• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hörde jag rätt?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
I morse råkade jag höra på nyheterna att EU önskar att Sverige ska upphöra med att kräva vaccination mot dvärgbandmask vid införsel av djur till Sverige. Meningen är att hundägande EU-medborgare ska kunna resa fritt över gränserna i Europa. Redan i år eller nästa år skulle vaccinationstvånget tas bort!

Vad blir konsekvenserna av en sådan förändring? Vågar man plocka bär i skogarna i fortsättningen? Vad blir nästa steg i EU-"utvecklingen"? Blir det allemansrätten EU-politikerna får i skottgluggen härnäst? O.s.v. o.s.v.

Skyll inte på mig! Jag röstade inte för....

Hörde jag verkligen rätt???

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Hörde jag rätt?

Ett aprilskämt är väl uteslutet, förmodar jag, då förste april passerat "bäst-före-datum"! Men det låter så huvudstupa idiotiskt, korkat och imbecillt så det är säkert väldigt troligt och svenska regeringen kommer väl att lägga sig platt......"och den ljusnande framtid blir vår".
Jag röstade för....tyvärr!!!
Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Hörde jag rätt?

Aprilskämt?

Man kan väl inte mej veterligen vaccinera mot binikemask som dvärgbandmask är.
Vktigast är väl att förhindra spridning via Mårdhund, räv och hund.

Enda stället som hade räv med masken var på kosteröarna.

Jägarn
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hörde jag rätt?

Mot masken kan man inte vaccinera.

Sverige har kravet att man ger en tablett för avmaskning inom 10 dagar före passeringen av gränsen till Sverige.

Tullen skall kontrollera detta mot stämpeln av veterinären som stämplar passen.

Denna kontroll har vi aldrig råkat för när vi kommit in med husbil till Sverige. bara om vi flugit in från andra länder! Tullarna vinkar in oss trots att vi säger till att vi har Freddie-hunden med oss.

Tabletterna är redan införskaffade denna gång, ges i Tyskland med någon veterinär innan vi kommer hem.

hälsning från Porta di San Giorgio och solen vid Italiens östkust
anita&jyrki
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hörde jag rätt?

Jag tycker nog att EU-frågan är något större än problemen med dvärgbandmask. För mig handlar det om ett enat, öppet Europa i fred. Vi retar oss mycket på de bagateller som EU pillar med ibland, eller när man rotar i relgelverk som vi tycket är bra för oss. Men det handlar om en process för att försöka få ihop många av de åsikter och viljor som finns, att få lösningar som är bra för hela Europa.

Krister N..., som röstade för, givetvis! :)
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Hörde jag rätt?

Jappe!

Vist vågar du fortsätta att plocka bär i skogen, men du skall inte äta dem färska utan att ha sköljt dem mycket noga först eller ännu hellre gör kokt sylt, saft eller en god paj.
Obs dvärgbandmasken övervintrar som ägg, så djupfrysning räcker inte.

Kastanj.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hörde jag rätt?

Jag tycker nog att EU-frågan är något större än problemen med dvärgbandmask. För mig handlar det om ett enat, öppet Europa i fred. Vi retar oss mycket på de bagateller som EU pillar med ibland, eller när man rotar i relgelverk som vi tycket är bra för oss. Men det handlar om en process för att försöka få ihop många av de åsikter och viljor som finns, att få lösningar som är bra för hela Europa.

Krister N..., som röstade för, givetvis! :)

För Sverige, som inte har varit i krig på nästan 200 år, har EU-anpassningen medfört att svenska soldater dör på andra sidan klotet i NATO:s regi! Det kallar jag negativ utveckling.

Dessutom vill jag kunna äta färska bär ute i skogen utan att vidtaga div. skyddsåtgärder först!

Jappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hörde jag rätt?

