll på Åsa camping men dom krävde något campingkort, en natt hade kostat oss 460kr, det var dessutom näst sista dagen dom skulle ha öppet så ni förstår ju själva att dom har dragit ner på tempot och har minimalt med utbud och öppna toaletter/duschar. Så vi styrde istället husbilen till..
E
n camping som heter First Camp Kärrdal**** men när vi kommer dit så blir vi besvikna av att campingen ligger så långt ifrån havet så vi kör helt enkelt förbi och ner till havets parkeringsplats.

Vilket läge vi hamnade på, men eftersom min bättre hälft alltid ska följa alla paragrafer så ville hon inte övernatta här då det vimlade med skyltar som sa att man fick stå 8 timmar. Så efter att ha ätit lunch bestämde hon för oss att vi ska åka till Bua ställplats och när vi är på väg att lämna platsen inser hon att just husbil/husvagnsskylten saknade 8 timmars skylt och varför bombadera varenda stolpe utom 1 med 8 timmars skyltar när det hade räckt med en eller två vid infarten. men eftersom vi ändå var på rull så bestämde vi oss för att åka till Bua ställplats GPS: N57 14 23.0 E12 06 53.0

Direkt när vi kom fram och jag såg Bua platsen vrider sig alla tarmar i kroppen och skriker neeej men jag håller tyst, tills min bättre hälft säger: Här vill inte jag stå. Det var mer eller mindre proppfullt, man förstår ju att det måste vara kaos på sommaren om det är proppfullt nu, trots att det mer eller mindre blåser storm på västkusten.

Själv är jag är rätt oförtjust i att stå på asfalt, så vi åker tillbaka till parkeringsplatsen vid havet istället.

Vi parkerar husbilen och ser att det kommit några personbilar och folk som håller på att förbereda något segel, sen hade vi första parkett med 10 st kitesurfare som underhöll oss i 4-5 timmar.
Bild lånad från nätet, jag var ju så korkad att jag inte fotograferade!
upload_2019-9-21_16-35-9.jpeg
Vi var så imponerade att dom aldrig trasslade in sig med varandra.
Mindre imponerade var vi över att dom pissade precis överallt, när det fanns en hygienbyggnad 100 meter bort, men men.

Jag tänkte att jag skulle gå och inspektera byggnaden och vad glad jag blev då dom hade ett utrymme för latrintömning och en vattenutkastare i vartenda utrymme, har man en vattenutkastarnyckel så kommer man åt vatten dygnet runt, året om ifrån handikapptoaletten, jag tror även latrintömningen är öppen året om. 20190914_140718.jpg
1

Vattenutkastarnyckel 55kr på Biltema. Art. 86-0088
Jag ska lägga in platsen på tömmningskartan och även parkeringsplatsen på husbilsplatser.


Söndagen den 15/9

Jag känner att jag vill inte åka längre ner på västkusten för att sen tvingas åka upp igen för att besöka Gekås "Ullared" Så vi bestämmer oss på morgonen, vi biter i det sura gräset och tar smällen med alla människor idag trots att vi från början hade bestämt att vi besöker inte varuhuset på en helgdag.

Innan vi lämnar platsen så fyller jag dricksvattnet och tömmer kassetten.:)

Fortsättning följer...
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo ryska folket är inte farliga men gränshandel som bedrivs kan nog vara nog så farlig från bägge håll, så bra att det finns vaktposter. Räcker med våra obevakade södra gränser som är vidöppna.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi åkte till Ullared trots att det var söndag.

Har aldrig varit på husbilsparkeringen med så mycket lediga platser, skulle tro att Elmia besökarna också brukar åka till Ullared och därav var det extra lugnt.

