• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Höjd pensionsålder från 2019

Häggstam

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
11701
Medlemskap
2028
Sv: Höjd pensionsålder från 2019

Det verkar spekuleras en hel del på den här tråden. Lyssnade lite till presentationen av utredningen. Den innehåller så mycket mer än om själva åldern för att kunna gå i pension. Den tog upp möjlighet till utbildning även vid högre ålder, regler kring A-kassa och försäkringskassa, åldersdiskriminering på arbetsmarknaden, att kunna byta karriär för att kunna arbeta längre eftersom vi lever allt längre m m

F

F.d. 16529

Guest

Det verkar spekuleras en hel del på den här tråden. Lyssnade lite till presentationen av utredningen. Den innehåller så mycket mer än om själva åldern för att kunna gå i pension. Den tog upp möjlighet till utbildning även vid högre ålder, regler kring A-kassa och försäkringskassa, åldersdiskriminering på arbetsmarknaden, att kunna byta karriär för att kunna arbeta längre eftersom vi lever allt längre m m

Jag blir så trött på dessa styrda utredningar där man måste försvara de resultat beställaren (regeringen) vill uppnå.
Vem tror att en 60-åring sätter sig på skolbänken och låter sig omskolas till arbetslöshet (fackliga lönekrav etc.).
Naturligtvis måste utredarna inse att reaktionerna skulle bli negativa och därför dessa, till intet förpliktigade, förutsättningar.
Jag uppfattar det som att "pengarna räcker inte, jobba längre om du vill överleva"

F

F.d. 16529

Guest

När min omedelbara frustration lagt sig, inser jag att denna diskussion inte hör hemma på ett husbilsforum.
Kents' kommentar var härlig och jag tror inte hans avsikt var att dra igång en politisk diskussion. Jag lägger ner och ber om ursäkt för min frustration.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Jeg har ingen tro på at pensjonssystemet i Norge, (eller Sverige) kollapser pga uttak fra alle de som har rettmessige krav i systemet etter år i arbeide. Det som gjør at systemene kollapser nå er en ukontrollert innvandring av mennesker som -kan- regelverket for å kunne -FÅ UT- penger fra staten mye bedre enn enhver nordmann. En Somalisk innvandrer har mer i trygd i Norge pr mnd enn min far som har arbeidet hele sitt liv i industrien. Samtidig kommer hele familien på familiegjenforening, og får trygde rettigheter ingen annen etnisk norsk noen gang vil få. Da må det gå galt, fryktelig galt.
Hadde visning i en leilighet for noen år siden til ett Somalisk ektepar med et barn på gang, de snakket ikke et ord Norsk, hadde med seg kurator, tolk og representant fra NAV. Hun hadde 18500 NOK netto pr mnd, han ca 1000 lavere. Kommunen skulle betale depositum og husleie på 7000 pr mnd. Min far har 15500 i pensjon pr mnd og har fysiske slitasje skader og storesmerter etter hardt arbeide .....

Og den norske regjering legger om her også og vi må stramme inn pensjonsrettigheter pga oss selv at vi lever 2-3 år lenger....... sier de.

Jeg tipper dere over det Svenske statsbudsjett har enorme utgifter dere ikke blir fortalt sannheten om.....

F

F.d. 53320

Guest

det var kloka ord. håller m till 100%..

F

F.d. 16529

Guest

Vet inte hur man når WEB-red. Men föreslår att vi låser tråden. Redan jag själv började spåra ur men nu tycker jag att vi är långt ifrån husbilsliv.

F

F.d. 1256

Guest

Vet inte hur man når WEB-red. Men föreslår att vi låser tråden. Redan jag själv började spåra ur men nu tycker jag att vi är långt ifrån husbilsliv.

Sedan när innehåller alla trådar husbilsliv ???????
Lchf med Jappe i spetsen diskuterar väl allt som oftast annat än husbilar, så vad är problemet ???

F

F.d. 16529

Guest

Sedan när innehåller alla trådar husbilsliv ???????
Lchf med Jappe i spetsen diskuterar väl allt som oftast annat än husbilar, så vad är problemet ???
Behöver jag verkligen utveckla problemställningen? Trodde att alla fattade vad jag avsåg.

