• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högtalarsladd?

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Jag hade tänkt dra en sladd från digitalboxen till högtalarna från bilradion,så jag kan få ut ljudet via dom högtalarna(riktigt dåligt ljud från tv'n). Är det något speciellt att tänka på t.ex val av högtalarsladd? Tack på förhand/Staffan
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Högtalarsladd?

Ett alternativ är att använda en FM-sändare, den kopplas in på TV:ns hörlursuttag sedan skruvar man upp volymen rejält och tar emot sändningen äver den vanliga bilradion.
Det finns bara två saker att minnas.
Man måste söka sändarens frekvens på bilradion och i normalfallet är räckvidden ganska kort(2-3m), men detta kan man kompensera med en förlängningskabel.

Att koppla ihop TV:ns högtalae direkt med bilens förbättrar troligen inte ljudet då det är TV:ns förstärkare som inte lämnar tillräcklig med effekt.:)
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Högtalarsladd?

Ett alternativ är att använda din radios Aux ingång!

(Om det finns någon!)

Själv kopplar jag audio out (stereo) från TVn (signalnivå) till Aux in på vår Bilradio.


Har kanonljud när jag kopplar det så.

Kolla om det finns Aux eller liknande möjlighet in på din Radio.

Ha det gott!:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Högtalarsladd?

AUX eller Line In på radioen er beste løsningen. Er det på digitalboksen hvit og rød RC kontakt så er jobben å trekke kabelen fra denne frem til radioen.

Har selv denne løsningen med en 4+1 lydanlegg i radioen 4x40W forsterker + 100W bass, det blir rene bion.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Högtalarsladd?

Köp en av kvalitet så har ni gjort er enklaste & bästa ljud uppgradering av ert tv ljud! (beroende på er stereos kapacitet)
Finns numer även med fjärrkontroll för att söka frekvenser men det är lite over kill...

Siså ungefär 250-400Kr för en bra digital FM sändare. Inkopplad å' klar på 5min. Kommer oftast med egen 12V adapter.

Mvh. Magnus

Ett alternativ är att använda en FM-sändare, den kopplas in på TV:ns hörlursuttag sedan skruvar man upp volymen rejält och tar emot sändningen äver den vanliga bilradion.
Det finns bara två saker att minnas.
Man måste söka sändarens frekvens på bilradion och i normalfallet är räckvidden ganska kort(2-3m), men detta kan man kompensera med en förlängningskabel.

Att koppla ihop TV:ns högtalae direkt med bilens förbättrar troligen inte ljudet då det är TV:ns förstärkare som inte lämnar tillräcklig med effekt.:)
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Högtalarsladd?

Staffan,
vad gäller din högtalarsladd så duger "nästan vad som helst",
om de inte är för smala.
"högtalarsladd" är 2 x 0,2 kvmm, det anser jag är för smalt,
pröva vanlig lampsladd: 2 x 0,75 kvmm.

Däremot så har Tv-apparater nästan alltid uruselt ljud då till-
verkaren prioriterar bilden. :(
Alltså: "koppla ut" ljudet på andra högtalare än Tv:ns egna ger
redan det en överraskande ljuduplevelse!
Går du sedan via radions elektronik så blir det "biografljud"! :D

Lycka till!
 
Toppen