• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höstlovsresa 2020

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Med coronarestrektioner i gott minne planerades detta års resa lite extra.
Ställplatser och campingar nobbades helt till förmån för fricamping.
Kosan styrdes söderut med några fasta saker som skulle hinnas med.
Omberg, Gekås och bokad skräck i Karlsborg ikväll.

Omberg var ok men det hällregnade så t.o.m. hunden tyckte det var halvtråkigt.
Eftersom det skulle fortsätta regna även onsdag bestämdes det besök på Gekås då.
Fast jag körde för raskt så det blev ett tisdagskväll besök istället (för ovanlighetens skull slapp jag gå in, myste med en film i bilen istället).
Tisdagsnatten tillbringades vid döda fallet där även onsdag förmiddag tillbringades.
Sen blev det röstning om fortsatt färd, så vi drog till västkustens salta stränder. Först med promenad runt Falkenberg och lite shopping och natt på en grusparkering i utkanten av staden.
På torsdagen blev det sedan Varberg och dess fästning (och ett bad, 11 grader, börjar bli för kallt) samt lite strosande på stranden.
Övernattning på en strandparkering utanför Åsa.
Nu började vi även kolla lite andra saker att göra då ungarna tröttnat på strand, stad och berg.
Vi åker till Fiskekörka?
Fredag morgon drar vi vidare till Göteborg och en kyrka som visade sig vara stängd för renovering :-(
Så på vinst och förlust styrde vi vidare mot Volvo museet som konstigt nog var öppet...
Tänkte att när vi äntligen lyckats göra ett efterlängtat besök där så tar vi även Saab museet.
Upp till Trollhättan, och det visade sig att (med ett plakat på dörren) man här följer folkhälsoinstitutets rekommendation och håller stängt fr.o.m. idag (igår).
Hade varit bra om de även skrivit detta på sin hemsida :-(.
Det bästa hade vi dock sparat till sist.
Lördagens spökvandring.
Barnen var taggade, vi var taggade.
Styrde mot Karlsborg med några kortare stopp på vägen (Falköping, Vara) samt en övernattning i en skog (där förövrigt gasolen tog slut så det blev en småkylig natt).
Sedan tillbringades resten av dagen i Karlsborg (där mycket var Corona stängt).
På eftermiddagen, vid trefikat, får vi ett sms från arrangören av spökvandringen där man meddelar att man, trots att man tidigare sagt sig ha en helt coronasäker tillställning, nu väljer att ställa in föreställningarna.
De önskar att man helst efterskänker sina biljettpengar till arrangören för deras skådespelare har rest långt. KNAPPAST!! Hit med mina pengar!
Så vad har vi för tankar efter denna resa?

*Det är ingen idé att boka något kul för nästan allt är stor risk att det stängs utan förvarning i dessa tider.
*Dubbelkolla hur mycket gasol man har med på resan. Hade två tuber och var nästan säker på att den ena var nästan full. Visade sig när båda tagit slut att vi bara hade med drygt 6kg för en veckas fricamping vilket är snålt.
*I gamla bilen hade jag monterat en dieselvärmare. Då gjorde det inget om gasolen tog slut på kvällen. Nu blev det kallt. Tänk om det varit minusgrader ute....
Ska beställa en dieselvärmare!
*På en fricamping (i skogen) lyckades jag få bilen att fastna. Såg inte lerigt ut när vi kom på kvällen men vi satt fast på morgonen, trots grova vinterdäck på. Jäklar vad glad jag är att jag lagt in slirskyddsmattor, bara att trycka in under framhjulen och backa loss!
*Elen räcker för en natts fricamping utan problem (1xAGM) kanske onödigt att stoppa in mina 200Ah litium batterier. Eller inte, med dessa och invertern kan jag t.o.m. förvärma motorn på el.....
*La in en fråga om GPS i en annan tråd. Under hela resan har jag haft en 10,2" padda med 4g och testat flera navigationsprogram men ramlar hela tiden tillbaka till Google Maps.
Så jag har hittat rätt kombo för mig, behöver ingen extern navigator.
 
Senast ändrad:
Toppen