F

F.d. 16529

Guest

Beklagar Bohman. (Såg att du hade en"confused smily") Tydligen var jag lite naiv eller oklar i min kommentar. Trodde att alla fattade att jag inte anser att detta är rätt forum att diskutera invandrarpolitik.
Våra politiska åsikter tycker jag att vi skall framföra i andra allmänpolitiska forum.
Jappes viktsynpunkter tycker jag inte är någon relevant jämförelse i förhållande till den invandrarpolitiska diskussion som skulle kunna uppstå.

F

F.d. 53358

Guest

Det finns ett sätt till.
Jaga fart på lata ungdommar, som hällre ligger hemma på soffan med 8000:- i månaden än att arbeta för 20000:- Jag vet en ungdom i 40 års åldern, som talade om för mig att det är bara dummt folk som arbetar. Denna ungdom har aldrig arbetat, men orkar gå på gym flera dagar i veckan. Jag själv har arbetat i hela mitt liv, har aldrig varit arbetslös, men jag har inte varit kräsen, utan tagit det arbete som fanns. Vissa jobb har kanske inte varit drömjobbet direkt, men jag har haft arbete.
Nu är jag och frugan nyblivna pensionärer 65 år och åker husbil och tycker vi har rätt att unna oss detta på ålderns höst.

F

F.d. 16529

Guest

Riva och Uno,
Håller med er till fullo.
Vad jag avsåg med mina senaste inlägg är att vi inte skall utveckla en politisk debatt (röd contra blå) på detta forum
Vi har ju alla våra politiska preferenser, låt oss ge utlopp för dem i media mod. Aftonbladet/Expressen istället för i HBKs forum.
Jag är medveten om att vi under "Markisen" kan diskutera spörsmål som inte är husbilsrelaterade men politiska debatter är hopplösa och jag tycker vi skall undvika dem här om det inte rör vår intressesfär.

F

F.d. 51386

Guest

I det gamla ATP systemet skulle man arbeta i 40år för att få max poäng. Idag, när många studerar, ibland upp till 30 års ålder och däröver blir det svårt att få ihop antal år till inkomstpension. Den personen som däremot gick ut i arbetslivet redan efter grundskola eller gymnasium har troligen finansierat pensionssystemet med 5-10 år extra. Min tanke vore att man skulle införa ett antal år på arbetsmarknaden, det vore mer relevant än att ha en viss ålder för
pension.

F

F.d. 58666

Guest

Oavsett vem som är statsminister eller patiledare i detta välsgnade land, och ska bestämma över pensionåldern för oss i landet.
Så när min kropp talar att du inte klarar av tempo eller kunskaps nivån på jobbet, ska inte någon stor talare i regeringen säga att "MIN" pensionsålder är höjd.
Men det straffar inte vissa som uttalar sig på nyheterna dagligen i tv eller radio som inte har ens behövt skotta sö som liten eller stor.
Tror att vi som bor i ett "Så kallat fritt land" känner att vi behöver pension när vi vill med den ersättningen som vi har rätt till.
Ge tillbaka det vi arbeteat ihop till under åren.
Somliga av oss Hbk:medlemar vill inte arbeta för länge utan åka Hb, slippa arbeta till man inte klarar av att själv att orka åka till jobbet utan att en minihusbil med ramp bak hämtar mig på hemmet för att du ska jobba.
Min åsikt är för att gilla eller spy galla över. (min kropp värker dagligen utan pension)
"linkan":D:mad::D:mad:
solen och vindarnas ö

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag skulle gärna vilja ha pension vid 55 års ålder med 100% av lönen och leva till jag var 120 år.
//Stefan
som fyller 60 2019...
Du läste mina tankar när jag var 40 Stefan...he, he... Enda sätet att uppnå sina drömmar är att investera tidigt i något som ger bra avkastning, idrotta regelbundet och ge 17 i snus & annat go:tt. Nu är jag 62, det har varit lite tunt med idrott, investeringen krockade med mycket annat och nu är jag glad att ha klarat mig innan 2019 (ger nå'n hundring mer i månaden). Men vad tusan, jag ångrar ingenting, det har varit kul hela vägen :)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Ja Håkan J, de som bestämmer kanske borde lätta på a....... och jobba med kroppen i stället för att nöta ut nämda kroppsdel på en stol, och sedan fundera på ökad pensionsålder kontra krämpor.

JANKRO.

Toppen