Jag förstår inte varför andra inte tar efter Boris idéer om att erbjuda bra husbilsplatser då man ska handla.
Man måste alltid knipa två parkeringsplatser och parkera långt bort ifrån entrén eller backa ut aktern över en gräsmatta och ändå känns det som man är en bandit då man ska besöka ett köpcentrum. Hos Gekås känner man sig iallafall välkommen! Sen är det den överlägset dyraste platsen jag har parkerat på, men det är ju en annan historia. :rolleyes:

Vi handlade en stund och sen intog vi kost ifrån Gekås matsal, det är andra gången jag besöker den och maten är betydligt bättre än IKEA´s men det kanske är en dålig jämförelse. Jag tar alltid två maträtter för att gardera mig på att bli mätt, det gör jag även på IKEA. Spättan och en räksallad fick det bli, sen var jag så mätt att jag egentligen bara ville sova. Jag tycker att båda rätterna får en stark 3/5 å billigt förstås.

NU var det stundande fotbollsmatch och då vill jag inte köra husbilen så vi stod kvar på parkeringen tills matchen var över då jag vill se den, jag vrålar som en galning då det blir mål för att i nästa sekund tänka, hoppas ingen hör mig.:confused:

Efter matchen hade jag spanat in en grusplan i Tylösand, det är bra med goggel maps för jag vill ju stå nära stranden, när vi kom fram stod det camping förbjuden med ett överkryssat tält samt en husvagn, men vi har ju husbil, återigen så var klockan mycket för att börja leta reda på en annan plats, jag får ta parkeringsböterna eller vad det nu heter när en husbil parkerar på en grusplan större än en fotbollsplan, inte en enda bil stod parkerad där under natten men samtidigt skulle jag aldrig ens tänka tanken att ställa mig där en sommarmånad, vi ställer oss förresten aldrig på badplatser sommartid.

Vi gick en promenad till stranden trots att det börjat mörkna, det blåste så mycket sand då vi kom till stranden att glasögonen hade blivit sandblästrade om jag inte kikade rakt ner, vågorna var enorma och havet kändes riktigt elakt. Stormen/blåsten gjorde att man blev alldeles snurrig, vi drog oss tillbaka och jag kom vilse. Vilse efter 50 meter, tur att man har en som har kontroll på läget, så jag lydde bara henne.

Måndagen den 16/9
Vaknade tidigt och gav oss iväg direkt efter frukostintaget var gjort.

Nu skulle vi göra en långsam resa med ett antal platser vi ville besöka, kanske rent av övernatta, jag hade visserligen planerat in en säkerhetsplats som jag var säker på att vi skulle gilla som låg längst bort enligt den planerade rutten.

Första stoppet, Skummeslövs strand GPS: N56 27 44 E12 54 48 Här kan man stå direkt på stranden och hur mysigt låter inte det.
20190916_111550.jpg

Nja, kändes inte så trafiksäkert och dessutom vill vi inte råka ut för vattenplaning.
Vågornas brytning började 150-200 meter ut från stranden och det var stora vågor.

Då började vi köra ut mot Kattvik istället, hade fått tips om att det var fint och det var det förstås, det passerade vi visserligen bara förbi utan att stanna för att åka mot Norrebro hamn, tidigare en husbilsplast som blivit borttagen från klubbens lista, där åt vi lunch och sen for vi vidare mot Torekov.

Jag hade aldrig hört talas om Torekov innan filmen Solsidan, så jag ville framförallt se bryggan dom badade ifrån, där man inte fick gå ut på ifall det redan stod badskor på bryggan, då fick man snällt vänta på sin tur, När jag väl stod där började jag fundera, var det verkligen den här bryggan som filmen spelades in ifrån eller var den scenen tagen någon annanstans. :confused:
20190916_134821.jpg
Tills jag vet bättre så får jag väll utgå ifrån att det är rätt brygga..

Vid ställplatsen i hamnen fanns det flera vattenkranar, innan vi åkte vidare så fyllde jag upp dricksvattnet, det gör jag per automatik för man vet aldrig när det dyker upp en vattenkran nästa gång, nu fick jag visserligen bara i ca 20 liter.

