• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höjning av totalvikt nu klarlagd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har en Swift Kontiki 640 -91'a med ALKO-chassie & skulle vilja höja totalvikten för att få lasta mera. I registreringsbeviset står det Tjänstevikt-2500kg & Totalvikt-3100kg. Under rubriken "Garanterad axelbelastning" står det 1720kg + 1700kg. Jag tolkar detta som att bilens axlar är gjorda för att tillsammans bära 3420kg. På registreringsbevisets tilläggsblad är angivet att totalviktsfördelningen är 1430kg + 1670kg. Vid kontakt med bilprovningen så blev svaret att det är bara att beställa ny registreringsbesiktning varvid bilen kontrollvägs & sedan är det klart. Inga intyg från tillverkare etc. behövs för att ändra från nuvarande totalvikt (1430kg+1670kg=3100kg) till den garanterade axelbelastningen (1720kg+1700kg=3420kg).

Fråga 1: Varför registrerades bilen till endast 3100kg när utrymme fanns för 3420kg?

Fråga 2: Vad kostar en registreringsbesiktning?

mvh
Bennie
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Höjning av totalvikt nu klarlagd.

Svaret på fråga 1: Det kan bero på vilka bromsar som fordonet är utrustat med samt drivlinans dimensionering, fjädring osv.

Om man maxar axelbelastningen både på axel 1 och axel 2 överstigs ju totalvikten.
Chassit är antagligen inte dimensionerat efter denna vikt.

Fråga 2: Idag med den fria konkurrensen är det svårt att svara.
Du får ringa de olika aktörera.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Höjning av totalvikt nu klarlagd.

Svaret på fråga 1: Det kan bero på vilka bromsar som fordonet är utrustat med samt drivlinans dimensionering, fjädring osv.

Om man maxar axelbelastningen både på axel 1 och axel 2 överstigs ju totalvikten.
Chassit är antagligen inte dimensionerat efter denna vikt.

Fråga 2: Idag med den fria konkurrensen är det svårt att svara.
Du får ringa de olika aktörera.

Enligt Bilbesiktningen & Trafikverket är det OK att väga upp till garanterad axelbelastning. Uppvägningen görs ju baserad detta. Bromsar & fjädring är matchade mot chassi & axlar. Drivlinan (FIAT 2,5TD framhjulsdrift) har ingen inverkan. Jag har bara fått pris från Bilbesiktningen, 1250:- + vägning 300:-. har inte stationen våg så tillkommer ytterligare 200:-.


Bennie
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Höjning av totalvikt nu klarlagd.

Hej Det där låter intressant, jag kolla min bil nu och där står det garanterad axeltryck på bakaxel 1950, mot 1800 på totalsviktsfördelning axel 2 jag har en totalvikt nu på 3400kg fördelat på axel 1 1600 axel 2 1800. så jag måste kolla också om det går att väga upp den till 3500kg Mvh Kent
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Höjning av totalvikt nu klarlagd.

Enligt Bilbesiktningen & Trafikverket är det OK att väga upp till garanterad axelbelastning. Uppvägningen görs ju baserad detta. Bromsar & fjädring är matchade mot chassi & axlar. Drivlinan (FIAT 2,5TD framhjulsdrift) har ingen inverkan. Jag har bara fått pris från Bilbesiktningen, 1250:- + vägning 300:-. har inte stationen våg så tillkommer ytterligare 200:-.


Bennie

Jag missuppfattade. Tydde det som att det inte gick att väga upp den...
Kommer inte på ngn bra anledning till att Swift fegade på vikten.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Höjning av totalvikt nu klarlagd.

Måste kolla mina max axellaster. När jag importerade min Bürstner som har Al-ko chassie tog jag kontakt med Al-ko och dom sa att den inte går att väga upp. Har en bil från 1993. Berätta hur fortsättningen går.
Ha det
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Höjning av totalvikt nu klarlagd.

Orsaken till att jag kan väga upp är att bilen är registrerad med ett totalt axeltryck som är lägre än vad det garanterade axeltrycket (som ALKO uppgett) för axlarna som sitter på bilen. Nu är bilen avställd men jag väntar på att den tekniskt ansvarige (som utför registreringsbesiktningen) på Bilprovningen i Vänersborg ska kontakta mej. När jag pratat med honom så återkommer jag med ett definitivt besked på hur det går.

Bennie
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Höjning av totalvikt nu klarlagd.

En gammal tråd men är det så att det nu är klarlagt om hur det räknades med axelvikterna?
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Höjning av totalvikt nu klarlagd.

Enligt Bilbesiktningen & Trafikverket är det OK att väga upp till garanterad axelbelastning. Uppvägningen görs ju baserad detta. Bromsar & fjädring är matchade mot chassi & axlar. Drivlinan (FIAT 2,5TD framhjulsdrift) har ingen inverkan. Jag har bara fått pris från Bilbesiktningen, 1250:- + vägning 300:-. har inte stationen våg så tillkommer ytterligare 200:-.


Bennie
Det verkar ganska konstigt tycker jag !
Jag har Max framaxeltryck på 2300 kg och Max bakaxeltryck på 2400 kg med Fiat chassi , alltså en totalvikt på 4700 kg utan boggie . Totalvikten idag är 4500 kg.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Höjning av totalvikt nu klarlagd.

Det är fler saker än axlarnas respektive max belastning som avgör totalvikten.
Bland annat bromsar.

För att väga upp krävs ju intyg av tillverkaren. Så visst låter det riktigt konstigt
rent av felaktigt.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Höjning av totalvikt nu klarlagd.

Jag har en 08 Hobby 690 Gelc med maxichassi totalvikt 4000 kg.
Om jag räknar på axeltryck enl typskylten så blir det 4500 kg men Hobby ger mig Inget nytt intyg för någon höjning av totalvikten.
Har varit i kontakt med Forsberg ang detta min sista fråga var kan jag modifiera förstärka Så jag kan höja till 4250 har inte fått något svar ang detta efter 6månader.
:mad:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Höjning av totalvikt nu klarlagd.

Då kanske det är dags att fråga igen, dom har nog haft ganska många frågor att hantera under sommarhalvåret när alla är igång samtidigt? :)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Höjning av totalvikt nu klarlagd.

Jag har en 08 Hobby 690 Gelc med maxichassi totalvikt 4000 kg.
Om jag räknar på axeltryck enl typskylten så blir det 4500 kg men Hobby ger mig Inget nytt intyg för någon höjning av totalvikten.
Har varit i kontakt med Forsberg ang detta min sista fråga var kan jag modifiera förstärka Så jag kan höja till 4250 har inte fått något svar ang detta efter 6månader.
:mad:

Ger inte Hobby (tillverkaren) okey för mer så är det nog kört.
Fiat lär väl inte kunna fixa det heller...

Helbilsgodkännandet är strikt.

4t på ett maxi chassi är ju snålt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen