• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hör gasolen strömma

Thomas1982

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Solna
Har nyligen bytt flaska för gasolen. Efter de hände detta. Det börja lukta gasol i gasol utrymmet samt att jag hör hur de pyser. Min första tanke är att de är en läcka.
gör följande:
1. Stänger av flaskan.
2 skruvar loss och kollar gummi packningen samt slangen med såpa vatten. Inga bubblor och allt ser bra ut.
3. Sätter tillbaka samtliga saker. Återställer den med den gröna knappen på slangen.
trycker sen på krocksenorn för att återställa den.
4. Öppnar flaskan. Och hör hur gasen strömmar ut. Känner en svag lukt.

vet någon vad de kan vara för fel ?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Min "tågordning" efter flaskbyte och alla slangar fastskruvade igen, brukar vara
1. Öppna flaskventil
2. Läckspray på delen mellan flaska och slangbrottsventil
3. Aktivera slangbrottsventil
4. Läckspray på resten av slang- och röranslutningarna mellan slangbrottsventil och reduceringsventilen

Hör du att det pyser hela tiden så läcker det ju. Med läckspray skall det då gå att hitta.
 

Thomas1982

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Solna
Min "tågordning" efter flaskbyte och alla slangar fastskruvade igen, brukar vara
1. Öppna flaskventil
2. Läckspray på delen mellan flaska och slangbrottsventil
3. Aktivera slangbrottsventil
4. Läckspray på resten av slang- och röranslutningarna mellan slangbrottsventil och reduceringsventilen

Hör du att det pyser hela tiden så läcker det ju. Med läckspray skall det då gå att hitta.
Jättetack! Dumfråga kanske.. men vad är slangbrottsventilen ? Samt reduceringensventilen
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jättetack! Dumfråga kanske.. men vad är slangbrottsventilen ? Samt reduceringensventilen
Slangbrottsventilen är den med gröna knappen som sitter på slangkopplingen precis vid flaskan. Den man måste trycka in för att gasen skall börja strömma (till regulatorn och bilen).
Reduceringsventilen, kallas också regulatorn, och sitter normalt på väggen. Aluminiumfärgad "burk" om den inte är av den modell som lanserades för ett halvår sedan. Den är svart då.

MVH
Hans
 

Thomas1982

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Solna
Slangbrottsventilen är den med gröna knappen som sitter på slangkopplingen precis vid flaskan. Den man måste trycka in för att gasen skall börja strömma (till regulatorn och bilen).
Reduceringsventilen, kallas också regulatorn, och sitter normalt på väggen. Aluminiumfärgad "burk" om den inte är av den modell som lanserades för ett halvår sedan. Den är svart då.

MVH
Hans
Okej, min är i Alu färg samt har en grön knapp på som man ska trycka in i 5 sek.
det som är lustigt är att den 17/6 gjordes de ett gasol test och de blev godkänt.
Kan man ha sån otur att de blivit en läcka efter. Bör man köp en ny slang för att vara säker.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sitter det inte en grön knapp på en ventil vid flaskan, på högtrycksslangen mellan flaska och regulator?
Den gröna knappen på själva regulatorn är en krocksensor som stänger av gasolen vid krockar. Har hänt mig ett par gånger att det stänger när man råkar köra ner i ett potthål också. Annars skall den inte behöva manövreras.

Har du inte lyckats lokalisera läckan och är säker på att det är slangen som är problemet så hjälper det ju inte att köpa en ny slang. Jag skulle börja leta läckor med läckspray.
 

Thomas1982

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Solna
Sitter det inte en grön knapp på en ventil vid flaskan, på högtrycksslangen mellan flaska och regulator?
Den gröna knappen på själva regulatorn är en krocksensor som stänger av gasolen vid krockar. Har hänt mig ett par gånger att det stänger när man råkar köra ner i ett potthål också. Annars skall den inte behöva manövreras.

Har du inte lyckats lokalisera läckan och är säker på att det är slangen som är problemet så hjälper det ju inte att köpa en ny slang. Jag skulle börja leta läckor med läckspray.
Okej, hur lagar man sen läckorna ? Kan man göra de själv eller måste man lämna in bilen för de ?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Okej, hur lagar man sen läckorna ? Kan man göra de själv eller måste man lämna in bilen för de ?
Oftast beror läckor på att en rörkoppling eller slangkoppling inte är åtdragen. Reparationen blir då att dra åt den. Ibland kan det vara, som chippen skrev, en packning som är dålig. Då byter man packning. Är det sprickor i en slang får man byta slang. Finns att köpa kompletta slangpaket som bara är att skruva på plats.

Slangar och packningar är förbrukningsvaror. Högtrycksslangarna mellan flaska och regulator skall, enligt Truma, bytas med 10 års mellanrum. Packningen i flaskan vart eller vartannat år. Inget av detta skall kräva verkstadsbesök.

På bilden syns också två filter som är extra utrustning. Krocksensorn sitter under regulatorn, på utloppet till förbrukarna inne i bilen.

MVH
Hans
skärmbild_210625_1.jpg
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej
Du skrev:
1. Stänger av flaskan.
2 skruvar loss och kollar gummi packningen samt slangen med såpa vatten. Inga bubblor och allt ser bra ut.
3. Sätter tillbaka samtliga saker. Återställer den med den gröna knappen på slangen.
trycker sen på krocksenorn för att återställa den.
4. Öppnar flaskan. Och hör hur gasen strömmar ut. Känner en svag luk
t.

Känns dom du gjort det lite i fel ordning.
Testa med läckspray eller såpvatten när du öppnat kranen och systemet är under tryck.
Lycka till
 
Toppen