Säkerhetsplatsen som jag la in på navigatorn var: Magnarps strand GPS: N56 17 48 E12 47 32
Och det var verkligen lyckat för jag blev tvungen att besöka toaletten många ggr den kvällen och så finns det en gammal byggnad som var rätt risig inuti men som innehöll toaletter, det var riktigt rent och självaste toaletten kändes nästintill ny även om ytskikten var rätt risiga i övrigt,
20190916_154728.jpg
Jag blir så glad att dessa räddare i nöden finns och att dom är upplåsta för allmänheten, där vi bor hade dom varit låsta för annars hade ett antal personer flyttat in i dom. Den vänstra dörren är damernas och därinne finns det vattenutkastare, men det behövs en egen utkastarnyckel som jag har visat tidigare i tråden.

Som vanligt fick vi tillbringa natten själva.20190916_173625.jpg
Det gäller hela tiden att parkera nosen mot vinden, annars blir den en skakig natt.

Redan på kvällen började jag leta reda på en parkeringsplats vid havet för nästföljande dag, och det jag hittade visste jag inte ens om fanns i den delen av Sverige..

Men det får bli morgondagens berättelse!
 
S

Sören-6830

Guest
"Jag hade aldrig hört talas om Torekov innan filmen Solsidan, så jag ville framförallt se bryggan dom badade ifrån, där man inte fick gå ut på ifall det redan stod badskor på bryggan, då fick man snällt vänta på sin tur, När jag väl stod där började jag fundera, var det verkligen den här bryggan som filmen spelades in ifrån eller var den scenen tagen någon annanstans. :confused:
Visa bilaga 179974
Tills jag vet bättre så får jag väll utgå ifrån att det är rätt brygga.".

Kul att läsa din berättelse, skulle tro att historien med badskorna är hämtade från bryggan i Falsterbo. Där var det en verklighet för några år sedan, (kanske fungerar det fortfarande så?) och det blev ett jäkla liv när någon tog sig friheten att använda bryggan fast det stod ett par badskor där. Blev t o m en artikel i Sydsvenskan.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Oj det här blev långt, jag skriver en recension som sista inlägg för dom som inte vill läsa.


Tisdagen den 17/9

Hade jag bestämt att vi skulle utforska sanningshalten om bajstömningen bakom Mölle kapell, fast det kan man ju inte berätta för sin bättre hälft, för det låter ju inte riktigt klokt.

Jag hittade en fantastisk orsak till att åka ut på Kullahalvön, jag kikade igenom googel maps för att hitta en fantastisk plats vid havet. Nu gick det visserligen inte att åka husbil ända fram men hon älskar att vandra/promenera medans jag hellre bevakar husbilen eller tar en eftermiddagssömn. Jag höll hela saken hemlig för hon gillar mina överraskningar, vi åkte i ett stillsamt tempo då vi endast hade 4 mil dit och jag hoppades hela tiden på att det inte fanns en massa skyltar som avslöjade vart vi skulle, det fanns inte en enda skylt på hela vägen som avslöjade hemligheten, vi parkerade husbilen på närmast möjliga plats sen var det en promenad som gällde.

Hon började klä på sig sina vanliga ytterkläder som om vi skulle in på ett varuhus eller liknande då tog jag fram vandringskängorna och inte ens då krävde hon att få veta vad som var på gång! Det enda hon frågade var om vi skulle gå långt, hon var nog aldrig orolig för det heller för så långt som jag går, går hon med lätthet.

Vi visste inte riktigt vart vi skulle gå för inte ens nu fanns det skyltar, jag tittade istället där det var mest upptrampat och så började vi gå efter det och jag började ana att jag var på rätt väg när det dyker upp en varningsskylt på flera olika språk om att det är brant, sådant triggar ju bara igång testosteronet, jag var ju jägare i det militära. Sen dök det upp en ledtråd som visade att vi var på rätt väg, skönt.
20190917_131748.jpg

De var också nu det började bli brant nerför, men det går ju lätt då man har några extra kilon som trycker på, värre för henne som inte får den hjälpen. Strax efter ser vi en kvinna som sitter på en sten ensam, konstigt att stanna där det går ju så lätt nerför nu och dessutom har hon som jag lite extra kilon.

