F
F.d. 58564
Guest
Angående ett inlägg i en Lokaltidning. Högtryck på Sveriges Campingar.
”Men”, säger en Representant för Sveriges Campingar, Vi märker ”av” de Gratis ställplatserna.
Många av dem som har dyra husbilar borde egentligen ha råd att stå på camping.
I samma mening klagar dom på att det är högtryck o fullt på sina campingar, och ständigt i behov av att bygga ut.
Som alla vet har Moder Natur en förmåga att sträva efter neutralt väder, och semestrar återgår till grå vardag, så nu har vi snart lågtrycken och försörjnings bördan över oss, vilket innebär öde campingplatser.
Men vi Husbilsägare som nyttjar vårt boende året runt, borde vara en god inkomstkälla för Campingägarna om priserna var mer relevanta.
En husbil är dyrare, obekvämare att köra och har (troligen) usel krocksäkerhet, men man föredrar ändå friheten med en husbil framför en husvagn.
En husbil är kanske mellan 2-3 gånger så dyr som en husvagn av mostvarande ålder. Eftersom den dessutom är mer komplicerad borde man räkna med kortare livslängd, och dyrare underhåll.
Besiktningskostnaden är väl närmast försumbar medan försäkring och bilskatt på totalt kanske 6.000:-/år tillkommer för husbilen ävenom man förstås kan ställa av den om man inte vill använda den på ett tag. Totalt kanske man kan räkna med en årskostnad på sådär 10.000:-/år för en husvagn och 35.000:-/år för en husbil, plus rörliga kostnader.
Alltså - en husvagn passar bättre för ett planerat semesterfirande med det sociala liv som hör till campingar medan en husbil passar bättre för spontana ensamvargars kringflackande.
Ändå kräver Sveriges Campingägare att vi Husbilsägare ska betala samma dygnsavgift som HusvagnsEkipage.
Åker man utomlands, t.ex Tyskland, har ”varje” Stad eller by ”samhälle” ordnat Ställplats för Husbil, likt parkering för personbil, i regel med automat för tömning och påfyllning av vatten, för en försumbar kostnad.
Här hemma har man inte insett fördelen med Besökande Husbilsturister hos Museum, näringsidkare, restauranger, bensinstationer, verkstäder mm.mm,”ännu.” Man kan göra pluslistan hur lång som helst.
Lyckligtvis finns det några Kommuner som förstått nettovinsten av turist tillströmningen.
Camping är ett boende som nästan alltid är förlagd en bit från samhället, bycentrum, utan närhet till allt som tidigare nämndes.
Borde då inte Campingplats ägarna inse att ”Snabbstopp med övernattning och Tömning och Påfyllning”, (finns redan på de flesta campingar),
ökar deras Inkomster, istället för att skrämma bort oss Husbilsägare från sina dyra ”Turistanläggningar”?
Wikipedia
Camping är en variant av turism där man bor i tält, husvagn, husbil, stugby eller liknande, men inte på hotell, vandrarhem eller under bar himmel. Vanligen färdas campingturisten med motorfordon, cykel, eller båt. Om man bor under bar himmel, vandrar till fots eller färdas med kanot, brukar man i stället tala om hajk.
Camping är Sveriges vanligaste kommersiella boendeform för turism och står för cirka en tredjedel av alla gästnätter. Sommartid (juni-aug) är 45,4 procent av alla kommersiella gästnätter förlagda på campingplatser. (hotell, vandrarhem och stugbyar står för mindre än 50*procent). Graden av service är klassificerad med ett nationellt stjärnsystem där fem stjärnor innebär den högsta servicegraden. Vintertid är flertalet campingplatser stängda, men upplåter ofta platser för husvagnsuppställning över säsongen eller årsvis.
Merparten av Sveriges större och mer etablerade campingplatser är medlemmar i SCR (Sveriges Campingföretagares Riksförbund) och för att campa på dessa platser krävs ett CCS-kort (Camping Card Scandinavia).
Bland svenska campingkedjor märks Regenbogen, Nordic Camping, Public Camp, First Camp, Family Camp och Grönklitt-gruppen.
