• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höja framvagnen. Hur har ni gjort?

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Hej.
Helintegrerade husbilar är ofta framtunga och är lägre fram än bak.
Vår Hymer lutar ganska mycket, trots att det står att fjädrarna är bytta till Goldsmitt i pappren.
Det är bara någon centimeter mellan däck och hjulhus när jag svänger
Jag skulle vilja höja framvagnen ca 5 centimeter så att den ser mer "rak" ut
Hur har ni som åtgärdat detta, gjort? Tacksam för tips och idéer.
Peter
 
C

chiva

Guest
Hej, jag bytte också till starkare framfjädrar, vägde bilen framaxel och bakaxel, sedan räknade verkstan ut vilka fjädrar som behövdes för att höja 5 cm. Blev bra. Men skulle hellre vilja sänka bak men det är väl omöjligt med bladfjädrar? Montera 13 tums hjul bak?:wideeyed:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag bytte till förstärka framfjädrar sen vid byte av däck gick jag upp till högre profil fram och ner till lägre profil i bak. På köpet fick jag mjukare gång i fram och mer korrekt hastighetsmätare.

Innan du eventuellt byter dina framfjädrar kan det nog vara bra att försöka få fram exakt vilka fjädrar du har idag så du inte byter i onödan. Jag tror att Goldschmitt har flera olika styrkor i sortimentet.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hur mycket höjningen fram blir beror ju på vad som sitter där idag & i vilken kondition dessa är. Själ bytte jag till förstärkta fjädrar från Lesjöfors & Monroe dubbelverkande gasstötdämpare. I mitt fall blev höjningen nästan 100 mm. Det finns en annan tråd där detta ämne diskuterats & i den träden nämns bl.a artikelnummer på förstärkta fjädrar & ilka bilar dessa passar till.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, jag bytte också till starkare framfjädrar, vägde bilen framaxel och bakaxel, sedan räknade verkstan ut vilka fjädrar som behövdes för att höja 5 cm. Blev bra. Men skulle hellre vilja sänka bak men det är väl omöjligt med bladfjädrar? Montera 13 tums hjul bak?:wideeyed:

Om du kan få ned bilen bak beror ju på vilket chassie du har, Alko eller chassie med bladfjädrar. Har du Alko går det att justera ned bilen på torsionsfjädrarna, har du bladfjädrar beror det lite vad som är monterat på din bil, fjädrar i flera lager, eller bara en fjäder på varje sida.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Att byta hjulstorlek fram VS bakaxel kan få ABS och antisladdsytemet att få frispel.
Dessa system arbetar med rotationshastighet på respektive hjul.
Med olika storlek på hjulen blir rullomkretsen olika, givarna fram/bak kommer att säga till elektroniken att det slirar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Värt att tänka på med Fiatchassin och framaxelhöjd.
Det är inte "baken" som är för hög på era bilar, det är framfjädringen som ligger i bott = ingen kvarvarande fjädringsväg.

Det finns endast en tekniskt korrekt lösning, det är att på något sätt sätta dit en kraftigare fjäder (stål, luft/kombination?) som återger framhjulen möjligheten att faktisk fjädra uppåt.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag bytte till Goldschmit på min Hymer, och bytte samtidigt fjäderbenen. Höjningen blev ca 65mm fjädringsmässigt blev det en ny bil.
Bilen blev nästan i våg med vår normala last så när jag bytte däck tog jag en dimension större fram, 215/75 R 16 bak och 225/75 fram då blev golvet exakt i våg. Lastar jag tungt bak så kan jag justera detta med hjälpluftfjädringen. Har aldrigt märkt något problem med ABS men den lilla dimensionsskillnade ligger nog inom tolerans.
I samband med detta lät jag fyrhjulsmäta och justera hjulvinklarna detta gav en mycket mer riktningsstabil bil.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag bytte till Goldschmit på min Hymer, och bytte samtidigt fjäderbenen. Höjningen blev ca 65mm fjädringsmässigt blev det en ny bil.
Bilen blev nästan i våg med vår normala last så när jag bytte däck tog jag en dimension större fram, 215/75 R 16 bak och 225/75 fram då blev golvet exakt i våg. Lastar jag tungt bak så kan jag justera detta med hjälpluftfjädringen. Har aldrigt märkt något problem med ABS men den lilla dimensionsskillnade ligger nog inom tolerans.
I samband med detta lät jag fyrhjulsmäta och justera hjulvinklarna detta gav en mycket mer riktningsstabil bil.
Däckdimensionen ger 7 mm skillnad! Jag har ACS fjäderben fram ger ca5cm.
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Efter första månaderna med nya husbilen har vi just slagits av hur mycket den lutar framåt, har inga exakt mått medan det känns som 10-12cm. Hur plan platsen än ser ut så kör jag upp framhjulen högst upp på nivåklossarna och då brukar det bli skapligt. Klossarna som jag har rättar till bilen men då försvinner möjligheten att korrigera för ojämn mark. Så nu till min fråga. Hur mycket kostar det att byta till styvare(högre) fjädrar fram? Ungefär.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
ACS fjäderben kostar 15000kr plus montering,då får du kompletta ben inte bara ny skruvfjäder,sedan är frågan om du har en ny bil, så är den tillverkad med framåtlut,inget fel på fjädringen alltså,väg bilen framaxellast behövs för att få rätt fjäder.
 
Toppen