Inte långt efter det ser vi två herrar som börjar gå baklänges krypandes på alla 4, hur jäkla brant är det här började man undra.. Det var riktigt brant och dessutom hade man slagit sig rejält om man trillat men jag flög förbi dom båda herrarna i gående ställning. Min bättre hälft valde en annan väg för hon ville inte stressa herrarna, men nu tappade vi bort varandra och jag blev inte glad för faller hon så gör hon sig fruktansvärt illa.

Jag väntar vid ingången och strax efter kommer hon, den ena herren kom aldrig ner utan stannade egentligen efter att han klarat den brantaste delen.

Nu ser det ut som att vi är i Alaskas guldgrävardistrikt.
Fast det är bara en vilse i pannkakan kille på ca 35 år, han hade för mycket fritid så han började sätta ihop drivved, senare i livet byggde han en rondellhund i trä, hundens huvud var en avbildning av en profet och sen dess har han ett ständigt dödshot över sig.
20190917_130238.jpg

Före oss ner var det ett turistpar där killen började gå ner gick men tjejen tvekade så han fick gå upp igen, då blev det äntligen vår tur och man undrar ju hur det fungerar här en varm sommardag då det förmodligen vimlar av turister, för att mötas i gångarna vill man helst undvika för det är trångt, på vissa ställen fanns det möjlighet att man kunde mötas dock. Men svensk byggnorm gäller inte här, det vill jag lägga in som en extra varning. När vi går ner inuti byggnadsverket så går det inte att undvika att känna och fundera på hur mådde den där killen på 35 år egentligen, det här är heeelt sjukt..

NIMIS

20190917_123005.jpg

20190917_124129.jpg

Bara gå dit med alla spikar skulle knäcka dom flesta!

20190917_124812.jpg
Och i precis anslutning har han påbörjat en uppmurad skapelse, den känns verkligen inte färdig, jag tycker mig se att det skall byggas en våning till men killen blev väll frisk under sin terapibyggnation.:)

Så otroligt häftigt så jag ger detta turistmål 10/10

Nu bestämde vi oss för att gå tillbaka till husbilen, när vi gick tillbaka till Nimis så upptäcker jag att vi är helt själva, det blir en speciell känsla att vara själv på platsen, en häftig känsla som om man var kungen på ett fort, jaja, jag drömde mig tillbaka då man var ett barn, Nimis är iallafall kojornas Rolls royce.

Vi klättrar upp till ingången och sen fortsätter vi klättringen upp mot skogen och där och då inser jag att dom där kilona som jag hade som hjälp nerför, istället var totalt värdelösa uppför. Jag slutade prata och fokuserade bara på vart jag skulle sätta fötterna och resten gick åt för att syresätta musklerna, munlädret fick vila en bra stund nu så därför var jag knäpptyst.
Sen började tankarna snurra, visst jag kan fortsätta trycka på uppför men klarar mitt hjärta det här och det var nu jag förstod varför vi mötte den sittande kvinnan på nervägen, hon vilade ju bara. Då fick jag kapitulera och säga: jag måste vila och det skedde 2 ggr till på uppvägen till trädet med bokstaven N på.

Nu hade det börjat regna och jag har läst att man inte ska besöka Nimis om det är blött för det är så brant, det fanns en brant till, egentligen en backe, där och då ser vi tre ungdomar, utan att vara fördömande eller på något annat vis så ska jag försöka beskriva dom efter mitt minne, så får ni måla upp er egen bild av vad jag såg.

Tjejerna i ca 20-25 års ålder gick med ryggsäcken kånken och såg ut att vara vänsterliberala med fotriktiga skor, med sig hade dom en likblek kille i samma ålder som har en hy som aldrig sett solen, kolsvart långt hår och klädseln var svartrockare eller så var det satan själv som skulle lura ner tjejerna i avgrunden. Egentligen struntar i hur man ser ut, han kan ju faktiskt vara trevlig ändå, HAN HAR PLATÅSKOR!

