• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högtryck eller inte?, hur gör ni?

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Tvättar alltid manuellt min husbil, men pga benbrott med 3 frakturer så fick jag nyttja en betald aktör för att göra jobbet. Betalade lite över 400 kr för det, fick ett pris från en lokal aktöre för 1100 kr men avböjde detta ockerpris. Vad tror ni om min 1-gångs lösning??. . Är min husbil nu förstörd?. I ett annat forum på nätet blev det varierande kommentarer kloka och spydiga..
 

Bilagor

  • 3.jpg
    3.jpg
    776,7 KB · Visningar: 122
  • 2.jpg
    2.jpg
    401,4 KB · Visningar: 121
  • 1.jpg
    1.jpg
    455,9 KB · Visningar: 120

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Går absolut att göra som du gör. Jag skulle bara ha munstycket på längre avstånd från bilen 75-100 cm hela tiden från bilen så blir inte vattentryck så hårt mot skarvarna. Ser att du är rätt nära när du tvättar runt fönstret. Den andra bilden. Perfekt avstånd.

Strålen är kraftigare än man tror. Prova gå nära med nått poröst typ mjukt trä eller frigolit så ser du.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Kör du vidare med högtrycket, med förstånd.
Vi tvättar inte själva längre, köper alltid tjänsten. Nu i Grekland 4 månader, bilen ser ibland ut som ett grustag. Instruerar Alltid om inget vatten alls, på kylskåpsgaller och Aldeskorsten. Största försiktighet på plastfönster etc.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tvättar alltid med högtryck. Har ett långt underspolningsrör med en 90 graders vinkel innan munstycket. Kör 40-50 cm från ytan och alltid snett uppifrån när jag tvättar sidorna. Undviker att spruta direkt på fönster, öppningar eller skarvar. Sedan borsttvätt med mild grönsåpalösning. Har mer koncentrerad lösning på en sprayflaska för svårare fläckar. Denna lösning sköljes snabbt bort efter borstning eller gnuggning med mikrofiberduk. Sköljer sedan med högtryck igen. Har gjort så på 7 olika fordon i 35 år, med gott resultat och välbevarad glans.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Använder aldrig högtryck på husbilen, borste och svamp gäller här.
Säger inte att det är fel att använda på en husbil men man bör ha respekt för trycket i en högtryckstvätt.
Har man väl skjutit in vatten i konstruktionen så har man att hitta på.
Och andra sidan skall det ju vara tätt, kanske är jag försiktig i överkant.
Jag gillar din lösning med grönsåpa Krinil, det tar jag till mig och måste prova i sommar.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Högtryckstvätten använder man av två skäl.
1. för att spara vatten, den drar bara 20 % av mängden vatten.
2. För att om det krävs kunna spruta hårt mot hårt sittande skit.

Neråt 5 cm är verkligen högtryck råkade av misstag spruta på min hand, det blev otäcka sår när skinnet flåddes av.
Då inser man hur det även kan tvinga in vatten under fönsterpackningar och andra ställen på hb.

Avstånd på 50 - 75 cm ger ett tryck som liknar det man får med slang, men mindre vatten och ganska mycket luft som blåser bort skummet efter tvätt.
Där är den praktisk.

Såg en grannfru som tvättade bilen med högtryckstvätt, men hon hade munstycket för rengöring av stenplattor på, det munstycke som "smattrar", och med lätthet fräser bort av den segaste typ. Det pågick då undertvätt, dvs hon sprutade bort allt vad underredsbehandling fanns under bilen ----

Det går att göra fel med högtryckstvätt, och om det går att gör fel kommer det att göras fel. (Murhys lag)

Någon menade att man inte får spruta högtryck mot däcken, de blir ju leriga och blir fina med rätt tryck, kanske 10 cm avstånd.
Det trycket är ändå lite jämfört med att köra i 90 på regnvåt väg..... så nog tål däcken högtrycksvatten.

Efter svamp och borsttvätt med tvättmedel såpa eller vad det nu är funkar 50 - 100 cm perfekt för att skölja av bilen, även hb då.

Men att hålla konstant avstånd är svårt för många, man ser hur folk bara svänger omkring med högtryckslansen, ibland 10 cm ibland 50 cm .
Ungefär som när de ovana sprutmålar.
Nej det gäller att hålla konstant, och valt avstånd.

Roysan
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Där vi är alla tvättar med en borste och vanlig tryck eftersom nästan ingen har egen högtryck. Campingen vill inte tillhandahålla sin högtrycksspruta (har bl.a. enorm kraft för att avlägsna all duvskit m.m. runt poolen).
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har en gammal högtryck som jag köpte när biltema öppnade i norrköping 250kr eller så. Den har fungerat i många år men har en ny för mossa och liknande. Den nya tvättar jag inga bilar med då lär jag få problem den gamla är perfekt. Sprutar man på utspädd Abnet och väntar ett tag så det hinner verka borstar lite här och där och spolar blir det rent.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Beror på vad du har. Att tvätta en husvagn eller en plastis med högtryck skulle jag inte göra, trycka in vatten i skarver/ sprickor. om du däremot har en plåtis eller personbil är de inget problem med högtryck
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Beror på vad du har. Att tvätta en husvagn eller en plastis med högtryck skulle jag inte göra, trycka in vatten i skarver/ sprickor. om du däremot har en plåtis eller personbil är de inget problem med högtryck
Du ska kanske läsa in lite vad som redovisats ovan. Rätt använt är högtryck mindre aggressivt än en resa i ösregn. Men om du ändå väljer bort högtryck är det helt ok.
 
Toppen