”Men”, säger en Representant för Sveriges Campingar, Vi märker ”av” de Gratis ställplatserna.
Många av dem som har dyra husbilar borde egentligen ha råd att stå på camping.
I samma mening klagar dom på att det är högtryck o fullt på sina campingar, och ständigt i behov av att bygga ut.
Som alla vet har Moder Natur en förmåga att sträva efter neutralt väder, och semestrar återgår till grå vardag, så nu har vi snart lågtrycken och försörjnings bördan över oss, vilket innebär öde campingplatser.
Men vi Husbilsägare som nyttjar vårt boende året runt, borde vara en god inkomstkälla för Campingägarna om priserna var mer relevanta.
En husbil är dyrare, obekvämare att köra och har (troligen) usel krocksäkerhet, men man föredrar ändå friheten med en husbil framför en husvagn.
En husbil är kanske mellan 2-3 gånger så dyr som en husvagn av mostvarande ålder. Eftersom den dessutom är mer komplicerad borde man räkna med kortare livslängd, och dyrare underhåll.
Besiktningskostnaden är väl närmast försumbar medan försäkring och bilskatt på totalt kanske 6.000:-/år tillkommer för husbilen ävenom man förstås kan ställa av den om man inte vill använda den på ett tag. Totalt kanske man kan räkna med en årskostnad på sådär 10.000:-/år för en husvagn och 35.000:-/år för en husbil, plus rörliga kostnader.
Alltså - en husvagn passar bättre för ett planerat semesterfirande med det sociala liv som hör till campingar medan en husbil passar bättre för spontana ensamvargars kringflackande.
Ändå kräver Sveriges Campingägare att vi Husbilsägare ska betala samma dygnsavgift som HusvagnsEkipage.
Åker man utomlands, t.ex Tyskland, har ”varje” Stad eller by ”samhälle” ordnat Ställplats för Husbil, likt parkering för personbil, i regel med automat för tömning och påfyllning av vatten, för en försumbar kostnad.
Här hemma har man inte insett fördelen med Besökande Husbilsturister hos Museum, näringsidkare, restauranger, bensinstationer, verkstäder mm.mm,”ännu.” Man kan göra pluslistan hur lång som helst.
Lyckligtvis finns det några Kommuner som förstått nettovinsten av turist tillströmningen.
Camping är ett boende som nästan alltid är förlagd en bit från samhället, bycentrum, utan närhet till allt som tidigare nämndes.
Borde då inte Campingplats ägarna inse att ”Snabbstopp med övernattning och Tömning och Påfyllning”, (finns redan på de flesta campingar),
ökar deras Inkomster, istället för att skrämma bort oss Husbilsägare från sina dyra ”Turistanläggningar”?
Wikipedia
Camping är en variant av turism där man bor i tält, husvagn, husbil, stugby eller liknande, men inte på hotell, vandrarhem eller under bar himmel. Vanligen färdas campingturisten med motorfordon, cykel, eller båt. Om man bor under bar himmel, vandrar till fots eller färdas med kanot, brukar man i stället tala om hajk.
Camping är Sveriges vanligaste kommersiella boendeform för turism och står för cirka en tredjedel av alla gästnätter. Sommartid (juni-aug) är 45,4 procent av alla kommersiella gästnätter förlagda på campingplatser. (hotell, vandrarhem och stugbyar står för mindre än 50*procent). Graden av service är klassificerad med ett nationellt stjärnsystem där fem stjärnor innebär den högsta servicegraden. Vintertid är flertalet campingplatser stängda, men upplåter ofta platser för husvagnsuppställning över säsongen eller årsvis.
Merparten av Sveriges större och mer etablerade campingplatser är medlemmar i SCR (Sveriges Campingföretagares Riksförbund) och för att campa på dessa platser krävs ett CCS-kort (Camping Card Scandinavia).
Bland svenska campingkedjor märks Regenbogen, Nordic Camping, Public Camp, First Camp, Family Camp och Grönklitt-gruppen.