Sådär går man inte ut i skogen, måste vara turister, jag känner att jag måste varna dessa ungdomar över hur brant det är, precis innan vi möts så säger jag: Det är jättebrant och tjejen svarar att det vet hon.. Ska tjejerna dräpa killen, det kan man faktiskt tro när man lurar ner någon där med platåskor!
Visserligen har nog hjärna min haft syrebrist en stund och då kommer väll sådana här oklara tankar.

Precis när vi kommer till husbilen börjar det regna rikligt och vi har inte ätit lunch så vi bestämmer oss för att parkera om husbilen så vi står planare på samma skogsparkeringsplats för att inta lunchen och då börjar det hagla så jag kör ut husbilen i terrängen och min bättre hälft ryter ifrån och frågar vad jag gör för hon sitter ju bak och skall börja förbereda lunchen. Jag tog ju bara skydd under träden för att inte få hagelskador på husbilen, då fick man ju beröm över att jag agerade så snabbt.:)

Efter intagen lunch kunde man inte sluta tänka på killen, hur ska han ta sig upp med platåskorna nu när det blivit blött. Vi åker ifrån platsen mot Mölle kapell där det skall finnas husbilsfolk som tömmer kassetten bakom kapellet och direkt när jag ser platsen så inser jag att inte ens en på miljonen av alla husbilsägare skulle tjuvtömma där, man ska gå upp för en trappa på grusgången och runda kapellet med en proppfylld kassett för annars tömmer man den ju inte.20190917_143244.jpg 20190917_143344.jpg
Dom höll på att göra i ordning en stor grusad plats, om den är tänkt ska bli en stor parkeringsplats och någon boende i närheten är livrädd att det ska bli en plats som kommer användas av husbilar och redan nu sprider ut lögnen om att det töms latrinkassetter bakom kapellet, det vet jag inte.
Men jag är rätt säker på att ingen har gått upp bakom kapellet för att tömma en kassett, dessutom finns det enklare sätt att nå skogen för att tömma en kassett. Eftersom byggjobbarna var där kändes det inte okej att krypa runt i buskagen och leta efter bajstömmingar så vi åkte vidare in till Mölle.

Mölle är fantastiskt vackert och man får en sådan där härlig känsla i kroppen, här skulle jag kunna bo,vi lämnar Mölle ganska snabbt för att åka till en ställplats trots att vi från början hade tänkt ta in på campingen. Är man på västkusten så vill man se havet och då får det bli en ställplats. Tittade/hittade den på klubbens husbilsplatser och den har precis att jag önskar mig av en ställplats, liknande Magnarps.

Inte alls lika mysigt som Magnarps men strandbadet i Höganäs var det absolut inget fel på, här fick vi sällskap att 3 tyskar, vi som vant oss vid att få vara själva. Jättefint hygienutrymme med utomhusdusch och knappen ner till höger är dricksvatten. Tyvärr var det inte alls lika fräscht inuti som man trodde det skulle vara,

20190918_092721.jpg

Det kom det en hagelstorm till, dessutom kom det inte uppifrån utan det kom från sidan, det blåste runt 20 m/s och jag som satt vid sidorutan var säker på att den skulle explodera, jag vände passagerarstolen som skydd ifall den skulle gå sönder, det var sånt öronbedövande ljud så något liknade i hagelstorm har vi inte ens varit i närheten av tidigare. Det blev drivor av hagel och då pratar jag inte om några centimeter utan runt 20-25 centimeter.

Till kvällen blev det en fantastisk solnedgång.
20190917_191933.jpg


Nimis är iallafall en av dom saker jag aldrig kommer glömma, jag glömmer aldrig killen med platåskorna heller.

Nästföljande dag blir det kustbyte.
Jag återkommer...
 
Toppen