Det dör och skadas människor varje dag i samhällsbyggen. Både här hemma och ute i världen. Det är trist men inget som vi ensidigt kan välja bort. Att stunta i samhällssbyggen i Europa och övriga världen och bara stöka runt i vårt eget land är ingen bra väg. Det tror jag skapar onödigt ensidig nationalism som i sin tur ökar risken för konflikter och krig. Du är ju en resande man Jappe. Bevisligen också både geografiskt och intellektuellt rörlig! :) Du ser vikten av att träffa andra människor och andra kulturer. Tror att du innerst inne är betydligt mer världsmedborgare än du just nu vill inse!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hörde jag rätt?

För allan del, jag "köper" sådana argument men tycker ändå att någon sorts kontroll vid gränsen till ett av dvärgbandmasken icke smittat land kan vara vara OK!

Vad gäller amrisarnas invasion av Afghanistan så skrev jag en liten ramsa för ett tag sedan:


Det finns så många amerikaner
och då menar jag inte indianer
dom finns runt hela klotet
mot världen dom är största hotet

Överallt dom är och försöker leda
hela världen mot ”ordning och reda”
men detta har hänt förut, i alla tider

Det slutar alltid på samma sätt, vad det lider
men under tiden, innan bygget till slut ska rasa
så utsätts många, många för mycken nöd och fasa

Jappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hörde jag rätt?

Jo, visst står de för mycket cowboy-mentalitet. Jag ser ändå deras aktioner som stabiliserande även om syfte inte alltid är det utlovade. Alternativen till amerikansk inblandning känns oftast sämre. Jag tror ändå att vi ska vara lite tacksamma att någon som har kraft, vågar sticka ut hakan och agera, trots ett antal fiaskon i historien!
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Hörde jag rätt?

Jag såg ett TV-program i gårkväll om just Amerikanarnas inblandning.
Det handlade om Dagen D,1944 lnvasionen i Normandi.
Vi ska nog vara väldigt tacksamma för den inblandningen,annars hade det kanske inte behövts någon MUR,men otäkt nära var det.
Med EU känns det lite tryggare fredligt sett,men visst,galna påfund hittar dom ju på.
Men vi borde nonchalera att efterfölja dessa.
Mvh Bernt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hörde jag rätt?

Visst, skyll på mig bara! I och för sig tyckte jag att tråden utvecklades positivt i en annan och intressantare riktning men eftersom detta ämne är så intrikat så ber jag att få slippa utveckla mina synpunkter på just detta.

Meningen med tråden var ju att påtala EU:s övergripande maktfullkomlighet och totala okunskap i och brist på intresse för lokala frågor, löjliga och små i Bryssel men nog så förödande för dem (inte så många kanske) som drabbas av dessa blindstyren som hela tiden vill ha beröm för att inte Frankrike och Tyskland börjar kriga med varandra! En mycket lönsam bransch för politiker och deras kompisar! Nepotism är ordet!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Hörde jag rätt?

Hej Anita & Jyrki

Vi har precis kört in i Sverige från Sassnizt och Tullen berättade att vi måste
passera den röda för att visa upp hundens pass... det är våran skyldighet att
visa upp hundens pass.
Så klart hade Sigge hade alt i ordning, så det var bara att köra vidare.

Sköt om er i det varma Italien.

jorma o Lena
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hörde jag rätt?

I have a dream....

Eftersom ämnet dvärgbandmasken har utvecklats så elegant så att det till slut handlade om EU:s roll när det gäller krig och fred m.m. så måste jag passa på tillfället att fråga HBK:s medlemmar om er syn på militarismen (eg. det militär-industrielle komplexet).

