• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högröstad tryckvattenpump

LGT45

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5048
Medlemskap
2024
Hej !

Vattenpumpen i vår nya Adria "låter" väldigt mycket/högt - är det normalt ??

Leif :confused:
 
H

hianders

Guest
Sv: Högröstad tryckvattenpump

Hej!
Det kan vara slangarna som slår mot snickerierna. I vår bil har jag lagt pumpen lös på ett mjukt isolermaterial men kolla slangarna först.

Hasse A
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Högröstad tryckvattenpump

Slangarna i min Adriatik låg helt lösa och det skramlade ibland rätt mycket. Jag köpte rörisolering på Bauhaus (finns på de flesta byggmarknader) och la utanpå slangarna där det behövdes. Har varit tyst sen dess :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Högröstad tryckvattenpump

Antingen är det slangarna som ligger an mot snickerier eller stomme eller så är det själva pumpen som är monterad felaktigt.

Ligger en slang och precis nuddar en detalj i bilen kan det bli mycket oljud (resonans) när den vibrerar av pumpens arbete. Pumpen har tre kammare som i tur och ordning fylls med vatten från tanken och därefter trycker ut det i vattensystemet. Detta ger upphov till rörelser i lösa slangar.

Sitter pumpen monterad på sina vibrationsdampande "fötter" men lite för nära en vägg ger det också upphov till oljud. Så hade vi det i vår bil men efter att jag flyttat pumpen någon centimeret blev det tyst.

Ett tryckutjämningskärl är därefter pricken över i, som tar bort mycket av det kvarvarande ljudet och dessutom ger ett jämnare vattenflöde, speciellt när man tappar vatten med en liten stråle.
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Högröstad tryckvattenpump

Instämmer helt med Michaels tips. Det bästa jag har gjort i vår Adria är monteringen av ett tryckutjämningskärl. Jag lyfte även upp pumpen på ytterligare en omgång gummitassar.

Leif
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Högröstad tryckvattenpump

Hej Leif!

Var i vattensystemet och hurdant tryckutjämningskärl (märke, inköpsställe) monterade Du in?
I vår Adriatik sitter vattenpumpen under golvet i sopskåpet.
Hälsningar Kjell
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Högröstad tryckvattenpump

Du kan montera den var som helst efter pumpen, alltså på trycksidan, där det finns plats.

De bästa är de med membran och mottryck. De vanligaste är Fiamma eller Schurflo, men det finns kanske också andra märken. De tryckkärl som inte har något membran och luftventil för att fylla på ett mottryck tycker jag inte varit bra.
 
Toppen