• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Högt insteg ?

F

F.d. 58620

Guest
Vi har ju en Eura sport mobil -97 som vi är mycket nöjda med.
Det problem jag nu vill ha hjälp med är att då insteget till husbilen ligger
mycket högt från marken ! Med en vanlig trappstege till hus-bil,-vagn
så bli det ett väldigt högt kliv in i husbilen. Dom vanliga trappstegarna
har ju två steg. Men då jag har problem med en höft sen länge så skulle
jag behöva tre steg på pallen för att lätt ta mej in. Har letat på nätet
efter en sån pall med tre steg men hittar ingen. Tacksam för svar
gärna Eura ägare om hur ni löst detta eller om nån vet var jag kan
hitta en sådan. Kanske nån av alla duktiga husbils byggare i HBK
kan tipsa om hur jag kan fixa en själv ?
Hälsningar Gunilla

F

F.d. 7282

Guest
Sv: Högt insteg ?

Kan detta vara något ?
_mellanrum.gif
Skeppshult Apotrapp 4255 En mycket stabil ihopfällbar trappa. Med handtag. Info
_mellanrum.gif
Köp!fr. 1939 kr
Stegcentralen

// Pär

F

F.d. 8765

Guest

Hej Rolf
Undrar om du i dagens läge har en el-trapp med två steg. Då kanske det räcker med att komplettera med en vanlig "husvagnspall", då borde det bli någotsånär.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Hej på Er och god fortsättning på nya året.

Varför inte mäta upp höjden mellan insteget i husbilen och marken, åk sedan till någon liten snickeri/byggfirma och be att dom tillverkar en trapp med det antal steg som du vill ha, du kan säkert få den hopfällbar och justerbar (det är ju inte 100% plant överallt. Har sett en sådan vid något tillfälle, de flesta snickare är väldigt duktiga och kluriga. Lycka till//Tommy

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er problemet at du trenger et litt dypere steg enn det som er på el-steget, og helst mindre forskjell mellom hvert trinn pluss et handtak til støtte?

Så et slikt i bruk på Caravanmessen i Lillestrøm sist høst, der ble det brukt for å fø folk trygt inn og ut av utstillte biler - jeg kan se om jeg finner ut hvem som hadde disse i bruk, hvis jeg rekker med allt denne uken:)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vi har ju en Eura sport mobil -97 som vi är mycket nöjda med.
Det problem jag nu vill ha hjälp med är att då insteget till husbilen ligger
mycket högt från marken ! Med en vanlig trappstege till hus-bil,-vagn
så bli det ett väldigt högt kliv in i husbilen. Dom vanliga trappstegarna
har ju två steg. Men då jag har problem med en höft sen länge så skulle
jag behöva tre steg på pallen för att lätt ta mej in. Har letat på nätet
efter en sån pall med tre steg men hittar ingen. Tacksam för svar
gärna Eura ägare om hur ni löst detta eller om nån vet var jag kan
hitta en sådan. Kanske nån av alla duktiga husbils byggare i HBK
kan tipsa om hur jag kan fixa en själv ?
Hälsningar Gunilla

Jag kikade på blocket.se på likadana Eura sportmobil bilar och såg att ni bör ha 1 steg på eran trappa , om det stämmer bör ni enkelt kunna montera en trappa med 2 steg .

Skulle det vara så att steget upp bara är 3-4 cm för högt upp så kanske man kan göra ett par distanser som gör att trappan kommer ner 3-4 cm men då får man ju även kolla så inte steget upp och in i husbilen blir för högt samt att det inte påverkar markfrigången när den är infälld .

Senast ändrad:
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14095
Medlemskap
2025

Hej Läste erat inlägg ang högt steg. Nu är det så att jag har samma problem så vill höra hur ni löste trappa som måste ha tre steg. Det är en Eura 2000 6m. Vi köpte bilen i höst så vi blev inte riktigt medvetna om att det var så jobbigt med det höga steget. Ser att ni har byt bil men ni kanske ändå har lösningen på trappsteg? Tacksam för info. MVH Jonna Lund :wub::yes:

F

F.d. 58573

Guest

Högt insteg? Ha!
Detta är högt: 108 cm. Och insteget till förrådet/garaget är 138 cm, för säkerhets skull är den dörren spärrad inifrån (och öppnar man förrådsdörren utifrån finns en lättilgänglig stege tillgänglig innanför dörren).
Bodelsdörren är stabil och försedd med en rejäl ledstång, men man bör nog hålla sig rimligt nykter vid användning.
Skeppsmalen, juli -14, bild 1 (Large).jpg

aake

Stonevalley

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2025

Har ni ingen mekanisk verkstad i närheten fixa något i fyrkantsrör samt anpassas till befintlig trapp.Ta tur så har dom nog en lösning på erat problem.

:)

Toppen