• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

högljudd tryckpump...

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..
Vi är i Simrishamn.. sol igår, lite regn idag. Låg på en fullbelagd parkering vid Röken..
Nu min fråga.. När vi öpnar en kran så startar omedelbart tryckpumpen, den hörs en del i husbilen och säkert utanför också.. Jag tror aldrig jag hört ngn annans. Är det ofrånkomligt att tryckpumpen låter.. eller finns det åtgärder..?
Fortsatt glad Påsk önskar
Libom
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: högljudd tryckpump...

Om det är en extern pump så kan du ju se till så inget ligger emot pumpen samt kan man ju montera den på gummikuddar som har ivulkade mutter på ena sidan och skruv på andra delen samt kolla så inte slangarna är för sträckta .

Är den monterad i tanken så kan du ju kolla så den inte ligger i botten och vibrerar utan någon mm ovanför .
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: högljudd tryckpump...

Jag gissar på att det verkligen rör sig om en tryck(vatten)pump som därmed ligger utanför vattentanken (till skilnad från dränkpump som ligger nere i vattentanken).

För att få ett tyst system så är det viktigt att inga slangar/rör ligger lösa nära väggar och skåp. Vibrationerna från pumpen fortplantar sig i rören och kan skapa resonans mot inredningen och ge högt ljud. Kramla fast rören eller lägg dem i skumplaströr, sk rörisoleringar.

Likaså är det viktigt att pumpen inte är skruvad direkt i inredning eller stomme utan via ljuddämpande gummikuddar som redan beskrivits.

Nästa steg är att montera in en tryckutjämnare som ger ett jämnare flöde och färre starter av pumpen.

Till sist så kan man i vissa fall sänka trycket i systemet. En del pumpar ger ett förhållandevis onödigt högt vattentryck och det brukar vara möjligt att ändra detta genom att skruva på en justerskruv på pumpen.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: högljudd tryckpump...

Tack alla för mycket bra tips.. nu kan jag själv forska vidare..
Jag får gång på gång bekräftat att detta är en mkt bra klubb, omtanke lyser igenom i många svar och inlägg..
Tack så länge..
Libom
 
Toppen