Varje land anser ju att det har rätt att försvara sig mot intrång över deras gränser av andra länder (!). Naturligtvis resonerar inte länder på det viset. Länder resonerar inte överhuvudtaget. Vilka resonerar då på det viset. Kan det vara herr Svensson på bruket eller fru Johansson i ICA-kassan o.s.v. eller vilka är det egentligen som resonerar i sådana här ämnen. Kan det vara någon sorts överhetspersoner med "bättre" utbildning än vanligt folk? Ja, faktiskt tycks det vara på det viset. Kan det då kanske vara så att adeln med sina "stolta" militära traditioner fortfarande har inflytande i sådana här spörsmål? Eller är det rentav kyrkan som förr gärna ställde upp och välsignade vapnen inför förestående bataljer? Knappast, i varje fall tror inte jag det även om vissa kretsar inom dessa kretsar nog skulle vilja ha det på det viset fortfarande.

Den hemska sanningen är ju att våra folkvalda har ansvaret här, alltså herr Svensons och fru Johanssons representanter i riksdagen. Nästa fråga blir ju då varför dessa personer som bestämmer i så här viktiga spörsmål tycker att det är viktigt att kunna försvara sig mot andra "länder". Vad säger då de folkvalda i alla de andra länderna och här kommer något konstigt: jo de säger exakt samma sak. En annan konstig sak i det här sammanhanget är att alla dessa personer i bestämmande positioner aldrig pratar om anfallskrig; det handlar alltid om försvar!

Men nu orkar jag inte längre! Fortsättning följer kanske om inspirationen rinner till någon gång!

Jappe
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hörde jag rätt?

Visst, skyll på mig bara! I och för sig tyckte jag att tråden utvecklades positivt i en annan och intressantare riktning men eftersom detta ämne är så intrikat så ber jag att få slippa utveckla mina synpunkter på just detta.

Meningen med tråden var ju att påtala EU:s övergripande maktfullkomlighet och totala okunskap i och brist på intresse för lokala frågor, löjliga och små i Bryssel men nog så förödande för dem (inte så många kanske) som drabbas av dessa blindstyren som hela tiden vill ha beröm för att inte Frankrike och Tyskland börjar kriga med varandra! En mycket lönsam bransch för politiker och deras kompisar! Nepotism är ordet!

Jappe

Det är inte mycket som tar andan ur mig. Men nu blev jag alldeles matt! :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hörde jag rätt?

I have a dream....

Eftersom ämnet dvärgbandmasken har utvecklats så elegant så att det till slut handlade om EU:s roll när det gäller krig och fred m.m. så måste jag passa på tillfället att fråga HBK:s medlemmar om er syn på militarismen.

Varje land anser ju att det har rätt att försvara sig mot intrång över deras gränser av andra länder (!). Naturligtvis resonerar inte länder på det viset. Länder resonerar inte överhuvudtaget. Vilka resonerar då på det viset. Kan det vara herr Svensson på bruket eller fru Johansson i ICA-kassan o.s.v. eller vilka är det egentligen som resonerar i sådana här ämnen. Kan det vara någon sorts överhetspersoner med "bättre" utbildning än vanligt folk? Ja, faktiskt tycks det vara på det viset. Kan det då kanske vara så att adeln med sina "stolta" militära traditioner fortfarande har inflytande i sådana här spörsmål? Eller är det rentav kyrkan som förr gärna ställde upp och välsignade vapnen inför förestående bataljer? Knappast, i varje fall tror inte jag det även om vissa kretsar inom dessa kretsar nog skulle vilja ha det på det viset fortfarande.

Den hemska sanningen är ju att våra folkvalda har ansvaret här, alltså herr Svensons och fru Johanssons representanter i riksdagen. Nästa fråga blir ju då varför dessa personer som bestämmer i så här viktiga spörsmål tycker att det är viktigt att kunna försvara sig mot andra "länder". Vad säger då de folkvalda i alla de andra länderna och här kommer något konstigt: jo de säger exakt samma sak. En annan konstig sak i det här sammanhanget är att alla dessa personer i bestämmande positioner aldrig pratar om anfallskrig; det handlar alltid om försvar!

Men nu orkar jag inte längre! Fortsättning följer kanske om inspirationen rinner till någon gång!

Jappe

..faen Jappe, mitt tillstånd kvarstår! :)
 
Toppen